T
Hej!

Hoppas att posten passar i denna forumdel där betongfrågor verkar vara vanligast.

Jag klurar på att gjuta en vält i betong, att ha för att platta till jord etc. Min tanke är då att gjuta en cylinder i ett gjutrör och i mitten fästa ett rör som jag sedan får ordna lämplig dragställning i. En (kanske dum) fråga har då uppstått - hur ordnar jag botten på gjutröret? Om jag ställer röret i t ex en hink medan jag gjuter så kan ju betongen flyta ut i underkanten. Skulle det funka att trä en tjockare sopsäck över ändan och tejpa denna? Tacksam för input!

Tomas
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Fyll hinken med sand? Utanför röret.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Borde funka, du skriver inte hur lång cylinder du tänkt gjuta. Men prova, och gräv sen ner änden 30 cm i sand innan du gjuter så minskar risken att betongen tar sig ut.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag skulle inte krånglat till det.

Ställ röret i en hink eller ett hål i backen(sandlådan).
Fyll med sand runtomkring.
Häll i lite betong och vänta nån dag.
Då har du en bra kork och kan sedan fylla på med betong i omgång 2.

Förankra röret så det inte välter.

/ATW

Ps jag skrev för långrandigt... ;) ds
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Totte_S
Ta ett gjutrör i papp eller avloppsrör, ta två brädbitar som täcker ändarna, borra hål i brädorna för ditt centrumrör.
Sätt fast ena brädan över botten, fäst den med två spikband I röret. Sätt i sitt centrumrör, häll i betongen, vibbra/slå på utsidan så du får bort luften, sätt på locket över centrumröret.
Vänta, tada! Färdigt
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Tusen tack för snabba och hjälpsamma svar! (y):D
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
T
Hej igen,
En uppföljare - behöver jag armera betongen i detta rör mer än armeringsjärnen som sitter i? Dessa är ca 10 cm långa och sitter 5-10 cm isär, cylindern är ca 50 cm hög och 30 cm i diameter.
 
  • Vy inifrån ett cylindriskt rör med armeringsjärn som sträcker sig radialt mot en central punkt, omgiven av betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tomasjo skrev:
Hej igen,
En uppföljare - behöver jag armera betongen i detta rör mer än armeringsjärnen som sitter i? Dessa är ca 10 cm långa och sitter 5-10 cm isär, cylindern är ca 50 cm hög och 30 cm i diameter.
Hur blev resultatet?
 
T
Riktigt dåligt tyvärr, väldigt tungt och slet mest sönder gräsmattan. Avråder
 
T tomasjo skrev:
Riktigt dåligt tyvärr, väldigt tungt och slet mest sönder gräsmattan. Avråder
Okej, körde du bara med dubbla stålrör i varanda eller nån form av mitt cylinder med hjulager? Vad kan va orsaken till att den sliter sönder gräsmattan då tror du? Vad kan vikten ha blivit? 200-250kg?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.