33 057 läst ·
33 svar
33k läst
33 svar
Gjöt en platta igår men den ser inte bra ut - vad göra?
Trodde jag visste vad jag gjorde men hade inte läst på tillräckligt. Hela grundarbetet med schaktning och bygga formen tog längre tid än beräknat och semestern är slut idag. Men med fastor i hand skulle jag inte stressat på det.
A Alexn72 skrev:
Min fru är av samma åsikt, men vill ju att det ska se bra ut!
Ok,A ArneTW skrev:
L Lerstenstegel skrev:
Oj, mycket ska man se innan man trillar av pinn.
Mycket bra tips, men du har egentligen två val.
Bestäm dig för om du kan tänka dig annat ytskikt än stålad e,ller eventuellt slipad, färdig betong. Om ja, kör på. Om nej, gör om.
Ingenting annat du gör kommer att se ut som en stålad platta. Men är det inte så viktigt så är det bara att gå på något av tipsen du fått tidigare.
Oklart om du tänkt fortsätta med stommen snart eller om du tänkt låta det stå. Men om livet i övrigt tillåter dig att fortsätta omgående så ger betongen dig ingen anledning att vänta.
Mycket bra tips, men du har egentligen två val.
Bestäm dig för om du kan tänka dig annat ytskikt än stålad e,ller eventuellt slipad, färdig betong. Om ja, kör på. Om nej, gör om.
Ingenting annat du gör kommer att se ut som en stålad platta. Men är det inte så viktigt så är det bara att gå på något av tipsen du fått tidigare.
Oklart om du tänkt fortsätta med stommen snart eller om du tänkt låta det stå. Men om livet i övrigt tillåter dig att fortsätta omgående så ger betongen dig ingen anledning att vänta.
Härdningstiden är inte per definitivt alltid 28dagar. Det beror på en hel del faktorer, främst temperaturen har en stor påverkan. Härdningen har inte med torkning att göra. Betongen bör hållas fuktig.L Lerstenstegel skrev:
Jag förstår inte vad frågan om diffusionsöppna produkter har med saken att göra
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Om du gjuter platta på mark/balkonger är det viktigt att inte låsa in fukt för tidigt och därför bör man vara noga vilka produkter man dra på en nygjuten platta om.D Daniel 109 skrev:
Om vi gör en balkong som ska ha en öppen ytfinsh/vattenavisning så kan vi vara på den mycket tidigare än om den t.ex ska målas med något stängt som epoxy.
Om det inte härdat till minst 90% innan du stänger så kommer din ytfinsh lossna i förtid.
Hmm, undrans om ni inte missade detta moment.
Om detta görs blir ytan väldigt fin.
Vill man ha den ännu finare kan man glätta inom några timmar
Ännu finare ändå, slipa efter att plattan är torr.
Vill man ha den ännu finare kan man glätta inom några timmar
Ännu finare ändå, slipa efter att plattan är torr.
Hyr en betongslip så blir det bra. Sedan ev flytspackling beroende på krav. Och låt någon annan gjuta nästa gångM Marlun017 skrev:Gjöt igår en 15kvm platta till ett förråd samt en liten till intilliggande vedförvaring.
Hela formen vibbrades med en eldriven vibbrastav och drogs av med en lång rätskiva då det låg för mycket betong. Tror det var det sista momentet som gjorde att den nu ser gropig ut och inte slät och fin.
gjutningen gjordes igår vid 11-tiden.
Planen var att glätta ytan efter 2 veckor för att ha betonggolvet som innergolv.
Antar att en möjlig lösning är att flytspackla ytan senare, men då går det väl inte att glätta den?
Skulle det funka att fylla igen groparna med en säck finnetong och jämna av med en fogplatta?
Finns det någon annan lösning?
Egentligen kan du resa väggarna idag oavsett hur de ser ut om du bara slippar lite där syllen ska stå ,sen om Du tar hjälp av någon när du ska flyta golvet så kan du göra de när garaget är färdigt både inne och ute och på så viss slipper du vänta 100 dagar innan betongen härdat och sen resa väggar .
Testa att vattna ytan ordentligt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vadå, dagarna efteråt, vad skulle hända.H Hagens Timmer skrev:
Vattna när man slipar är en nödlösning när betongen brinner för fort och man inte hinner med.
Plattan i fråga bör ju vattnas för att undvika sprickor och elände, men ytan går inte vattna till, inte en chans. Den är hård.
Protte
Det är ingen nackdel att vattna. Men det lär ju inte lösa något problem. Betong är inte vattenlösligt.
Det mesta är redan sagt, men:
- För att minimera temperatur- och torksprickor, vattna och täck ytan med plastfolie närmsta dygnen. Särskilt med tanke på väderlek nu, men jag vet heller inte vilken betong som är använd. Ju högre hållfasthet desto mer känsligt.
- Du kan ordna till ytan eller dölja den med någon typ av beläggning. Vill du behålla betongytan, slipa ner den med ABS och/eller diamantslip (ex Dianova) tills du är nöjd. Det är kostsamt dock med maskinhyra och slitage men kan bli ganska bra. Om du vill dölja den, kör som sagt med industrispackel (mycket fin, tålig och lättstädad yta) eller med klinker. Inget av dessa behöver särskilt mycket förberedelser men kostar så klart material och arbete i någon mån. Industrispackel kan ofta läggas mycket tunt med en betydligt billigare basmassa som avjämning under. Fler moment men inte svårt och din platta är inte så stor.
- Du kan börja med väggar om du väljer beläggning men ska du fixa ytan skulle jag göra det först, annars är hörnen jättesvåra med risk att skada väggarna under processen också.
Angående härdning av betong så sker majoriteten av härdningen första 3-5 dygnen, sedan klingar kurvan av markant (många faktorer inverkar som redan nämnt, men betongkvalitet och temperatur styr mest). Finns ingen anledning att vänta en månad under dessa väderförutsättningar. Uttorkning och fukthalt är bara intressant om organiskt material eller spärrskikt ska användas dikt betongen.
- För att minimera temperatur- och torksprickor, vattna och täck ytan med plastfolie närmsta dygnen. Särskilt med tanke på väderlek nu, men jag vet heller inte vilken betong som är använd. Ju högre hållfasthet desto mer känsligt.
- Du kan ordna till ytan eller dölja den med någon typ av beläggning. Vill du behålla betongytan, slipa ner den med ABS och/eller diamantslip (ex Dianova) tills du är nöjd. Det är kostsamt dock med maskinhyra och slitage men kan bli ganska bra. Om du vill dölja den, kör som sagt med industrispackel (mycket fin, tålig och lättstädad yta) eller med klinker. Inget av dessa behöver särskilt mycket förberedelser men kostar så klart material och arbete i någon mån. Industrispackel kan ofta läggas mycket tunt med en betydligt billigare basmassa som avjämning under. Fler moment men inte svårt och din platta är inte så stor.
- Du kan börja med väggar om du väljer beläggning men ska du fixa ytan skulle jag göra det först, annars är hörnen jättesvåra med risk att skada väggarna under processen också.
Angående härdning av betong så sker majoriteten av härdningen första 3-5 dygnen, sedan klingar kurvan av markant (många faktorer inverkar som redan nämnt, men betongkvalitet och temperatur styr mest). Finns ingen anledning att vänta en månad under dessa väderförutsättningar. Uttorkning och fukthalt är bara intressant om organiskt material eller spärrskikt ska användas dikt betongen.