Jag har ett 50-tals hus sutteräng. Vi har rivit bort golvet nere i källaren som var reglat direkt på ”grundsulan”.
Nu är det cirka 25 centimeter upp till golvnivå, från grundsulan.
Vi hade tänkt oss golvvärme, vattenburet.
Ska vi lägga makadam i botten är det nödvändigt, innan byggplast och cellplasten?
Hur mycket isolering räcker för golvvärmen utan att elda för kråkorna?
25 centimeter är ju inte mycket att spela på.
Alternativet annars är att knacka bort grundsulan och gräva ur för att få i mer makadam och isolering.
Hur hade ni gjort?
MVH
Ska vi lägga makadam i botten är det nödvändigt, innan byggplast och cellplasten?
Alternativet annars är att knacka bort grundsulan och gräva ur för att få i mer makadam och isolering.
Hur hade ni gjort?
MVH
Har du totalt 25cm? I så fall behövs det lite till om du vill ha det bra, 10-20cm kapillär/dränerande material samt en betong platta om 10cm så med 25cm cellplast så behöver du 45-55cm i totaldjup..L Lanoire22 skrev:Jag har ett 50-tals hus sutteräng. Vi har rivit bort golvet nere i källaren som var reglat direkt på ”grundsulan”.
Hur hade ni gjort?
MVH
Jag har 7 cm isolering på betongen i huset från -89, så 25 cm är väldigt bra.
Dock är det alldeles för mjuk EPS så jag byter till XPS när jag renoverar rummen. Lägger dessutom in Platon så golven blir en centimeter högre än tidigare.
Dock är det alldeles för mjuk EPS så jag byter till XPS när jag renoverar rummen. Lägger dessutom in Platon så golven blir en centimeter högre än tidigare.
Bild? Har du bara jord/grus nu? Sulan ligger väl bara under vägg?
Yes totalt 25 cm. I sådana fall blir det att knacka bort bottenplattan och gräva ur… vill helst undvika det.J Jansson69 skrev:
Sula är kanske är fel benämning. Det är som en bottenplatta gjuten under trägolvet som jag rivit.S skyisthelimit skrev:
Oj
Vet ni vad som finns under denna (befintliga) platta? Isolering? Dränering?
Ojdå! Ja, om det inte är fråga om att gjuta en platta eller dränera så har ni ju enormt mycket utrymme helt plötsligt.L Lanoire22 skrev:
Vet ni vad som finns under denna (befintliga) platta? Isolering? Dränering?
Ja, alltså huset är ju från 54. Så isolering tror jag inte finns. Har i och för sig inte kollat men har svårt att tro det, vet ej heller hur tjock den är.S skyisthelimit skrev:
Önskvärt är ju att kunna få plats med isolering, en betongkaka och ev flytspackel. Problemet då är att det bara blir 150 isolering.
Frågan då är om det blir att elda för kråkorna och att man inte uppfyller funktionen med fuktvandringen..
Eller funkar det med plastfolie direkt på befintlig platta, isolering (150 mm) betong med golvvärme och slutligen flytspackel, typ 20mm?
Ok då är jag med. Du behöver inte gjuta en platta då du redan har konstruktionen..L Lanoire22 skrev:Ja, alltså huset är ju från 54. Så isolering tror jag inte finns. Har i och för sig inte kollat men har svårt att tro det, vet ej heller hur tjock den är.
Önskvärt är ju att kunna få plats med isolering, en betongkaka och ev flytspackel. Problemet då är att det bara blir 150 isolering.
Frågan då är om det blir att elda för kråkorna och att man inte uppfyller funktionen med fuktvandringen..
Eller funkar det med plastfolie direkt på befintlig platta, isolering (150 mm) betong med golvvärme och slutligen flytspackel, typ 20mm?
Du kan lägga tex. 130mm XPS isolering och sedan LKs 70mm spårade skiva som du lägger golvvärmeslangen i och sedan armera och flytspackla 30-50mm..
XPS och dom spårade skivorna finns i olika tjocklekar så du kan välja själv..
Ok, tack för tips!J Jansson69 skrev:Ok då är jag med. Du behöver inte gjuta en platta då du redan har konstruktionen..
Du kan lägga tex. 130mm XPS isolering och sedan LKs 70mm spårade skiva som du lägger golvvärmeslangen i och sedan armera och flytspackla 30-50mm..
XPS och dom spårade skivorna finns i olika tjocklekar så du kan välja själv..
Så med andra ord räcker det med plastfolie i botten mot bottenplattan, XPS 130 mm, golvvärmeskiva sen flyta sista biten? Det räcker även fast bottenplattan är oisolerad?
Ja 20cm XPS i renoverade hus är bra, många har mindre..L Lanoire22 skrev:
Du måste inte ha dom spårade men du kommer undan med tunnare flytspackel skikt än om du lägger golvvärme slangen på vanliga XPS skivor..
Klicka här för att svara