Hej

Hade nyligen en elektriker hos mig som gjorde diverse jobb, bland annat drog ner uttag till en krypgrund där en avfuktare är installerad. Avfuktaren har tidigare gått på 10A o förlängningskabel men ska enligt spec avsäkras med 13A så tänkte det var lika bra att han fick ordna det.

Efter att ha läst runt på forumet blir jag dock osäker om det är en korrekt installation då det har använts en EXLQ 3G1,5mm kabel till uttaget samt proppen är installerad i en passdel för 10A (smältpropp DII 13A GL/GG enl spec).
Kabeln är max 20m lång varav ca 2m är inomhus utanpåliggande i en garderob, sen ner genom golvet i ett rör o resterande 15-17m är utanpåliggande i krypgrunden.
Förstår inte varför han inte drog med 2,5mm eller gjorde dem rätt? Vill ha lite kött på benen innan jag talar med ägaren. Fakturan är inte betald ännu men ska betalas senast fredag.
Tack!

Det låter okej. 1,5mm^2 är i allmänhet okej till 13A.

särskilt som merparten verkar ligga separat skiljt från annat.
I andra länder där dylik kabel används mer än vi gör även i väggar och annat tror jag de räknar ännu högre.

• Gilla
hundbiten
  • Laddar…
En utanpåliggande kabel 3G1.5 mm² med normal kylning tål ca 19 A belastningsström så det bör finnas goda marginaler. Däremot ska man även titta på kortslutningsströmmen då en 13 A säkring kräver högre ström för att lösa tillräckligt snabbt. Här kommer även längden på kabeln in i bilden. Men jag har svårt att att 20 meter skulle vara för långt i en normal bostad, utom möjligt långt ut i skogen med ett svagt elnät.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för svaren, verkar som jag kan sova lugnt då.
Ang elnätet så pratar vi inte Stockholm innerstad utan ett större sommarstugeområde/permanentbostad område med ca 300 hushåll från 70-talet med närhet till mindre samhällen så bör vara lugnt på den fronten också

Det betor ju mer på hur långt bort transformatorn finns än hur långt det är till centrum. Jag bor på landet men har en transformatorstation 10m utanför tomten.

Jag tror det är en transformatorstation ca 250m bort, kan vara en närmare också men lite osäker o är inte där o kan kika

Väl 1,5mm2 upp till 50 meter.
Efter de 2,5mm2

NEJ, det måste räknas på för det är inte alls säkert att man kan säkra 1.5mm2 med mer än 10A och då måste man veta ALLA förutsättningar, inte minst förimpedansen.

• Gilla
Myrstacken och 5 till
  • Laddar…
Jag hade chefen för en elfirma hos mig för ett år sen angående min elcentral. Han sade att 13 amp säkring och 1,5kvadrat var tillåtet för upp till 10m inte mer pga att kortslutningsströmmen inte skulle få säkringen att lösa ut tillräckligt snabbt. Jag fick byta 30 automatsäkringar en annan elektriker satt dit. 30 st Hager 13A dvärgbrytare ligger nu och skräpar i en låda

S sverkerc skrev:
Jag hade chefen för en elfirma hos mig för ett år sen angående min elcentral. Han sade att 13 amp säkring och 1,5kvadrat var tillåtet för upp till 10m inte mer pga att kortslutningsströmmen inte skulle få säkringen att lösa ut tillräckligt snabbt. Jag fick byta 30 automatsäkringar en annan elektriker satt dit. 30 st Hager 13A dvärgbrytare ligger nu och skräpar i en låda
Som sagt, det beror på förimpedansen. Hos dig verkar det alltså (om den där chefen kollade förutsättningarna) att vid grupper längre än 10m på 1,5 kvadrat så får du för låg kortslutningsström för 13A.

V ViktorHg skrev:
Som sagt, det beror på förimpedansen. Hos dig verkar det alltså (om den där chefen kollade förutsättningarna) att vid grupper längre än 10m på 1,5 kvadrat så får du för låg kortslutningsström för 13A.
Jag kommer ihåg nu att han sade att gränsen 10 m gällde om man inte räknade på det.

S sverkerc skrev:
Jag kommer ihåg nu att han sade att gränsen 10 m gällde om man inte räknade på det.
Då hittade han på en "regel", däremot kan det mycket väl vara OK med 13A men inte pga någon 10 meters gräns utan övriga förutsättningar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
galento
Elektrikern här kopplade in en 3x1,5 m2 till llvp med jordfelsbrytare och 13A säkring i el skåpet och sa att detta var helt ok . Hmmm

galento galento skrev:
Elektrikern här kopplade in en 3x1,5 m2 till llvp med jordfelsbrytare och 13A säkring i el skåpet och sa att detta var helt ok . Hmmm
Och de KANSKE det är.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.