Vid renovering hittade jag detta under gamla plastmattan precis innanför ytterdörren.

Vad kan det vara för något?

Huset är byggt 1981 på gjuten platta. Ligger golvspån på reglar.

Finns ett ventilationsgaller i plattan har jag sett men alltid trott det var friskluftintag till öppna spisen. Kan det ha med golvet att göra?

Rund skiva med texten "Gira" synlig under gammal golvmatta nära ytterdörr i ett hus byggt 1981.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Giha verkar bl.a. ha system för ventilerade golv (fukt, radon etc.) här: https://giha.se/

K
P pennybridge skrev:
Vid renovering hittade jag detta under gamla plastmattan precis innanför ytterdörren.

Finns ett ventilationsgaller i plattan har jag sett men alltid trott det var friskluftintag till öppna spisen. Kan det ha med golvet att göra?

[bild]
Den ilagda runda biten spån kan vara en "kork" som lagts dit efter en besiktning av något slag. Det ser ut som man sågat upp ett hål med hålsåg, och sen lagt igen hålet. Hade liknande på flera ställen i vårt hus (dock utan Giha-loggan). Det var spår efter en utvidgad besiktning.

Går det att lyfta bort biten, eller är den limmad?

Edit - du har inte ett modernt Giha-golvsystem. Då hade man sett skruvarna/fötterna. Vet ej om de haft andra/tidigare varianter.

P pennybridge skrev:

[bild]
Det är ett hål efter en besiktning, de har använt ventinspect från Giha.

https://byggkatalogen.byggtjanst.se.../handmaskiner/giha-ventinspect-metoden/105348

K
K Kardan79 skrev:
Den ilagda runda biten spån kan vara en "kork" som lagts dit efter en besiktning av något slag. Det ser ut som man sågat upp ett hål med hålsåg, och sen lagt igen hålet. Hade liknande på flera ställen i vårt hus (dock utan Giha-loggan). Det var spår efter en utvidgad besiktning.
A ANTYN skrev:

[länk]
Gissade alltså inte så fel. 😀

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hmm så jag har alltså ett giha golv hemma. Osäker på dess funktion och vad jag bör kontrollera. Kan jag förstöra något vid ombyggnad m.m...

Ska ta och göra en radonmätning till att börja med för att se hur det ser ut.

Kan ev få tag på personen som byggde huset och se om jag kan få någon information.

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
P
Oftast monteras nivåreglerande golv i hus med ojämna betonggolv eller om det har funnits fuktproblem, det behöver absolut inte ha med radon att göra även om det kan finnas radon..

K
P pennybridge skrev:
Hmm så jag har alltså ett giha golv hemma. Osäker på dess funktion och vad jag bör kontrollera. Kan jag förstöra något vid ombyggnad m.m...

Kan ev få tag på personen som byggde huset och se om jag kan få någon information.
Läste du svaret?
A ANTYN skrev:

[länk]
Det är ett hål efter en besiktning. Dra ingen annan slutsats.

Lyft på locket, om det inte är limmat, eller gör ett eget hål, så är det sen bara att använda ögonen.

Jag TROR INTE att det är ett Ghia-golv (mer än en bit med ca 10-15cm i diameter). Då borde du ha sett skruvarna.

• Illustration av golvkonstruktion med lyftbart lock, hål markerade med röd cirkel, visar montering eller inspektionsöppning.
    Skapa konto
  • Gilla
ANTYN
  • Laddar…
K
P pennybridge skrev:

Här kommer skärmdumpar, eftersom du inte orkade klicka på länken.

• Bild av Giha Ventinspect-metoden som visar ett verktyg för håltagning och inspektion av golvkonstruktioner.
    Skapa konto
  • Skärmdump av Giha Ventinspect-metoden, visar ett verktygset för håltagning och ventilationsinspektion av golvkonstruktioner, komplett med tillbehör i en väska.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.