Byggahus.se

Gjuta betongcylinder

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Hoppas att posten passar i denna forumdel där betongfrågor verkar vara vanligast.

Jag klurar på att gjuta en vält i betong, att ha för att platta till jord etc. Min tanke är då att gjuta en cylinder i ett gjutrör och i mitten fästa ett rör som jag sedan får ordna lämplig dragställning i. En (kanske dum) fråga har då uppstått - hur ordnar jag botten på gjutröret? Om jag ställer röret i t ex en hink medan jag gjuter så kan ju betongen flyta ut i underkanten. Skulle det funka att trä en tjockare sopsäck över ändan och tejpa denna? Tacksam för input!

Tomas

• Laddar…
  2. L
    Medlem Nivå 4
    Fyll hinken med sand? Utanför röret.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 7
    Borde funka, du skriver inte hur lång cylinder du tänkt gjuta. Men prova, och gräv sen ner änden 30 cm i sand innan du gjuter så minskar risken att betongen tar sig ut.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag skulle inte krånglat till det.

Ställ röret i en hink eller ett hål i backen(sandlådan).
    Fyll med sand runtomkring.
    Häll i lite betong och vänta nån dag.
    Då har du en bra kork och kan sedan fylla på med betong i omgång 2.

Förankra röret så det inte välter.

/ATW

Ps jag skrev för långrandigt... ;) ds

• Laddar…
  5. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Ta ett gjutrör i papp eller avloppsrör, ta två brädbitar som täcker ändarna, borra hål i brädorna för ditt centrumrör.
    Sätt fast ena brädan över botten, fäst den med två spikband I röret. Sätt i sitt centrumrör, häll i betongen, vibbra/slå på utsidan så du får bort luften, sätt på locket över centrumröret.
    Vänta, tada! Färdigt

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 6
    Tusen tack för snabba och hjälpsamma svar! (y):D

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 6
    Hej igen,
    En uppföljare - behöver jag armera betongen i detta rör mer än armeringsjärnen som sitter i? Dessa är ca 10 cm långa och sitter 5-10 cm isär, cylindern är ca 50 cm hög och 30 cm i diameter.