2 274 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gipsplank eller TakEss/Elit-tak
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Står i startgroparna för nybyggnation av hus med delad entreprenad eller vad man ska kalla det.
Byggfirman gör allt, förutom att jag gör ytskikt (målning samt golvläggning).
I priset ingår då kortplank som innertak.
Frågan är, skulle ni lagt till en extra kostnad för att få färdigmålat tak typ TakEss eller ElitTak, för att slippa spackling och målning av 200kvm tak varav del av taket är ryggåstak.
Vid en snabb googling ligger kortplank på ca 40-50kr /kvm medan färdigmålad ligger på ca 120-150kr /kvm
Tips och tankar?
Byggfirman gör allt, förutom att jag gör ytskikt (målning samt golvläggning).
I priset ingår då kortplank som innertak.
Frågan är, skulle ni lagt till en extra kostnad för att få färdigmålat tak typ TakEss eller ElitTak, för att slippa spackling och målning av 200kvm tak varav del av taket är ryggåstak.
Vid en snabb googling ligger kortplank på ca 40-50kr /kvm medan färdigmålad ligger på ca 120-150kr /kvm
Tips och tankar?
Vi la till den extra kostnaden för 90 kvm tak på övervåningen och har inte ångrat det. Det sparade mycket tid och var värt varje krona. Tror att vår snickare monterade 90 kvm på en dag men en hantlangare som skickade skivorna. Jag vågar inte tänka på hur mycket tid det skulle ta att spackla/slipa 2-3 gånger och sedan måla minst 2 varv.
Sen tycker jag personligen egentligen att ett slätt gipstak är snyggare - men det är inte heller så lätt att som amatör spackla/slipa och måla så att resultatet blir bra.
/Krille
Sen tycker jag personligen egentligen att ett slätt gipstak är snyggare - men det är inte heller så lätt att som amatör spackla/slipa och måla så att resultatet blir bra.
/Krille
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Håller absolut med om att släta tak är snyggare men eftersom det är både brist på tid och kunskap vad gäller spackla som ett proffs så är det uteslutetK Krille4 skrev:Vi la till den extra kostnaden för 90 kvm tak på övervåningen och har inte ångrat det. Det sparade mycket tid och var värt varje krona. Tror att vår snickare monterade 90 kvm på en dag men en hantlangare som skickade skivorna. Jag vågar inte tänka på hur mycket tid det skulle ta att spackla/slipa 2-3 gånger och sedan måla minst 2 varv.
/Krille
Vilket tak valde ni och hur mycket blev merkostnaden?
Underarbetet bör väl vara detsamma med gles osv
Vi anlitade snickare på löpande räkning för övervåningen så jag har inte exakt koll på merkostnaden. Vi utnyttjade snickarens rabatter på inköpet så jag tror att det kostade under 10 000 kr mer i material. Snickaren rekommenderade ElitTak så vi körde på det. Själva arbetet att montera taket tror jag t o m gick lite snabbare för snickaren än om vi kört på gipsplank.
Skulle vi ha använt gipsplank och sedan anlitat målare för spackling/slipning och målning skulle det säkert ha kostat betydligt mycket mer än 10 000 kr.
/Krille
Skulle vi ha använt gipsplank och sedan anlitat målare för spackling/slipning och målning skulle det säkert ha kostat betydligt mycket mer än 10 000 kr.
/Krille
Klicka här för att svara