390 läst ·
7 svar
390 läst
7 svar
Gipsspackel i pulverform, vad finns att få tag på?
Då jag tidigare spacklat några få skivor gips med färdigt gipsspackel så vill jag köra detta nu när jag ska gipsa 3 sovrum, med mycket vinklar o språng.
Hittade Gyprocs Super gipsspackel som verkade perfekt för uppgiften, men tyvärr finns den inte längre.
Någon som vet ett bra alternativ, som går lätt att få tag på? Annat än i överprisade byggnadsvårdsbutiker.
Biltema har en variant, men framgår inte om den är användbar för att spackla skarvar med pappersremsa.
Hittade Gyprocs Super gipsspackel som verkade perfekt för uppgiften, men tyvärr finns den inte längre.
Någon som vet ett bra alternativ, som går lätt att få tag på? Annat än i överprisade byggnadsvårdsbutiker.
Biltema har en variant, men framgår inte om den är användbar för att spackla skarvar med pappersremsa.
Varför vill du ha pulver? Och är du säker på att det är gipsspackel du skall ha och inte vanligt sandspackel/väggspackel?
Det finns säkert sandspackel i pulverform att köpa men troligen inte i byggladorna. Det enda jag sett i pulverform är just gipsspackel som används för att fylla ut större springor. Det är inget jag skulle vilja använda till remsor, det är inte tillräckligt blött för att remsan skall fästa och när det har härdat är det stenhårt så det är riktigt jobbigt att slipa.
Det finns säkert sandspackel i pulverform att köpa men troligen inte i byggladorna. Det enda jag sett i pulverform är just gipsspackel som används för att fylla ut större springor. Det är inget jag skulle vilja använda till remsor, det är inte tillräckligt blött för att remsan skall fästa och när det har härdat är det stenhårt så det är riktigt jobbigt att slipa.
Jag vill ha gipsspackel för att det krymper minimalt, sjukt trött på vanligt lättviktsspackel. Tänker aldrig mer spackla med sandspackel.zarkov skrev:
Varför vill du ha pulver? Och är du säker på att det är gipsspackel du skall ha och inte vanligt sandspackel/väggspackel?
Har kört på små burkar gipsspackel det sista och det har varit enormt mycket bättre men nu behöver jag det i större förpackningar, och då att man blandar till precis så mycket man behöver.
Ok, du gör som du vill.
Jag har använt Casco Wallfiller med gott resultat men det är som sagt hårt att slipa:
https://amzn.eu/d/0fXty4Om
199 kr för 10 kg. Det finns även hos närmaste byggtysk för samma pris.
Jag har använt Casco Wallfiller med gott resultat men det är som sagt hårt att slipa:
https://amzn.eu/d/0fXty4Om
199 kr för 10 kg. Det finns även hos närmaste byggtysk för samma pris.
Jag använder bara gipsspackel nu för tiden just för att det inte krymper. Oftast får man färdigt resultat med minimalt slipande med två påslag.
Casco wallfiller är det jag använt mest, men tycker inte det är svårslipat? Iofs slipar jag inte för hand, utan använder giraff.
Casco wallfiller är det jag använt mest, men tycker inte det är svårslipat? Iofs slipar jag inte för hand, utan använder giraff.
Det billigaste gipsbruket/gipsputsen/gipsspacklet på både Hornbach och Bauhaus har fungerat utmärkt för mig. En säck kostar inte många kronor. Lite besvärligare att slipa men krymper och spricker inte och håller bättre.J johan_paz skrev:Då jag tidigare spacklat några få skivor gips med färdigt gipsspackel så vill jag köra detta nu när jag ska gipsa 3 sovrum, med mycket vinklar o språng.
Det är väl CaSO4 i alla produkter tänker jag.
Klicka här för att svara