Hallå!

jag ska snart sätta upp ett gipstak, och i en ände av rummet kommer taket avslutas mot en tegelvägg som är putsad. Önskan är att inte ha någon taklist, men frågan är, går det att göra snyggt? - och hur hanterar man i så fall fogen mellan gipset och den putsade ytan? Är det bara spackel och vikt skarvremsa? (Putsade väggen ska spacklas helt slät.)

Tack för svar! :)

Hej! Jodå de går att få snyggt om man vill. Är den putsade väggen ojämn? Tänkte om du måste "profilera" gipsen. Då får du i sånt fall börja gipsa från andra sidan rummet sen på näst sista skivraden gör du markeringar på typ c/c 100 sen måttar du vad du har ifrån skivkanten kvar in till väggen. Sen tar du skivan som skall monteras upp och mäter ut samma c/c mått och sen märker du ut måtten du hade kvar in till väggen på skivan och skär/sågar efter markeringarna.

Jag hade nog kört på antingen latex eller silikon som är övermålningsbar. Tror det är mindre tendens till att det spricker då.

Tanken är att väggen ska bli jämn innan taket ska dit, men däremot är den välvd(rund trapp på andra sidan väggen, så en del av den är en nisch), så det blir någon form av måttning som du säger.

Sjysst, då vet jag hur jag går tillväga. Många tack!

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.