Många drar gigabit nät hemma, vad ska det vara bra för, en hemmaanvändare kommer aldrig att utnyttja det mer än att skryta med. Kan finnas några med en uppsättning servrar men det lär vara få. Kan någon ge en orsak till detta.

Framtidssäkert.. Sen kommer fler å fler datorer med just giga-nätport.. Å skulle man ha lust går det att köra twisted-Tp mellan 2 datorer..

Ja det kallas utveckling. När 4mbit token ring var nytt ansågs det vara onödigt avancerat och snabbt.

tre-fyra HDTV strömar i bra kvalitet kommer troligen att ta mer än 100Mbit . Sen vill du ha telefoni, kanske kameror till larmet osv....

Det kostar inte särskilt mycket att göra nätverket till något som absolut inte utgör en flaskhals.

Det är inte meningen att trampa någon på tårna men ett försök att få i gång en diskussion, ingen vet hur framtiden ser ut.  Jag har också byggt mitt nät för framtiden, då drog jag ett 100 nät och alla sa vad ska du med det till.
Man bygger för framtiden säger ni varför drar ni då kablar, är inte framtiden trådlös eller fibernät. Ni gör så rätt att ni tänker framåt men är vi inte onödigt styrda av säljare och tillverkare, datorer ska ha så mycket "giga o mega” som det går, hur många skulle inte klara sig med hälften. Det räknas upp vad som kan kopplas till nätet men hur många av dessa apparater kommer att bruka nätet samtidigt. I dag finns det 40 TV kanaler, telefoni och data på en 100 lina och bild och ljud levereras snabbare än vi tittar. Vet inte om det finns någon bredbandsleverantör som kan erbjuda giganät till privat.

Ska vi spåna om framtiden så tror jag att den är trådlös på alla vis, giga har vi passerat för länge sedan och även kabelansluten strömförsörjning är historia. Leverantören av detta kommer att sitta och räkna byte för att kunna ta hutlöst betalt.

Jag känner mig inte trampad på tårna. Trådlösa system är enligt mig en lösning man tar till för att det är besvärligt att dra kabel, och inte något som skulle vara bättre än kabelbundna system prestandamässigt. Köper jag en dator idag får man i stort sett gigabitnätverkskort "på köpet". Bredbandsroutrar och switchar som klarar gigabit kan köpas för mellan 500 och 1000 kr. Med sådana förutsättningar tycker jag bara att man lika gärna kan se till att nätverket som helhet uppfyller kraven på gigabit ethernet (därmed inte sagt att man nånsin kommer upp i maxhastigheten). Eftersom prylarna dessutom inte kostar skjortan kan jag om fem år byta till fiberkabel kategori 15e som klarar Terabit Ethernet.

Sen måste jag väl krypa till korset och erkänna att jag är tekniknörd. Det kan ju också påverka besluten kring nätverksinstallationen ;D

Jag tror du missuppfattat allting... Eller också är det jag :-)
Man drar inte gigabitnät hemma för att man får gigbit från sin internetleverantör. Man drar gigabit för att kunna köra gigabit internt i huset, mellan sina egna datorer och mediaspelare.

Även om du bara har 24Mb från din kabelleverantör så innebär ju inte det at du ska nöja dig med det internt.
Det kostar inte mycket mer att dra ett Cat6-nät jämfört med ett Cat5. I och för sig ska ju Cat5e räcka för gigabit, men om det kostar 500 spänn extra att dra Cat6, så varför inte?

Jag blev "tvungen" att uppgradera till Gbit för ett par år sedan, när DVD-brännarna klättrade över 8X.

Jag kör en central filserver hemma där de flesta hårddiskarna sitter, och där hämtar/lämnar xbox, dreambox och datorer filer vid behov. Med tanke på att en hårddisk klarar av att leverera data i 50-70MB/s så vore det väl tråkigt att cappa nätet på 12MB.

Fast just när det gäller framtidssäkerhet så är det (fortfarande) värt att påpeka att det är inte SÅ många år sedan 50ohm koaxkabel ansågs vara det ledande sättet att bygga nätverk.

Det enda som kan anses vara riktigt framtidssäkert är att dra gott om rör, och helst inte flexslang, för att kunna trycka i det kablage som gäller för stunden.

yxis>> det är framtidssäker .

Japp 800m VP 16 rör och ca 50 uttag till detta för larm och nätverk och även garage och garderober, hall, tvättstuga med mera. Sen att vi levt med 21" tjocktv med 1an och 2an och halvtaskig 4a och långsam modemuppkoppling kan ju kanske påverka vad man vill ha framöver! Skämt åsido. riktiga VP rör överallt så kan man ju dra i vilka kablar som helst efteråt. Men som sagt var. Flexslang är en förbannelse för den som vill försöka dra i mer trådar eftereåt!

Flexslang är en förbannelse för den som vill försöka dra i mer trådar eftereåt! Dammsugare, snöre och en tygbit så får man i en tråd även i den slangen. Drar man en extra tråd så har man till nästa gång.

Tussee: Du har inga 40 kanaler på en 100 lina och kommer inte att få det heller.
Utan det går till som så att din box talar om för din isp vilken kanal som ska skickas till dig. sen skickas enbart den kanalen

Du menar att jag kan inte spela in en kanal och titta på en.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.