Hej, ska sätta gips i tak i 80-talshus. Hittar inga reglar via regelsökare och där öppningar finns i taket kan jag inte se någon regel någonstans heller. Eftersom det är isolering emellan måste det finnas regler känns det som, eller är detta något special?
Taket är tunna masonitskivor med sån där papp emellan.
Se bilder
Taket är tunna masonitskivor med sån där papp emellan.
Se bilder
Takkassetter som säkert sitter fästa i takstolarna/bjälkaget, du har en öppning där, om du tar tag i kassetten, sitter det bra fast. Masonit över och under, prova med att skruva i en skruv utan gips och känn på skruven om den sitter bra, då kan du skruva lite tätare. Tex 4 rader skruv på en skiva.
Det tråkiga svaret är att du antingen får strunta i gips eller riva ner de där sandwichskivorna.
Men det kanske går att limma fast skivorna? Det tar lite längre tid, men du har ju en skivhiss, så det är bara att sätta en skiva i press lite då och då...
Men det kanske går att limma fast skivorna? Det tar lite längre tid, men du har ju en skivhiss, så det är bara att sätta en skiva i press lite då och då...
Vågar man lita på att masoniten sitter så bra att den klarar tyngden från gipsen? 🤔
Jag hade nog själv inte känt mig helt trygg med det. Men det är väl inte värre än att du river ner masoniten och sätter gles? Tar ju inte så lång stund. Glöm isåfall inte att du ska ha gles längs väggarna och att det ska vara gles eller plåt/plåtprofil bakom kortkantskarvar.
Jag hade nog själv inte känt mig helt trygg med det. Men det är väl inte värre än att du river ner masoniten och sätter gles? Tar ju inte så lång stund. Glöm isåfall inte att du ska ha gles längs väggarna och att det ska vara gles eller plåt/plåtprofil bakom kortkantskarvar.
Klicka här för att svara