7 038 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Gips på våtrumstapet sedan kakel
Hej
Jag har sökt lite i forumet men inte hittat riktigt svaret på min fråga.
Vi hade några hanteverkare som ska ge oss en offert på vårat lilla badrum som det idag finns våttapet och våtrumsmatta i.
Det skall kaklas och läggas golvvärme med klinkers.
De sade att de bara slår gips på befintlig tapet och sätter ett nytt tätskikt för att sedan kakla.
Är det ok?
Eller blir det aj aj när man talar om dubbla tätskikt?
Hur hade de i såfall tänkt göra med golvet tro. Mattan måste väl bort om det skall läggas golvvärme.
Tacksam för svar
Micke
Jag har sökt lite i forumet men inte hittat riktigt svaret på min fråga.
Vi hade några hanteverkare som ska ge oss en offert på vårat lilla badrum som det idag finns våttapet och våtrumsmatta i.
Det skall kaklas och läggas golvvärme med klinkers.
De sade att de bara slår gips på befintlig tapet och sätter ett nytt tätskikt för att sedan kakla.
Är det ok?
Eller blir det aj aj när man talar om dubbla tätskikt?
Hur hade de i såfall tänkt göra med golvet tro. Mattan måste väl bort om det skall läggas golvvärme.
Tacksam för svar
Micke
Jag tycker att de ska riva bort mattan, dubbla tätskikt ska undvikas i sådana här sammanhang. Vad gäller golvet så är det samma sak, mattan ska bort. Brunnen också om den är före 1990.
Sen finns det tusen andra saker de kan göra fel, kika i den klistrade tråden längs upp och se till att de följer reglerna.
Sen finns det tusen andra saker de kan göra fel, kika i den klistrade tråden längs upp och se till att de följer reglerna.
Så att slå på gips är helt "regelvidrigt" och risken för fukt är stor eller?
Tack för svaren
Micke
Tack för svaren
Micke
Man bör absolut inte ha två tätskikt i ett våtutrymme...
Egentligen är det samma problem som uppstår när man har en diffusionsplast mot yttervägg. Om man tvunget måste ha ett tätt skikt bakom skivmaterialet så ska skivan vara fuktokänslig (villket gips verkligen inte är), och tätskiktet ha högre ångmotstånd än de flesta som finns på marknaden nu. Det går att lösa tillfredsställande om man uppfyller de kraven, men det vore naturligtvis helt absurt i och med att det är så lätt att riva bort våtrumstapeten istället.mickelingon skrev:
Så självfallet river man bort tapeten. Och jag för övrigt skulle rekommendera att du anlitar en seriös firma istället för de klåparna du nu pratat med.
Klicka här för att svara