Byggahus.se
Har efter ett halvår bestämt mig att reparationsasfalten jag la mellan vår nya marksten och gatan av asfalt måste bort. Trots att jag följde alla instruktioner så härdade den aldrig och nu på sommaren så färgar den av sig.

Att få tag i riktig asfalt är inte helt lätt, närmsta ställe man kan hämta på är cirka 1 timme bilväg och jag är osäker på om det ens är möjligt att transportera asfalten i plåthinkar inne i bilen så länge utan att förstöra bilen?

I nuläget är det marksten, sen har jag gjutit en kant i betong som håller plattorna på plats och över denna gjutning så är det cirka 5-7cm reparationsasfalt.
Tänkte nu ta bort denna asfalt. Vad bör jag använda för att få ett snyggt och bra avslut. Har tyvärr ingen möjlighet att kapa i befintlig asfalt och lägga en rad till med marksten.

Asfalten i sig är ju mörkare än vad betong är, går det att blanda i något för att få betong mer asfaltslik, så det inte är så tydligt att det är asfalt -> betong -> marksten?
 
Varför har du ingen möjlighet att såga? Om kanten på asfalten inte är bedrövlig så brukar det gå utmärkt att lägga ut sista plattraden mot asfalten och såga i plattor i utrymmet som bildas innanför. En bild hade kanske underlättat för att få helheten.
 
T T.Gustafsson skrev:
Varför har du ingen möjlighet att såga? Om kanten på asfalten inte är bedrövlig så brukar det gå utmärkt att lägga ut sista plattraden mot asfalten och såga i plattor i utrymmet som bildas innanför. En bild hade kanske underlättat för att få helheten.
Har redan gjutit en stödkant mot markstenen innan jag la dit reparationsasfalten. Så nu kan jag inte få dit en sten utan att bila bort detta. Sen är även asfalten utanför tomtgräns och i en vinkel för att vatten ska rinna på asfalten mot en brunn på gatan. Tar jag bort lite av asfalten här så riskerar vattnet från högre upp på gatan att rinna in på min tomt istället för längs gatan.
 
J jockebq skrev:
Har redan gjutit en stödkant mot markstenen innan jag la dit reparationsasfalten. Så nu kan jag inte få dit en sten utan att bila bort detta. Sen är även asfalten utanför tomtgräns och i en vinkel för att vatten ska rinna på asfalten mot en brunn på gatan. Tar jag bort lite av asfalten här så riskerar vattnet från högre upp på gatan att rinna in på min tomt istället för längs gatan.
Därför skall du inte ta bort något av asfalten, utan i stället anpassa plattorna efter asfalten.

Men, nu har du ju redan gjutit och vill så klart inte bila bort det.
Ett långskott skulle ju kunna vara att du, på något sätt, tar reda på var det skall läggas asfalt nästa gång i ditt närområde. Mot rätt muta kanske du kan åka dit och sno några skyfflar, som du sedan måste frakta hem på något vänster med varmhållning (massan kommer nog vara runt 150 grader varm). Väl hemma, där allt är förberett och redo, så är det bara att lägga ut och justera med förslagsvis en raka, penslad med diesel på bladet. Slå det sedan med en: "https://www.hornbach.se/p/jordstamp-asfaltstot-kupper/7021699/" (penslad med diesel på undersidan).
Som sagt, ett otroligt långskott =).
 
Asfaltkross eller pigment i betongen. Testgjut lite olika varianter av betong med svart pigment och se vad som blir närmast. Det funkar med samma pigment som man har till svart Falu rödfärg i vanlig betong upp till en viss mörkhet. Jag tror det är max 5 % pigment för att betongen fortfarande ska bli godtagbar men det får du kolla upp <- OBS! och vill man ha det mörkare får man blanda egen betong med mer pigment eller t o m svart sand och/eller grus.
 
Z z_bumbi skrev:
Asfaltkross eller pigment i betongen. Testgjut lite olika varianter av betong med svart pigment och se vad som blir närmast. Det funkar med samma pigment som man har till svart Falu rödfärg i vanlig betong upp till en viss mörkhet. Jag tror det är max 5 % pigment för att betongen fortfarande ska bli godtagbar men det får du kolla upp <- OBS! och vill man ha det mörkare får man blanda egen betong med mer pigment eller t o m svart sand och/eller grus.
Bra idéer! Är det lämpligt att använda lite av reparationsasfalten i betongen? Kanske kan fungera?
 
Nej och nej.
 
Z z_bumbi skrev:
Nej och nej.
Då stryker jag den idén ;)
Hittar inte falu rödfärgs-pigmentet i vanlig butik?
Hittade däremot detta pigment som verkar vara till för betong:
https://www.amazon.se/blumerox-1188...08-a7b8-3af03b30e180&pd_rd_i=B01LXYANLB&psc=1

Betongen som behövs är inte så mycket. Använde lite mindre än två hinkar av denna asfalt för att fylla:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l/reparationsasfalt/reparationsasfalt-022787/
Vilket borde betyda att en 25kg säck är tillräcklig för att fylla allt.

Hur mycket asfaltskross vågar man blanda i betongen? Vill gärna ha lite asfaltsliknande yta på betongen så den inte blir hal heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.