Hej,

Efter att ha läst på Byggahus i ett par år ställer jag min första egna fråga.

Håller på med ett stenhus, kanalmur tegel och mellanbjälklag av Leca.

Ämnar sätta upp gips som slätt undertak i sovrummen. Lecabjälklagens naturliga form är ett uppochnervänt U.

Vore tacksam för idéer om hur jag bäst fäster gipsskivor mot bjälklaget med minimal bygghöjd. Finns någon metod att fästa gips direkt mot Lecan?

Jag har påbörjat ett test där jag skruvar upp 45x70 tvärs lecaelementet, dessa snedsågas 5grader för att passa den avsmalnande formen. Hittar höjden med hjälp av distanskloss som kläms mot lecaelementets underkant då jag skruvar fast. Knackas därefter loss. Fäster glespanel cc30 i detta så den hamnar ett par milimeter nedanför lecan. Använder Lecaskruv som är grov till att skruva upp det tvärgående bärverket. En på varje sida. Verkar det hållbart?

Se bilder

Installation av gips undertak mot Leca bjälklag med träreglar och distansklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregel fastskruvad mot mörkt Leca bjälklag som förberedelse för montering av gips.
Skapa konto

Det blir jämnt och fint med nivåerna, men finns det någon uppenbar nackdel med denna metod? Framförallt, har någon en enklare metod som är långsiktigt hållbar?

• Träreglar fästa mot lecabjälklag i takkonstruktion för montering av gips.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.