17 127 läst ·
72 svar
17k läst
72 svar
”Gifta” in bilbatteri i bil (audi)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Det sköter ju laddaren. Jag kopplar alltid in om jag vet att bilen ska stå mer än 3 dagar.C cpalm skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Bränslevärmare på vintern, korta körsträckor utan underhållsladdning tar död på ett batteri på ungefär 3 år, fråga mig inte hur jag vetC cpalm skrev:
På moderna bilar skadar det inte att ladda emellanåt ändå, mycket ström går åt till diverse prylar. Min Volvo går ned i strömsparläge efter några dagar annars skulle routern eller vad den heter tömma batteriet ganska omgående.
Ja, det är nog en optimal rutin. Tvivlar dock på att det är så många som gör så.MultiMan skrev:
Har själv funderat på att sätta dit ett laddningsjack så att man lätt kan koppla in laddaren vid parkering. Hur har du löst detta?
Finns även dedikerade små underhållsladdare som är avsedda att monteras i bilen.
Har även läst att flera vanliga laddare visats sig olämpliga för underhållsladdning, att de överladdar batteriet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag har en snabbkontakt under huven och lägger laddaren bredvid batteriet med kabeln utanför till anslutning.
Har kört Ctek i många år och de är vad jag vet och märkt väl fungerande. Mina laddar i 7 eller 8 steg (MXS 5 Polar bl a). Sista steget är pulsladdning som kan sitta i för evigt utan att överladda.
Har kört Ctek i många år och de är vad jag vet och märkt väl fungerande. Mina laddar i 7 eller 8 steg (MXS 5 Polar bl a). Sista steget är pulsladdning som kan sitta i för evigt utan att överladda.
När jag skulle byta batteri i bilen ( audi a4 års 2008) så ville audi verkstaden ha 8500kr för det.
1500kr av den summan var felsökning för att konstatera att det var fel på batteriet, resten var arbete, material och programmering.
Löste det på nisses bilmek med att bara helt sonika byta batteriet, kostade 2000kr istället och fick ett märkes batteri.
Gjorde omfattande läsning kring detta och har för mig att jag fick fram att det räcker med att ändra 1 siffra/bokstav i batteriets serienummer via en OBD läsare som har stöd för batteribyte på audi för att bilen ska uppfatta att det är ett nytt batteri.
Jag gjorde inte detta och 3 år senare har jag inte märkt av någon skillnad
1500kr av den summan var felsökning för att konstatera att det var fel på batteriet, resten var arbete, material och programmering.
Löste det på nisses bilmek med att bara helt sonika byta batteriet, kostade 2000kr istället och fick ett märkes batteri.
Gjorde omfattande läsning kring detta och har för mig att jag fick fram att det räcker med att ändra 1 siffra/bokstav i batteriets serienummer via en OBD läsare som har stöd för batteribyte på audi för att bilen ska uppfatta att det är ett nytt batteri.
Jag gjorde inte detta och 3 år senare har jag inte märkt av någon skillnad
Varför skulle det göra skillnad att ladda några gånger per år. Jag skulle vilja hävda att det behöver göras mycket oftare för att det ska göra märkbar nytta.N Nalleman64 skrev:Hade EFB från fabrik på min från 2015. Bytte förra året (till AGM eftersom jag kör övervägande korta sträckor) i förebyggande syfte. Faktiskt var EFB:t inte slut trots att det hade sju år på nacken. Det jag borde ha gjort var att underhållsladda, med en bra laddare, några gånger per år med tanke på mitt körmönster. Det är ett bra sätt att förlänga livslängden på batteriet fick jag lära mig.
Så nu ger jag batteriet ett par tre laddningar per år. Det är det värt i synnerhet med tanke på att ett AGM är relativt dyrt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Men snälla du vad skall jag svara när det var min servicetekniker som gav mig det rådet? Skulle jag hittat på något bara eller?MultiMan skrev:
Jag kan ju gissa att det har med min korta körsträcka att göra (inte ens 400 mil om året).
serru fröken emoji... vissa nyare märke är så att nästan behövs verkstad ... SÅ att mata 12v under bytet undviker du onödig utgifter till verkstader. men såklart vet man inte vad man gör elr inte ska göra så kan undivkaVeronica. skrev:
Varför killgissa på detta vis? Särskilt när det redan konstaterats i tråden att det inte är vare sig nödvändigt eller lämpligt.
Batteriet kan vara urkopplat i en månad, utan att det är något problem att montera ett nytt. Du får ju givetvis ställa om klockan, men i övrigt är det inget som händer. Ja koda om det nya batteriet, om samma storlek och styrka, så är det bara att byta ut en siffra i artikelnumret.
Återigen har du fel och killgissar dig till att det behövs. Jösses.HogeN skrev: