Vi har ett tidigare förråd med en ytterdörr som vi nu har slagit igen för att göra rummet till sovrum. Rummet har bara spånskivor som är målade och nu vill vi istället sätta tapet. Huset är från -93 och man ser idag tydligt hur det har spruckit mellan skivorna. Jag funderade på att sätta upp gips på detta men då två av väggarna är yttervägg så funderar jag på hur mycket det kommer skada ångspärren. Som man kan så på bilderna sitter reglerna (som jag har hittat i alla fall, inte så tätt. I bilderna är rätt markering mellan skivor (även regel där) medan blått är där det finns ytterligare regel.

Vad finns det för alternativ, limma upp gips? Eller går det spackla/förstärka skarvarna på något sätt för att undvika att det spricker igen?

• Vägg med spånskivor markerade med röda och blåa linjer som visar reglar och skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med igenmurad dörr, spånskivor på väggarna markerade med röda och gröna linjer.
    Skapa konto
  • Rum med spånskivor på väggar markerade med röda och blåa linjer som visar reglar och skarvar.
    Skapa konto
Om det är spån under så är det ju bara att skriva på som en tok om du är rädd för sprickor i gipset.

• Gilla
D Engelbrekt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är spån under så är det ju bara att skriva på som en tok om du är rädd för sprickor i gipset.
Så man kan skruva direkt i spånet?

Hur blir det med plasten bakom, eftersom det är ytterväggar?

Ingen fara med plasten, bara skruva på.

Se till att ha rätt längd på skruvarna bara.

En apelsin En apelsin skrev:
Se till att ha rätt längd på skruvarna bara.
Gött, spånskivan verkar vara ca 13mm och sedan tänkte jag ta vanligt gips så 13mm till. Ska man ta skruv så det inte ens går igenom spånskivan eller spelar det någon roll om det går ut lite bakom?

Plasten kommer att göra tätt runt skruven.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Plasten kommer att göra tätt runt skruven.
Protte
Menar du om jag använder 25mm skruv att den inte gör hål på plasten eller hur menar du att plasten gör tätt kring skruven?

Ursäkta alla dumma frågor. Är ny men vill gärna försöka lite själv då man fått lite mer ledig tid nu.

Ett hus från -93 är knappast så bra plastat att det spelar nån roll om nå skruvar går genom plasten............

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Så länge skruven sitter kvar i hålet så är det tillräckligt tätt. I princip alla hus byggda de senaste 40 åren har ångspärren direkt innanför ytskiktet med en massa skruvhål. Det är bara de allra senaste åren när man har börjat med riktiga lågenergihus och mäter tätheten noggrant som det har blivit ett 'problem'.

lopec
Jag är mer bekymrad över att du inte hittar fler reglar än så? Står huset kvar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.