3 187 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Gewiss
Sida 1 av 2
Är det någon som stött på detta märke?
Har ni använt deras normkomponenter, JFB, säkringar osv?
Är det ett OK märke?
http://www.gewiss.com/irj/portal/
Har ni använt deras normkomponenter, JFB, säkringar osv?
Är det ett OK märke?
http://www.gewiss.com/irj/portal/
Jag kollade just lite av deras sortiment.
Det innehåller t.ex. dvärgar upp till 125A och en serie som klarar bryta upp till 25kA matning.
Det borde väl betyda att dom inte är någon dussintillverkare, eller ..?
Anledningen till att jag frågar är att Biltema säljer ut 4-pol JFB typ A, märke gewiss för 150:- , eller var det 170:-?
Biltema hade ju förut sina normkomponenter av totalt okänt ursprung, märkta Biltema, men sedan började dom föra detta gewiss-sortiment, för att nu ha börjat få in Biltema-märkt igen.
Så min teori är att dom, av någon anledning, slutade med sin tidigare leverantör, och började sälja Gewiss för att inte få tomt på hyllorna. Men nu har dom antagligen hittat en ny lågprisleverantör som gärna trycker biltema på sina grejer.
Skulle jag få bekräftat att det är helt OK prylar så kanske jag köper ett par, tre stycken, för framtida sektionering i huset.
Det innehåller t.ex. dvärgar upp till 125A och en serie som klarar bryta upp till 25kA matning.
Det borde väl betyda att dom inte är någon dussintillverkare, eller ..?
Anledningen till att jag frågar är att Biltema säljer ut 4-pol JFB typ A, märke gewiss för 150:- , eller var det 170:-?
Biltema hade ju förut sina normkomponenter av totalt okänt ursprung, märkta Biltema, men sedan började dom föra detta gewiss-sortiment, för att nu ha börjat få in Biltema-märkt igen.
Så min teori är att dom, av någon anledning, slutade med sin tidigare leverantör, och började sälja Gewiss för att inte få tomt på hyllorna. Men nu har dom antagligen hittat en ny lågprisleverantör som gärna trycker biltema på sina grejer.
Skulle jag få bekräftat att det är helt OK prylar så kanske jag köper ett par, tre stycken, för framtida sektionering i huset.
40A vill jag minnas.
Men jag är ganska misstänksam mot normkomponenter på biltema, så jag skulle vara glad ifall någon har någon erfarenhet av gewiss att delge, innan jag slår till.
Att chansa på ett vägguttag är ju en helt annan sak, det byter jag snabbt och enkelt själv om det visar sig inte hålla måttet. Men att börja böka i en central för att man varit dumsnål känns ju inte lysande...
Sen är det kanske inte alldeles uppenbart ifall normapparater inte är bra, det märks ju inte på samma vis.
Men jag är ganska misstänksam mot normkomponenter på biltema, så jag skulle vara glad ifall någon har någon erfarenhet av gewiss att delge, innan jag slår till.
Att chansa på ett vägguttag är ju en helt annan sak, det byter jag snabbt och enkelt själv om det visar sig inte hålla måttet. Men att börja böka i en central för att man varit dumsnål känns ju inte lysande...
Sen är det kanske inte alldeles uppenbart ifall normapparater inte är bra, det märks ju inte på samma vis.
Jag vill bara varna lite för typ JFB i det billigaste kostnadsskiktet, jag har bytt ut rätt många och "slaktat" en del för att se vad som var fel. Ofta har nån liten plastdetalj i mekanismen gått sönder och orsakat att dom inte gått att använda, men ingen som jag sett har blivit "farlig" pga felet bara obrukbara.
Tja, jag slog till på 2st iaf.
4-pol, 40A, 10kA, typ A, -25gr. Typ allt man vill ha.
Pris, just nu, 149:-
Jag kollade lite på deras produktsortiment på hemsidan och googlade runt lite. Fick intrycket att det är en bred och kompetent tillverkare. Verkar tillverka ljusarmaturer av alla slag med, ända upp till stora natrium och metallhalogen-prylar.
4-pol, 40A, 10kA, typ A, -25gr. Typ allt man vill ha.
Pris, just nu, 149:-
Jag kollade lite på deras produktsortiment på hemsidan och googlade runt lite. Fick intrycket att det är en bred och kompetent tillverkare. Verkar tillverka ljusarmaturer av alla slag med, ända upp till stora natrium och metallhalogen-prylar.
satte gewiss JFB och dinline säkringar i en bekants garage, inga strul, sprack inte när man drog till skruvarna, löste ut på nåt på 20mA vill jag minnas..
köp hager eller garo så slipper ni bekymmer...
Lägg lite pengar på elsäkerhet, spara in på fredags ölen i stället...
Lägg lite pengar på elsäkerhet, spara in på fredags ölen i stället...
richard: nej med vridpot och mA meter.
Mikael: ja det stämmer, nollan till höger, vill du nyttja samlingsskena får du helt enkelt välja den oortodoxa lösningen att placera JFB'n längst till höger på skenan.
Mikael: ja det stämmer, nollan till höger, vill du nyttja samlingsskena får du helt enkelt välja den oortodoxa lösningen att placera JFB'n längst till höger på skenan.
Och ett mycket mycket noggrannt och högupplöst stoppur ...electrocuted skrev:
Ang JFB, nolla till höger alt vänster, spelar det ingen roll för mig. Har ingen samlingsskena på den raden, pga 4-pol säkring.
Men jag kom på att det var värt att nämna, för andra som möjligen var på väg till Biltema.