769 läst ·
5 svar
769 läst
5 svar
Ei30 utan gips?
Hej! Väldigt förvirrad vad gäller ei30. Har en yttervägg i garage som behöver uppnå detta krav, men väggen är i ett garage som bara är förberett för att isoleras (isolering i vägg men det är tex helt öppet mellan mark och syll, inget som värmer upp, osv).
Jag tror därmed gips inte är särskilt lämpligt pga risken för mögel. Men hur gör jag då?
Från insidan idag är det: 11mm OSB -> 145 stenull och reglar -> vindskydd/läkt/stående panel
Jag tror därmed gips inte är särskilt lämpligt pga risken för mögel. Men hur gör jag då?
Från insidan idag är det: 11mm OSB -> 145 stenull och reglar -> vindskydd/läkt/stående panel
Förstår inte riktigt hur du menar gällande isolering och risk för mögel..? Du har ju osb på insidan så där kan du väl komplettera med dubbla gips så uppfyller du ju ei30 (med marginal).R reta skrev:Hej! Väldigt förvirrad vad gäller ei30. Har en yttervägg i garage som behöver uppnå detta krav, men väggen är i ett garage som bara är förberett för att isoleras (isolering i vägg men det är tex helt öppet mellan mark och syll, inget som värmer upp, osv).
Osb:no lär ju få problem med fukt innan gips iallafall.
Sedan är ju någon form av cementskiva tåligare och kan ändå vara lämplig att ha ytterst inne i garaget.
Finns det inte risk för mögel i garaget om det är öppet under syll och bar mark? Det är liksom inte isolerat/uppvärmt som det är inomhus och därför tänkte jag att gips för inomhusbruk är olämpligt 🤷♂️S skyisthelimit skrev:Förstår inte riktigt hur du menar gällande isolering och risk för mögel..? Du har ju osb på insidan så där kan du väl komplettera med dubbla gips så uppfyller du ju ei30 (med marginal).
Osb:no lär ju få problem med fukt innan gips iallafall.
Sedan är ju någon form av cementskiva tåligare och kan ändå vara lämplig att ha ytterst inne i garaget.
Jag fortfarande inte riktigt. Du får nog rita en bild.
Trä är ett organiskt material och kan därmed drabbas av mögel. Som jag förstår det är din vägg byggd av trä och du har dessutom OSB som man nog kan betrakta som mer fuktkänsligt än en vanlig regelstomme.
Gips är ett oorganiskt material som inte kan mögla, MEN på vanlig inomhusgips sitter det kartong som är ett organsikt material och där kan det bli mögel och gips är inte lämpligt om det utsäts för fukt.
Kör du med vanlig gips så skall den ut utsättas för fukt/kondens (gäller allt organsikt material, inkl. OSB och trästomme) och även om garaget inte är uppvärmt så BÖR det inte vara ett problem, men svårt att säga utan mer detaljer.
Trä är ett organiskt material och kan därmed drabbas av mögel. Som jag förstår det är din vägg byggd av trä och du har dessutom OSB som man nog kan betrakta som mer fuktkänsligt än en vanlig regelstomme.
Gips är ett oorganiskt material som inte kan mögla, MEN på vanlig inomhusgips sitter det kartong som är ett organsikt material och där kan det bli mögel och gips är inte lämpligt om det utsäts för fukt.
Kör du med vanlig gips så skall den ut utsättas för fukt/kondens (gäller allt organsikt material, inkl. OSB och trästomme) och även om garaget inte är uppvärmt så BÖR det inte vara ett problem, men svårt att säga utan mer detaljer.
Om du räknar med att det kommer bli en hel del kondens/fukt i utrymmet så skulle jag nog också avstå från gips. Det är ju rätt enkelt att köra med våtrums-gips eller fibercement.
*Men* om det bara är ett vanligt oisolerat garage så kommer det fungera utmärkt.
Jag har själv haft det i ett garage som behövde åtgärdas på grund av ett läckande tak.
När jag rev ned väggarna så var all gips fortfarande i utmärkt skick, trots att det varit ett ouppvärmt garage med dålig ventilation där bilar körts in då och då året om under 40 år.
*Men* om det bara är ett vanligt oisolerat garage så kommer det fungera utmärkt.
Jag har själv haft det i ett garage som behövde åtgärdas på grund av ett läckande tak.
När jag rev ned väggarna så var all gips fortfarande i utmärkt skick, trots att det varit ett ouppvärmt garage med dålig ventilation där bilar körts in då och då året om under 40 år.
Klicka här för att svara