33 049 läst ·
33 svar
33k läst
33 svar
Gjöt en platta igår men den ser inte bra ut - vad göra?
Gjöt igår en 15kvm platta till ett förråd samt en liten till intilliggande vedförvaring.
Hela formen vibbrades med en eldriven vibbrastav och drogs av med en lång rätskiva då det låg för mycket betong. Tror det var det sista momentet som gjorde att den nu ser gropig ut och inte slät och fin.
gjutningen gjordes igår vid 11-tiden.
Planen var att glätta ytan efter 2 veckor för att ha betonggolvet som innergolv.
Antar att en möjlig lösning är att flytspackla ytan senare, men då går det väl inte att glätta den?
Skulle det funka att fylla igen groparna med en säck finnetong och jämna av med en fogplatta?
Finns det någon annan lösning?
Hela formen vibbrades med en eldriven vibbrastav och drogs av med en lång rätskiva då det låg för mycket betong. Tror det var det sista momentet som gjorde att den nu ser gropig ut och inte slät och fin.
Planen var att glätta ytan efter 2 veckor för att ha betonggolvet som innergolv.
Antar att en möjlig lösning är att flytspackla ytan senare, men då går det väl inte att glätta den?
Skulle det funka att fylla igen groparna med en säck finnetong och jämna av med en fogplatta?
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Finbetong är för grov här det kommer aldrig då att skura.
Måste får köpa mycket dyrare grejer för att få till detta, Sika har "723", sto har "gm1" och det går 2-3 säckar för att ordna till det och inte få det flammigt.
Du får se den 1000 lappen de grejer kostar som läropengar.
Jag hade dock väntat med det minst 2 veckor helst 3 innan jag drar på ytan.
Första dagen drar du allt med stål och fyller det jämt och sen skurar det så det inte är några ryggar.
Nästa lager drar du några mm tjockt över hela och skurar fint, även om du vill ha glättad yta är det mycket lättare att ståla det fint om man först skurat bra.
Mycket förvattning och helst i omgångar men det får inte ligga pölar med vatten innan du börjar.
Lycka till
Måste får köpa mycket dyrare grejer för att få till detta, Sika har "723", sto har "gm1" och det går 2-3 säckar för att ordna till det och inte få det flammigt.
Första dagen drar du allt med stål och fyller det jämt och sen skurar det så det inte är några ryggar.
Nästa lager drar du några mm tjockt över hela och skurar fint, även om du vill ha glättad yta är det mycket lättare att ståla det fint om man först skurat bra.
Mycket förvattning och helst i omgångar men det får inte ligga pölar med vatten innan du börjar.
Lycka till
Tips till nästa gång är att använda en sloda, då får man en jämn yta.M Marlun017 skrev:Gjöt igår en 15kvm platta till ett förråd samt en liten till intilliggande vedförvaring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Tur man har druckit upp morgonkaffet annars hade det nog hamnat i vrångstrupen.
Har du inte läst på hur man gjuter betong eller haft hjälp av någon som gjort det förut.
Glätta gör man efter några timmar men det ska först rivas/trärivas/skuras för att få ner ballasten/stenarna och få upp bruket i ytan. Sedan kan man glätta.
15 m2 kan man riva och glätta för hand.
Men nu är det så att lagd betong ligger och du får börja lappa över ditt lilla misstag.
Och för att vara avdraget med bräda tycker jag att tom det har misslyckats.
låt allt stå i fyra veckor (kolla hur länge plattan måste torka innan flytspackel), spika på/höj formen med en ribba och flytspackla.
Rätt gjort hade du kunnat lägga syllen idag och resa stommen.
Jaja
Protte
Har du inte läst på hur man gjuter betong eller haft hjälp av någon som gjort det förut.
Glätta gör man efter några timmar men det ska först rivas/trärivas/skuras för att få ner ballasten/stenarna och få upp bruket i ytan. Sedan kan man glätta.
15 m2 kan man riva och glätta för hand.
Men nu är det så att lagd betong ligger och du får börja lappa över ditt lilla misstag.
Och för att vara avdraget med bräda tycker jag att tom det har misslyckats.
låt allt stå i fyra veckor (kolla hur länge plattan måste torka innan flytspackel), spika på/höj formen med en ribba och flytspackla.
Rätt gjort hade du kunnat lägga syllen idag och resa stommen.
Jaja
Protte
Glätta gör man i anslutning till gjutning. Allt från någon timme till flera timmar efter gjutning beroende på väderlek. Du kanske menar slipning? Oavsett skulle ytan slodats. Ser dessutom ut att var alldeles för stabbig konsistens för den plattan.
Ska du ha en jämn enfärgad yta nu är det flytspackel som gäller och det är nog det jag hade rekommenderat i detta fallet också. Gör det när resten av förrådet är färdigt.
Ska du ha en jämn enfärgad yta nu är det flytspackel som gäller och det är nog det jag hade rekommenderat i detta fallet också. Gör det när resten av förrådet är färdigt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Går det att lägga klinker på den ytan?
Förmodligen betydligt längre än 4 veckor så bättre att göra det när resten är klart.prototypen skrev:
Det är nog inga större problem.Dan_Johansson skrev:
Vill du ha synligt betonggolv hade jag gjort följande;
1. Slipa av betongen med en HTC för bli av cementhuden och öppna porerna.
2. Flytspacklat med ett industrispackel.
Skillnaden mellan vanligt flytspackel och industrispackel är att flytspackel ej fungerar som slitskikt utan måste bekläs. Industrispacklet som också kan vara ett flytspackel klarar av att ligga öppet och vara slitskikt.
Ju tidigare du slipar plattan, ju enklare är det. Även om betongen nu känns hård så är den fortfarande i början av sin härdningsprocess, så en slipning idag lite lättare än slipning om 1 månad.
1. Slipa av betongen med en HTC för bli av cementhuden och öppna porerna.
2. Flytspacklat med ett industrispackel.
Skillnaden mellan vanligt flytspackel och industrispackel är att flytspackel ej fungerar som slitskikt utan måste bekläs. Industrispacklet som också kan vara ett flytspackel klarar av att ligga öppet och vara slitskikt.
Ju tidigare du slipar plattan, ju enklare är det. Även om betongen nu känns hård så är den fortfarande i början av sin härdningsprocess, så en slipning idag lite lättare än slipning om 1 månad.
Tack för tipset!
Menar du att jag ska vänta 2-3 veckor innan jag gör någonting alls?
Sen första dagen då efter 2-3 veckor ska det ”dras med stål” dvs slipas?
Menar du att jag ska vänta 2-3 veckor innan jag gör någonting alls?
Sen första dagen då efter 2-3 veckor ska det ”dras med stål” dvs slipas?
L Lerstenstegel skrev:Finbetong är för grov här det kommer aldrig då att skura.
Lycka till
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Egentligen mer tid, betong är alltid 28 dagar härdning men eftersom de jag nämnde är betonprodukter som är diffusionsöppna så kan man vara på det lite tidigare.
Men absolut inte innan två veckor och skulle säga tre är mer rätt.
Men absolut inte innan två veckor och skulle säga tre är mer rätt.