CarMan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att löda presskopplingar. (jag har därimot lödit vanliga lödkopplingar & migsvetsat en del.

jag gissar att det kan bildas gas när gummiringen smälter & att dena gas försöker tränga ut, vilket leder till att lödningen inte blir tät.
Håller med! Att löda med en smältande o-ring i botten är helt fel.

Normalt kan du snurra röret flera varv i en presskoppling utan att det börjar läcka. Förstör inte jobbet med lödning...

Matss skrev:
Normalt kan du snurra röret flera varv i en presskoppling utan att det börjar läcka.
Med vilken kraft? Använder du rörtång och skruvstäd?

robertdigital skrev:
Med vilken kraft? Använder du rörtång och skruvstäd?
Naturligtvis går det inte med handkraft, det jag menar är att kopplingarna håller förvånansvärt tätt trots att man misshandlar dom mycket.

Varför ens fundera på att löda?
Idag pressar man utan stödhylsor på mjuka rör vilket dessutom är ett godkänt förfaringssätt. Pressning är idag nästan standard vid alla rörinstallationer. Varför skulle du börja löda dina kopplingar när i princip varje röris gör som du gjort i hela landet varje dag utan problem.
Slappna av och låt det vara som det är.

Har också missta stödhylsor på 15 prisol. Men har använt klämringskopplingar och inte klämkopplingar som du.

Men när jag var klar med elemetdelen så provtryckte jag alltihopa med 8 bar (elementen skulle klara 10 bar stod det på dem) inte en enda koppling läckte! Mitt normala tryck i systemet är 0,5 bar så det verkar inte vara någon större frara direkt. Fast vet ej vad som händer om några år. Men alla kopplingar är ju synliga så om man håller lite koll så tror jag inte att det är någon större risk, i alla fall inte med klämringskopplingar.

Resterande värmesystem kunde jag ju inte provtrycka, inte så lämpligt att trycka en akumulator som är klassad för 1,5 bar med 8 bar. Fast det systemet består mest av 22 hårda kopparrör så det är nog ingen fara där heller.

Så provtryck om du kan dela upp systemet, allt tål ju inte höga tryck, så ser du om någon läcker...

Jo jag tänkte också provtrycka och jag har också delat in i grupper så jag kan prova en i taget. Skillnaden mellan dina och mina är att du kan dra åt dina om det läcker. Om mina håller tätt bara på oringen och inte därför att metallen har bra kontakt så känns det inte framtidssäkert. Jag är inte snubben som gillar att chansa tyvär, annars hade det bara varit att släppa på å se vad som händer. Om Felle nu har rätt så är det väl bara släppa på och ta en pilsner...

ska melallen vara ett tätande farband på en klämkoppling???
jag trodde det alltid var o-ringen som täta & melallen höll konstruktonen i läge

Med trasig O-ring läcker det som ett såll, oavsett stödhylsor!

Matss skrev:
Naturligtvis går det inte med handkraft, det jag menar är att kopplingarna håller förvånansvärt tätt trots att man misshandlar dom mycket.
Presskopplingar går ju att justera lite i efterhand men de bör väl efterpressas efteråt.

jag litar då inte på presskopplingar, o-ringar som utsätts för hög temp håller nog inte hur länge som helst....
jag kommer att löda och använda klämringskopplingar.
en rörmokkarlärare berättade att det läckte i en presskoppling han gjort i sitt eget pannrum, han eldade då på så o-ringen brann upp och lödde och fick det tätt

med tanke på a pesskoppligahar i tills nyligenneea kopplingan man får läggadolt i ett färskvatten system. så är det nog den säkradte kopplingan av alla (lödning inte godtjänt att lägga dolt)

den röris du pratar om har inte en anläggning som fungerar som den ska! han om någon borde ju veta hur varmt vaten han får släppa ut på dessa kopplingar.
För inte ska de utvändiga rörena i en vedanläggning bli så varma att en presskoppling skadar sin o-ring

Han är nog bara för gammal !!! (det var bättre för)

på jobbet hade vi "nya" o-ringar som låg i ett plåtskåp, förmodligen legat där i 10-20 år, dom var stenhårda och spröda:(

nu var de så med rörisen att en o-ring blivit skadad vid monteringen så han brände bort den(med gasen) och lödde sen presskopplingen.

(en av usas rymdfärjor exploderade pga en o-ring som inte tålde kylan! den blev spröd och det började läcka...)

Vi provade att löda men det var lite svårlött. Geggade sig med gummit. Man fick hålla på en stund och fylla ordentligt och det luktade illa. Vi provtryckte med 8 bar och lödningen höll tätt men såg ful ut. Svartbränt runt kopplingen. Dessutom var det otroligt trångt att löda på vissa ställen. Ingen vidare lösning alltså.

Då tänkte vi på FELLES:s ord och provade att släppa på en grupp och det gick bra. Vi ökade trycket till 4 bar och det kom inte en droppe.

Så nu släpper jag på resten. Jag tänker gå runt och kolla varje vecka och jag har ventiler på alla möjliga ställen så det är bara stänga av om jag hittar läckor.

Nästa sommar byter jag alla kopplingar som sitter på mjuka rör i lugn och ro. Åtminstone byter jag där det blir stora konsekvenser av ett läckage. (parkettgolv etc) I utrymmen som dusch i källaren och liknade spelar det ingen roll.

Tack för allt stöd gubbar!!

pellefant skrev:
på jobbet hade vi "nya" o-ringar som låg i ett plåtskåp, förmodligen legat där i 10-20 år, dom var stenhårda och spröda:(

nu var de så med rörisen att en o-ring blivit skadad vid monteringen så han brände bort den(med gasen) och lödde sen presskopplingen.

(en av usas rymdfärjor exploderade pga en o-ring som inte tålde kylan! den blev spröd och det började läcka...)

det var ju det jag viste. det var inte presskopplingens fel att det läckte, utan att rörisen fuskat vid monteringen. klart som fan att det läcker med trasig o-ring. o sen skyller han på att kopplingarna är kassa..

han skyllde inte på kassa kopplingar. min teori är att o-ringarna börjar läcka förr eller senare...
o-ringar i andra applikationer behöver ju bytas ut, så varför ska det inte behövas i ett värmesystem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.