17 127 läst ·
72 svar
17k läst
72 svar
”Gifta” in bilbatteri i bil (audi)
Det finns olika sätt att resetta BMS för olika bilmodeller, bara att googla, kolla youtube osv. Har man en bil från VW-koncernen så köper man enklast en OBD11, kostar inte många kronor. Då kan man dessutom göra mängder med programmerbara saker med sin bil. Själv har jag avaktiverat start/stop, ser inte syftet med att motorn ska starta/stoppa 4ggr när frugan kör sonen till skolan 1,2km. Alltid aktiverat bakljus, släppa elektriska handbromsen vid bromsbyte osv. osv. Ett självklart köp för Audi/VW/Seat-ägare med lite mekintresse. Det räcker med 1 felsökning på verkstad så är den intjänad.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Jag trycker alltid på "deactivate" Start/stopp när jag startar bilen. Vet inte om det går att koppla ur funktionen på min bil.M Markarbetaren skrev:Det finns olika sätt att resetta BMS för olika bilmodeller, bara att googla, kolla youtube osv. Har man en bil från VW-koncernen så köper man enklast en OBD11, kostar inte många kronor. Då kan man dessutom göra mängder med programmerbara saker med sin bil. Själv har jag avaktiverat start/stop, ser inte syftet med att motorn ska starta/stoppa 4ggr när frugan kör sonen till skolan 1,2km. Alltid aktiverat bakljus, släppa elektriska handbromsen vid bromsbyte osv. osv. Ett självklart köp för Audi/VW/Seat-ägare med lite mekintresse. Det räcker med 1 felsökning på verkstad så är den intjänad.
Däcktrycksövervakningen går inte att koppla ut vet jag så det kanske är samma med start/stopp.
Jo det borde gå att permanent stänga av start/stop, men dom brukar återställa den vid serviceN Nalleman64 skrev:
Varför vill du koppla ur TPMS?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Japp, jag köpte också en OBDeleven för några år sedan, tjänat mej väl. Tex när man ska byta oljan i DSGn och justera nivån vid rätt temperatur. Tyvärr har OBDeleven ändrat sitt poängsystem så numera måste man prenumererar/betala ca 600kr/år för alla funktioner. På min gamla har jag drygt 600 poäng kvar och dessa poäng är inte tidsbegränsade, oftast dras det bara 10 poäng för någon åtgärd så de kommer räcka länge.M Markarbetaren skrev:Det finns olika sätt att resetta BMS för olika bilmodeller, bara att googla, kolla youtube osv. Har man en bil från VW-koncernen så köper man enklast en OBD11, kostar inte många kronor. Då kan man dessutom göra mängder med programmerbara saker med sin bil. Själv har jag avaktiverat start/stop, ser inte syftet med att motorn ska starta/stoppa 4ggr när frugan kör sonen till skolan 1,2km. Alltid aktiverat bakljus, släppa elektriska handbromsen vid bromsbyte osv. osv. Ett självklart köp för Audi/VW/Seat-ägare med lite mekintresse. Det räcker med 1 felsökning på verkstad så är den intjänad.
Start / stop verkar inte gå att deaktivera på senare VAG, går inte på min 2021, blir att trycka på knappen.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Nja jag vill inte koppla ur TPMS just nu men har läst en del om att det kan börja krångla och då kan jag lika gärna vara utan det.M Markarbetaren skrev:
Så länge det funkar är det ju ett bra system.
Öppnade appen nu för första gången på nått år, mängder av nya funktioner. Tänk om alla bilar hade haft samma möjlighet att anpassa inställningarna. Ser tex. att man kan sätta tiden hur länge spolarna på strålkastarna ska spola, hur ofta dom ska aktiveras när man spolar på vindrutan, otroligt!G OMathson skrev:Japp, jag köpte också en OBDeleven för några år sedan, tjänat mej väl. Tex när man ska byta oljan i DSGn och justera nivån vid rätt temperatur. Tyvärr har OBDeleven ändrat sitt poängsystem så numera måste man prenumererar/betala ca 600kr/år för alla funktioner. På min gamla har jag drygt 600 poäng kvar och dessa poäng är inte tidsbegränsade, oftast dras det bara 10 poäng för någon åtgärd så de kommer räcka länge.
Start / stop verkar inte gå att deaktivera på senare VAG, går inte på min 2021, blir att trycka på knappen.
Man kan tom. ändra hur mycket xds ska aktiveras, detta måste provas i vinter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hade in amaroken på vw Verkstad.
De såg att det satt extraljus på den.
När man montera extraljus var man tvungen att ta programmera laddnings cykeln på bilen.
Men kört i 3 år med ljusen utan att jag märkt något tidigare
De såg att det satt extraljus på den.
När man montera extraljus var man tvungen att ta programmera laddnings cykeln på bilen.
Men kört i 3 år med ljusen utan att jag märkt något tidigare
Är det verkligen på detta vis?Tomtom79 skrev:
Enkelt sett så har ett gammalt batteri mycket lägre kapacitet än ett nytt. Det kan nog alla vara överens om, eller hur? Säg att ett gammalt batteri har 100 Ah, ett gammalt har bara 40Ah kvar.
När du nu har ett gammalt batteri i bilen, som bilens laddningssystem VET är 8 år gammalt och bör ligga runt 40Ah så ingår det i bilens laddcykel att batteriet ÄR halvkasst. Den låter det alltså inte laddas ur lika långt innan det laddas igen, likaså låter inte bilen parkeringsvärmaren starta om spänningen sjunker för lågt. Denna gräns höjs när bilen vet att batteriet är äldre och äldre. Så den kanske låter batteriet tappa 50%, 20Ah.
Byter du nu till ett nytt batteri så kommer den fortsätta tro att batteriet är gammalt. Den kommer nu jobba mellan 80-100Ah. Dessutom är det tyngre att ladda slitna batterier så för att kunna nå full laddning får den ladda lite hårdare, alltså överladdas batteriet.
Gör man på detta sätt lär man förr eller senare få diverse el-problem, såsom att parkeringsvärmaren inte startar, den tappar klockminnet osv.
Modernare bilar har möjligen kommit längre än så här och kan monitorera batteriernas status bättre, men OM det finns funktion för att registrera in nytt (eller annorlunda typ/storlek på) batteri så är det av en anledning!
Kvaliteten på batterier kan ju skilja något enormt. Jag har haft batterier som redan efter ett år användning tappat 40% av sin kapacitet och batterier som efter två år fortfarande gett 80%.
Ett laddningssystem som beräknar kapacitet efter ålder borde vara helt orimligt. Rimligare vore att det istället gör regelbundnda mätningar och utgå från ett faktiskt värde.
För övrigt är det så att mycket av den teknik som finns i bilarna är inte där för konsumentens skull, den är där för att biltillverkaren vill tjäna pengar. Biltillverkare vill tjäna så mycket pengar som möjligt och skiter fullständigt i om en bilägare får en massa problem.
Det enda som påverkar tillverkaren är om de som köper ny bil sätter gränser, allt annat som kvalitet eller användarvänlighet är egalt.
Det går att hyra en VCDS sladd+mjukvara ett dygn för att kunna diagnostisera VAG. (Via postleverans)
Vid batteribyte så berättar man för bilen vad det är för sorts batteri, vad det är för tillverkare samt kapacitet. Man ger också serienummret så att bilen kan upptäcka att det är ett nytt batteri så att all kalibrering för det gamla batteriet kan rensas ut.
När man ändå har sladden så kan man passa på att ställa in bakljusautomatilen att tända tidigare / alltid. Man kan också aktivera farthållaromkörning på insidan om man bor i storstad med mittfilsåkare...
Vid batteribyte så berättar man för bilen vad det är för sorts batteri, vad det är för tillverkare samt kapacitet. Man ger också serienummret så att bilen kan upptäcka att det är ett nytt batteri så att all kalibrering för det gamla batteriet kan rensas ut.
När man ändå har sladden så kan man passa på att ställa in bakljusautomatilen att tända tidigare / alltid. Man kan också aktivera farthållaromkörning på insidan om man bor i storstad med mittfilsåkare...
Vissa bilmärken/modeller har separat batteri för Start/Stopp.N Niq skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.volvocars.com/se/support/car/xc60/15w46/article/ff809619edf78d3ac0a801e800f7b632
Redigerat:
Tror nog allt att startmotorn alltid drar från startbatteriet. Stödbatteriet är troligtvis där för att kunna garantera att autobroms osv är säkert även om ett batteri plöttsligt fallerar under färd...Demmpa skrev:
Om det nu inte är 48v mildhybrid batteriet som är där för att kunna tillvarata bromsenergi och låta bilen krypköra...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Hade EFB från fabrik på min från 2015. Bytte förra året (till AGM eftersom jag kör övervägande korta sträckor) i förebyggande syfte. Faktiskt var EFB:t inte slut trots att det hade sju år på nacken. Det jag borde ha gjort var att underhållsladda, med en bra laddare, några gånger per år med tanke på mitt körmönster. Det är ett bra sätt att förlänga livslängden på batteriet fick jag lära mig.Attitudeswe skrev:
Så nu ger jag batteriet ett par tre laddningar per år. Det är det värt i synnerhet med tanke på att ett AGM är relativt dyrt.
Det kan hålla bra mycket längre än så. Bytte ett nyligen som var 15 år. Det som tar död på bilbatterier är djupurladdning. Underhållsladdning löser det problemet, men det är i praktiken svårt att veta när det är dags att underhållsladda.N Nalleman64 skrev: