Här är ett första stapplande försök till ritning på trappan som skall byggas till farstukvisten. Trallen är 28x95 och reglarna 45x195. Tänkte ödmjukt be forumet om åsikter; har jag tänkt rätt?

Ritningen är gjord i Sketchup 7. Om någon vill använda den är det bara att tanka ner.
 
  • Trappa_över.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa_under.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
daniel1996
  • Laddar…
J
Varför har du dubbla reglar på massa ställen?
 
Tänkte en regel på var sida om vinklarna så det blir enklare att fästa trallen. Kanske inte alls behövs?
 
  • Gilla
Tobfo och 1 till
  • Laddar…
J
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Tänkte en regel på var sida om vinklarna så det blir enklare att fästa trallen. Kanske inte alls behövs?
Nog blir det enklare att fästa och kanske lite lite stabilare men de går ju massa mer material och det borde ju fungera fint utan dubbelt.
 
tjena,

snyggt jobbat!!! im impressed!

Läst som en tok på forumet. tack för många bra tips!

sitter och planerar 100m2 altan (utan räcke)

någon som har sin altan i sketchup 7?

tankat ner mjukvaran men kommer inte riktigt överrens med den, skulle vara kul att ha något att "börja" med.

har försökt få till det i ms word men det går trögt...

vore tacksam för hjälp..

/G
 
John J skrev:
Nog blir det enklare att fästa och kanske lite lite stabilare men de går ju massa mer material och det borde ju fungera fint utan dubbelt.
Tack John, precis sådana kommentarer jag önskade:)! Sätter mig o gör om ritningen...sen. Nu skall en hammock hämtas o skruvas ihop.

pianist skrev:
tjena,

snyggt jobbat!!! im impressed!

Läst som en tok på forumet. tack för många bra tips!

sitter och planerar 100m2 altan (utan räcke)

någon som har sin altan i sketchup 7?

tankat ner mjukvaran men kommer inte riktigt överrens med den, skulle vara kul att ha något att "börja" med.

har försökt få till det i ms word men det går trögt...

vore tacksam för hjälp..

/G
Tack pianist:)!

Har tyvärr ingen altan liggandes. Tror, som du nog märkt att det blir svårt att göra i Word. Jag gjorde som så att jag satt med mitt projekt samtidigt som jag hade sidan med instruktionsfilmerna till Sketchup framme. Det finns mängder av bra filmer med riktigt bra instruktioner. Om du fastnar så pm:a mig så kanske vi kan lösa problemet tillsammans. Men betänk att jag är novis, jag med.

M v h
Ammatören
 
Gjorde om ritningen enl. John J:s rekomendation. Sparar onekligen en del mtrl:)!
 
  • Trappa195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt samma trappa som du men byggde regelverket rakt istället. Jag tror att det bli enklare för dig.
 
  • Regelverk trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lene Holthe
  • Laddar…
Tack Doldr!

Ja, det blir ju onekligen betydlig enklare!:)

Trodde inte det räckte med bara raka reglar men funkar det för dig funkar det för mig! :)

Ändrar imorgon bitti när jag kommer hem från jobbet.
 
Redigerat:
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Tänkte en regel på var sida om vinklarna så det blir enklare att fästa trallen. Kanske inte alls behövs?
Helt rätt tycker jag, så slipper man skruva så nära ändträet. Såå många meter extra pratar vi inte om...
 
J
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Tack Doldr!

Ja, det blir ju onekligen betydlig enklare!:)

Trodde inte det räckte med bara raka reglar men funkar det för dig funkar det för mig! :)

Ändrar imorgon bitti när jag kommer hem från jobbet.
Blev trappen bra?
 
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Här är ett första stapplande försök till ritning på trappan som skall byggas till farstukvisten. Trallen är 28x95 och reglarna 45x195. Tänkte ödmjukt be forumet om åsikter; har jag tänkt rätt?

Ritningen är gjord i Sketchup 7. Om någon vill använda den är det bara att tanka ner.
helt perfekt med dubbla reglar där.
slipper du skruva så nära ändträet.
ha kvar dubbla.

matrialgång?
ash handlar om några extra meter bara vad e det?


mvh
snickar estwing
 
Trappan är klar och funkar!

Jo, jag gjorde så att jag körde dubbla reglar då det kändes enklare att skruva...o jäklar vad stabil den blev...och tung! :D

Kommer inte ihåg mtrlåtgången (börjar ju komma upp i åren) men det handlade bara om några fler meter reglar och det var det värt.
Skall se om jag har några bilder att lägga upp när jag kommer hem från jobbet.
 
Vore kul att se bilder på det färdiga bygget. Jag är själv en "Sketchup:are" och vet hur användbart detta verktyg är. Fast på något sätt känns det lite som fusk... :)
 
B
om du vill ha vinklade steg som på din(intealltidgladammatör) andra ritning.
så satsa på din ritningen. annars kan det bli lite knäppt för dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.