Vi har ett tidigare förråd med en ytterdörr som vi nu har slagit igen för att göra rummet till sovrum. Rummet har bara spånskivor som är målade och nu vill vi istället sätta tapet. Huset är från -93 och man ser idag tydligt hur det har spruckit mellan skivorna. Jag funderade på att sätta upp gips på detta men då två av väggarna är yttervägg så funderar jag på hur mycket det kommer skada ångspärren. Som man kan så på bilderna sitter reglerna (som jag har hittat i alla fall, inte så tätt. I bilderna är rätt markering mellan skivor (även regel där) medan blått är där det finns ytterligare regel.
Vad finns det för alternativ, limma upp gips? Eller går det spackla/förstärka skarvarna på något sätt för att undvika att det spricker igen?
Vad finns det för alternativ, limma upp gips? Eller går det spackla/förstärka skarvarna på något sätt för att undvika att det spricker igen?
Se till att ha rätt längd på skruvarna bara.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Plasten kommer att göra tätt runt skruven.
Protte
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Ett hus från -93 är knappast så bra plastat att det spelar nån roll om nå skruvar går genom plasten............
Så länge skruven sitter kvar i hålet så är det tillräckligt tätt. I princip alla hus byggda de senaste 40 åren har ångspärren direkt innanför ytskiktet med en massa skruvhål. Det är bara de allra senaste åren när man har börjat med riktiga lågenergihus och mäter tätheten noggrant som det har blivit ett 'problem'.
Klicka här för att svara