Tja.
Hälsade på en vän som även han renoverar hemma. Sa att jag hade köpt dyrt badrumsgips (wab våtrumsskiva) som ska sättas i badrummet, han sa då att det inte längre behövdes då reglerna har ändrats, att det går lika bra med vanligt gips, för att om de primeas så räcker de med vanligt gips och behöver inte vara anpassar för badrum. Stämmer de?

Ja vad jag hört är gips med papp tillåtet.
Blir det läckage är det ju kört oavsett vad för gips som är bakom tänker man i det fallet (tror jag)

• Gilla
rörpularniskaune och 1 till
  • Laddar…
Du ska alltid kolla upp gipstillverkarens och tätskiktsleverantörens rekommendation. Sen beror det på om du ska köra enkel eller dubbelgips. Tar du tex Norgips våtrumsskiva så är den betydligt styvare än Norgips pappskiva. Du vill ha en stabil vägg som inte flexar, då finns risk att fogarna till kaklet spricker.
Jag själv satte våtrumskiva där duschhörnan varplacerad+ 1 meter ut, (våtzon 1). Sen monterade jag pappskiva, MEN, ångrade det bittert då väggen inte blev lika styv. Åkte iväg och köpte våtrumsgips till hela badrummet istället.

• Gilla
Geometry Walle
  • Laddar…
Nej, använd våtrumsgips som fortfarande rekommenderas av BKR.

Fredda112 skrev:
Så jag kan lämna tillbax mina dyra wab våtrumsskivor och köpa de billigare som snickarna använde för att sänka taket? De som är 13 mm? Typ denna

[länk]
Det är helt upp till dig! Som sagt, det beror på vilket tätskikt du ska ha, vad rekommenderar leverantören etc. Den gipsskivan du hänvisar till är en papp skiva, hade jag inte sattyg. Vilket tätskikt ska du ha?

S
Fredda112 skrev:
Så jag kan lämna tillbax mina dyra wab våtrumsskivor och köpa de billigare som snickarna använde för att sänka taket? De som är 13 mm? Typ denna

[länk]
kan vara svårt att lämna tillbaka dom

T
Ja, vanlig pappgips är godkänd och har varit så i ett par år!

Vi ska kakla på vägarna och ha klinkers på golvet. Kanske räcker med att ha wab våtrumsskiva vid dusch och badkar..

Observera att du måste kontrollera att tätskiktet får monteras på pappgips, det styrs av tillverkaren av tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.