F forsstugan skrev:
Om inte äktenskapsförord finns så är allt gemensam egendom som gifta, ALLT från minsta skruv till vad det nu må vara varsit hus, bilar ,cyklar verktyg ALLT ALLT ALLT är gemensamt
liksom skulder.

• Gilla
  • Wow
EvertL och 3 till
  • Laddar…
L Linderödsåsen skrev:
"Betänketiden" på 6 månader vid skilsmässa är det bara när det finns underåriga barn med i spelet. En skilsmässa som denna borde inte ta mer än ca 6 veckor.
Det är under förutsättning att båda vill skiljas som det blir en snabb historia i detta fall. I trådstarten framstår det som om frun inte vill skiljas, och då får mannen ensam begära äktenskapsskillnad. I det läget blir det 6 månaders betänketid innan skilsmässan vinner laga kraft.
Det är alltså inte bara vid skilsmässa med barn i hushållet som det tar ett halvår innan tingsrätten slår klubban i bordet.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är under förutsättning att båda vill skiljas som det blir en snabb historia i detta fall. I trådstarten framstår det som om frun inte vill skiljas, och då får mannen ensam begära äktenskapsskillnad. I det läget blir det 6 månaders betänketid innan skilsmässan vinner laga kraft.
Det är alltså inte bara vid skilsmässa med barn i hushållet som det tar ett halvår innan tingsrätten slår klubban i bordet.
Jag tolkade det som om ingen vill skiljas. Så här skev TS i första inlägget.

”Men hon vill inte skilja sig som det är nu. Det vill ju inte han häller, får då blir ju han tvingad lösa ut henne”.

Anledning till att hon inte vill skiljas framgår dock inte.

X Xaktly skrev:
liksom skulder.
Nej,,,,, skulder behöver inte vara bägges, min fru spelade bort ca 400 000:- tog sms-lån utan min vetskap, det får hon stå för själv

M MetteKson skrev:
Jag tolkade det som om ingen vill skiljas. Så här skev TS i första inlägget.

”Men hon vill inte skilja sig som det är nu. Det vill ju inte han häller, får då blir ju han tvingad lösa ut henne.
Min tolkning av det citerade var att mannen egentligen inte har något emot att skiljas, men att han inte vill tvingas köpa ut frun ur det gemensamt ägda huset som han bor i. Dock blir det ju så vid en bodelning att nettovärdet av allt giftorättsgods ska delas lika. Det innebär att även fruns hus ska bodelas, och hon får också köpa ut honom från huset hon bor i. (Detta under förutsättning att huset som frun bor i inte är enskild egendom enligt gemensamt undertecknat äktenskapsförord. Även om frun är ensam lagfaren ägare till huset ingår det ändå i bodelningen, vilket inte frun tycks tro.)
Mycket tolkning här...hoppas TS återkommer med mer fakta :D!

• Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Inom äktenskapet ägs grejerna av den som köpt den (dvs står på köptekontrakte/lagfarten). För att få ut sin del av den andres egendom måste man skilja sig eller göra bodelninge inom äktenskapet. Då får de vardera hälften av den andres hus. För att göra bodelning inom äktenskapet måste de vara överens.

Om de bägge äger de första huset, så kan man tvinga till auktion för att upplösa samägande. Kanske det de handlar om? Det verkar ju inte vara deras gemensamma bostad längre, så det borde gå bra.
Ett väldigt kostsamt förfarande att tvinga fram försäljning...

K
Jag förstår inte varför de vill vara gifta trots att de i praktiken är skilda? Just den här situationen är troligen inte den sista som kommer att innebära problem för båda två. Nu har jag ingen aning om situationen i övrigt men då den här frågan är uppe nu så känns det som att det ändå borde vara läge att de skiljer sig och reder ut alla frågor och sen kan gå vidare?

/Krille

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T
En teoretisk lösning skulle ju vara att hon förgiftar gubben kaffe. Virar in han i en matta. Kapar av ett finger. lägger fingret i en burk inlagd gurka. (det för att kunna komma in i hant mobila BankID för att plocka hem pensionen). Gräver en ny fin rabatt. Lägger gubben i rabatten. Letar upp en ny look a like. Ber mäklare sälja huset. Mr Look A Like skriver på. Huset säljs. Mr Look A Like får 10% av försäljningen. Låssas som inget...

Det blir win win win lose!

Alltså teoretiskt...

• Haha
  • Gilla
  • Wow
RoAd och 6 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
En teoretisk lösning skulle ju vara att hon förgiftar gubben kaffe. Virar in han i en matta. Kapar av ett finger. lägger fingret i en burk inlagd gurka. (det för att kunna komma in i hant mobila BankID för att plocka hem pensionen). Gräver en ny fin rabatt. Lägger gubben i rabatten. Letar upp en ny look a like. Ber mäklare sälja huset. Mr Look A Like skriver på. Huset säljs. Mr Look A Like får 10% av försäljningen. Låssas som inget...

Det blir win win win lose!

Alltså teoretiskt...
Du rdf inte fädd för att bli åtalad för planert mord...

Haha. Känns ju helt oseriöst, har hon de inte kollat upp nått eller? Hon blir ju tvungen att sälja också o lösa ut gubben från sitt nya. Lose-lose situation? KanKe bästa att bara dela på sig och gå varsin väg med sina boenden

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Inte särskilt svårt för en advokat att reda ut vad som gäller. (Jag är inte advokat, men skild.) Hon kan inte tvinga fram en försäljning så länge de är gifta, eftersom de äger bostaden tillsammans. Vid skilsmässa ska bodelning göras, och då delar man lika på alla tillgångar och skulder (dvs även hennes hus), utom för det som man tidigare har skrivit på är enskild egendom. Men varför inte ta en timme hos en familjerättsadvokat? Det besparar mycket bråk och negativ energi.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Hon kan inte tvinga fram en försäljning så länge de är gifta, eftersom de äger bostaden tillsammans.
Jo, samäganderättslagen tvingande försäljning kan tillämpas även för gifta par. Frågan är kanske om de båda ens äger den första fastigheten.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
det kan också vara att kvinnan bor i en hyresrätt medan han i deras gemensamt ägda hus. I så fall skulle jag råda kvinnan att skiljas för att få sin del av det gemensamma huset i kontanter om nu huset är värt något.
Hon kan inte tvinga honom att sälja huset men hon kan tvinga honom att skiljas även om han inte vill det :).

M -MH- skrev:
Jo, samäganderättslagen tvingande försäljning kan tillämpas även för gifta par. Frågan är kanske om de båda ens äger den första fastigheten.
Men samäganderättslagen ger ju inte frun automatiskt rätt att sälja huset. Jag är inte jurist, men har hittat följande förklaring av lagtexten i samäganderättslagen:
"Enligt samäganderättslagen krävs samtycke av alla delägare för att man ska kunna fatta beslut om den samägda egendomen. Varje delägare får dock fatta beslut som är brådskande om de andra delägarna inte kan kontaktas. När samägarna är gifta måste dock den make som t ex vill sälja den gemensamma bostaden ha domstolens godkännande om det inte går att få kontakt med maken."

M -MH- skrev:
Inte tvinga till försäljning,,,,, vill han bo kvar kan han göra det men hon kan kanske begära att han ska lösa ut henne till marknadsvärde

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.