Jag funderar på att gjuta egna fönsterbänkar och tänkte kolla ifall det är någon som har lite tips kring det? Ifall det spelar någon roll så kan jag nämna att ytterväggarna är gjorda av lättbetong.
Några funderingar:
- Skall man platsgjuta dom eller gjuta i en separat form och sedan montera?
- Går det få snyggt - förutsatt att man tycker betong ser snyggt ut? Skall man slipa efter gjutning för att få runda kanter kanske?
- Är det praktiskt - vad händer om man spiller blomvatten på dom?
- Behöver man behandla dom på något sätt - "impregnera" eller "olja" kanske?
Vad tycker ni? Galen idé eller ett billigt och bra sätt att fixa fönsterbänkar på?
Några funderingar:
- Skall man platsgjuta dom eller gjuta i en separat form och sedan montera?
- Går det få snyggt - förutsatt att man tycker betong ser snyggt ut? Skall man slipa efter gjutning för att få runda kanter kanske?
- Är det praktiskt - vad händer om man spiller blomvatten på dom?
- Behöver man behandla dom på något sätt - "impregnera" eller "olja" kanske?
Vad tycker ni? Galen idé eller ett billigt och bra sätt att fixa fönsterbänkar på?
Hej. Jag hade nog formgjutit dom. dvs, spikat ihop en form jämte.. För att få fina kanter kan man använda olika lister, ett tips är en minimal trekantslist som fästes i kanten där färdig ovansida ska bli. När du tar bort formen så har du en nätt liten fasad kant, som dessutom är stark, dvs håller för dom flesta stötar och knuffar.
Olja in dom efteråt är nog ett bra sät, jaghar själv inte gjort det, men vet att det är populärt bland dom som gjuter sina egna diskbänkar.
vad gäller slipa, så kan du stålglätta ovansidan, men du får nog räkna med att finslipa kanterna lite...
Olja in dom efteråt är nog ett bra sät, jaghar själv inte gjort det, men vet att det är populärt bland dom som gjuter sina egna diskbänkar.
vad gäller slipa, så kan du stålglätta ovansidan, men du får nog räkna med att finslipa kanterna lite...
Tror ni att man måste vibrera betongen ordentligt för att det skall bli bra, eller räcker det att knacka lite på formen?
Om man skall stålglätta, hur gör man det? Hyra en "helikopter" till en liten fönsterbänk känns ju lite fel? Finns det kanske någon slags slipskiva som man kan koppla till en vanlig borrmaskin eller liknande?
Någon som vet var man kan få tag i pigment ifall man vill färga betongen mörkgrå eller kanske svart?
Om man skall stålglätta, hur gör man det? Hyra en "helikopter" till en liten fönsterbänk känns ju lite fel? Finns det kanske någon slags slipskiva som man kan koppla till en vanlig borrmaskin eller liknande?
Någon som vet var man kan få tag i pigment ifall man vill färga betongen mörkgrå eller kanske svart?
Jag byggde en enkel form i mässingsplåt som jag hittade på Clas Ohlson. Hade varit billigare med stålplåt förstås men de bitarna jag hittade där hade inte rätt mått + jag behövde inte så mycket. Resultatet blev över förväntan med en nästan silkeslen finish på betongen. Jag hade ingen vibrator utan bankade försiktigt på formen under några minuter efter iläggning. Stålplåt kan ganska enkelt bockas till och placeras i en form.Milkshaken skrev:
Annat material man kan använda är gammalt fönsterglas, plexiglas, byggplast som nämnts, vanlig formplyfa ger också bra resultat. Såg förövrigt resultatet av en kursares gjutning som prövade att gjuta mot aluminiumfolie vilket inte ska rekommenderas. Folien var helt borta efter drygt ett dygn i formen med missfärgning och konstig ytstruktur på betongen som följd. Aluminium klarar inte den höga alkaliniteten i betongen. Även min mässing var kraftigt oxiderad efter ett dyng.
Varför inte gjuta mot typ plywood eller fanér och få en spännande trämönstrad yta?
Sikta bort det grova materialet i finbetong och få en "perfekt" jämngrå yta utan ojämnheter.
Att färga in en betong kräver STORA mängder pigment och blir ändå ofta inte som man har tänkt sig. Särskilt om man är ute efter en svart betong. Resultatet är mycket beroende på färgen på cementen och på ballasten. Bäst är att utgå från vitcement och ballast som ligger nära färgen man vill ha. Helt svart är nog omöjligt utan att fördärva betongens hållfasthet. Pigment kan du annars köpa i vanliga färg- eller konstnärsbutiker. Konstnärspigment är av mycket högre kvalitet och klass men dyrare.
"Äntligen hemma" gjorde en bänkskiva i betong, och slipade den med vattenslip och sedan strödde han över "fin cement" (hällde cement i en sil för att få bort ev "klumpar") för den sista finishen.
Det blev väldigt snyggt om man nu gillar detta.
Kan kanske vara värt en liten till.
Lycka till!
Det blev väldigt snyggt om man nu gillar detta.
Kan kanske vara värt en liten till.
Lycka till!
jag hade inte nöjt mej med att bara knacka, jag hade dels armerat med bistål. och sen hade jag framkallat vibrationer med någon maskin..... Luften är ett gissel, man måste bli av med det helt för att full styrka ska uppnås. tänk på att en fönsterbänk ju inte ska vara mera än typ. 15-20 mm tjock...
Produkter som diskuteras: "häftklammern"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer