Hej!
Hoppas att posten passar i denna forumdel där betongfrågor verkar vara vanligast.
Jag klurar på att gjuta en vält i betong, att ha för att platta till jord etc. Min tanke är då att gjuta en cylinder i ett gjutrör och i mitten fästa ett rör som jag sedan får ordna lämplig dragställning i. En (kanske dum) fråga har då uppstått - hur ordnar jag botten på gjutröret? Om jag ställer röret i t ex en hink medan jag gjuter så kan ju betongen flyta ut i underkanten. Skulle det funka att trä en tjockare sopsäck över ändan och tejpa denna? Tacksam för input!
Tomas
Hoppas att posten passar i denna forumdel där betongfrågor verkar vara vanligast.
Jag klurar på att gjuta en vält i betong, att ha för att platta till jord etc. Min tanke är då att gjuta en cylinder i ett gjutrör och i mitten fästa ett rör som jag sedan får ordna lämplig dragställning i. En (kanske dum) fråga har då uppstått - hur ordnar jag botten på gjutröret? Om jag ställer röret i t ex en hink medan jag gjuter så kan ju betongen flyta ut i underkanten. Skulle det funka att trä en tjockare sopsäck över ändan och tejpa denna? Tacksam för input!
Tomas
Jag skulle inte krånglat till det.
Ställ röret i en hink eller ett hål i backen(sandlådan).
Fyll med sand runtomkring.
Häll i lite betong och vänta nån dag.
Då har du en bra kork och kan sedan fylla på med betong i omgång 2.
Förankra röret så det inte välter.
/ATW
Ps jag skrev för långrandigt...
ds
Ställ röret i en hink eller ett hål i backen(sandlådan).
Fyll med sand runtomkring.
Häll i lite betong och vänta nån dag.
Då har du en bra kork och kan sedan fylla på med betong i omgång 2.
Förankra röret så det inte välter.
/ATW
Ps jag skrev för långrandigt...
Ta ett gjutrör i papp eller avloppsrör, ta två brädbitar som täcker ändarna, borra hål i brädorna för ditt centrumrör.
Sätt fast ena brädan över botten, fäst den med två spikband I röret. Sätt i sitt centrumrör, häll i betongen, vibbra/slå på utsidan så du får bort luften, sätt på locket över centrumröret.
Vänta, tada! Färdigt
Sätt fast ena brädan över botten, fäst den med två spikband I röret. Sätt i sitt centrumrör, häll i betongen, vibbra/slå på utsidan så du får bort luften, sätt på locket över centrumröret.
Vänta, tada! Färdigt
Klicka här för att svara
