Det är alltid roligt att sia om framtiden. :)
För ett antal år sedan valde jag mellan en 486:a eller en Pentium 75:a.
Valde 486:an för jag tänkte: en pentium kommer jag aldrig ha nån nytta av...

Sitter nu och skriver på en betydligt snabbare dator... :)

Så: vad som är bra nu, kommer att vara skräp i morgon!

tussee skrev:
Du menar att jag kan inte spela in en kanal och titta på en.
Jepp :-/

Den som har flest/fetast VP-rör vinner imorgon :D

Jag skulle nog också se till att jag kan köra snabbt i kablarna när kablar ändå dras. MEN, det många som säger sig behöva gigabit fart lätt glömmer är dock att det är rätt få som har disksystem (inte bara disk utan bussar och cpu också) i sina datorer som kontinuerligt kan läsa och skriva data så fort (och börja nu inte rabbla tekniskspecar på din nya disk, prova istället så får du se). Vad är då poängen? Häpp.

Jag fick på skallen här för några år sedan när det diskuterades trådlöst. Det skulle aaaaaaaldrig fungera till högupplöst tv och minsann, tillochmed brödrosten kommer störa ut hela klabbet om vi som skall använda det inte redan fått cancer och dött.

Jag kör redan "dvd-kvalitet" trådlöst och nu lanserar ju också nästa generations nät som tar över när vi tröttnat på g-fart.

Hastigheten i näten är inte ett problem.

Jag har aldrig riktigt förstått argumentet "det är inte lönt att någon komponent ska ha högre prestanda än den sämst presterande i systemet".

MathiasS skrev:
Hastigheten i näten är inte ett problem.
Nu har du inverterat frågeställningen i den här tråden, MathiasS. Det handlar inte om vad DU är nöjd med, och ingen påstår väl heller (här) att svensk byggnorm ska uppdateras med CAT6-krav.

yxis skrev:
Fast just när det gäller framtidssäkerhet så är det (fortfarande) värt att påpeka att det är inte SÅ många år sedan 50ohm koaxkabel ansågs vara det ledande sättet att bygga nätverk.
Rent tekniskt så har 50ohm koax större bandbredd än tvinnat par (ungefär dubbelt så mycket), men det där med termineringar var tydligen för svårt för folk. :(
Men det innebar i alla fall att folk slutade att bygga bussnätverk och gick över till stjärnnät, och tur är väl det för annars skulle man säkert göra om samma misstag med fiber...

tussee skrev:
Många drar gigabit nät hemma, vad ska det vara bra för, en hemmaanvändare kommer aldrig att utnyttja det mer än att skryta med. Kan finnas några med en uppsättning servrar men det lär vara få. Kan någon ge en orsak till detta.
Det får mig att komma ihåg när en mycket rik och känd person sa att "Jag kan inte tänka mig att någon kommer att behöva mer än 640 kB" i internminne till sin persondator.

tussee skrev:
Du menar att jag kan inte spela in en kanal och titta på en.
Tekniken i nätet klarar (redan idag) av mer än en mottagen kanal per användare (så länge bandbredden räcker till) men såvitt jag vet klarar varje STB (set top box) bara en kanal åt gången. Så det blir en kanal per STB.

Sedan är det frågan om ISP'n är villig att ge dig mer än en kanal ändå. Förmodligen vill han på sikt ha en betalningsmodell där man betalar per STB på samma sätt som satelitbolagen.

Pen

man kan ju dra fiber oxså två "tråd" kan man köpa för c:a 15:- och 4 "tråd" c:a 25:-/meter

freeve skrev:
Nu har du inverterat frågeställningen i den här tråden, MathiasS. Det handlar inte om vad DU är nöjd med, och ingen påstår väl heller (här) att svensk byggnorm ska uppdateras med CAT6-krav.
Njae, jag försöker inte ge någon bild av vad som är tillräckligt eller så, jag menar bara att få har teknisk utrustning som kan hantera gigabithastighet. Även om man mot förmodan har disksystem som hanterar farten så sitter i de flesta fall en Windowsinstallation som proppar till ordentligt. Så även om man installerar gigabitnät så kommer många inte se röken av den farten utan en hel del extra tankearbete.

Vår elektriker drog flexslang i hela huset, jag frågade om VP-rör men han sa att de bara drog flex, men va fasen, jag ska inte ha fler kablar i de rören ändå. *host* *harkel*
Nackdelen var att de drog 16mm till högtalarkablarna, säääkert att jag får igenom min högtalarkabel igenom den... >:(

Även om du kom från ämnet lite så ska jag bara tillägga att dra inga andra kablar där befintliga (220V) kablar ligger.

Jag har 100MB i mitt nät och tycker det är skitslött. Jag kommer att köpa en Linksys (givetvis ;) ) gigabit så fort jag får lite pengar över.

Generellt ska man alltid gå upp en storlek när man drar flex iom att flex har mindre innerdiameter än rör.

Pen: ja och nej, Finns det tillräckligt med hastighet att ta av: ja, kan bakomförliggande system hantera det. nix. Iom att de flesta ip tv leverantörer kör multicast och bara kan styra ut en multicast ström per port i switchen så blir det stop där.

Absolut förbud på vanlig katkabel i rör där det finns starkström. Normal catkabel klarar inte 230/400V isolationsspänning vilket är kravet för att få finnas i de rören.

mats_o skrev:
Pen: ja och nej, Finns det tillräckligt med hastighet att ta av: ja, kan bakomförliggande system hantera det. nix. Iom att de flesta ip tv leverantörer kör multicast och bara kan styra ut en multicast ström per port i switchen så blir det stop där.
... men, det finns ingen begränsning i moderna switchar/routrar att köra godtyckligt antal multicast-strömmar per port vad jag vet. Isåfall är det en begränsning de har valt att konfigurera, eller...? Eller så har de gammal utrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.