Hej.

Fråga ang. förslag jag fått hur mina badrumsrenoveringar skall utföras.

Badrum med dusch, badkar, handfat, bergvärmepump, samt tvätt och tork.

i dagsläget har man bilat upp betongplatta ner till makadammen, lagt in avlopp och golvbrun (ej igen gjutet), sedan lagt på ett lager med sand/grus och plattat till med padda, sedan spårad cellplast 3 cm (inte mer än 3 cm annars blir det för mycket höjdskillnad med de andra rum) samt golvvarme och armeringsnät ovanpå.
när betonggubben kom för att gjuta, ansåg han att denna konstruktion kommer att orsaka fuktskador i framtiden. Han anser att man skulle ha gjutit brun och avlopp i cement samt ett tunt lager ovanpå hela plattan för att jämna ut (istället för sand/grus som användes).
När jag meddelade detta till rörmokaren var han väldigt förvånad och sa att de är såhär de brukar göra. Vem har rätt?

Sedan var nästa fråga angående våtrumsmatta. En kille som hjälper mig, som tidigare har jobbat som kakelsättare/mattläggare sa att det inte behövs någon plastmatta i detta badrum (betongväggar förutom i duschen där en vägg skall sättas upp). Är detta korrekt?

(Huset är byggd 1959)

Problemet han syftar på är inte avloppen, utan det är den dåliga isoleringen för golvvärmen..tror jag iallafall...

det kommer dra in fukt på somrarna när värmen kallnar.
Man skall generellt ha minst 250mm isolering för att sätta glvärme. Annars riskerar man fuktvandring.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att sätta golvärme i en gammal platta med endast 3 cm isolering, dels för fukten men sedan för ekonomin. Du kommer elda för maskarna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.