692 läst ·
7 svar
692 läst
7 svar
Getter i gammal hage
Hej!
Röjer en gammal hage nära mig och funderar på att låta getter beta den hädanefter, det jag undrar är hur mycket jag ska röja. Ska allt ned eller ska jag spara smågranar och lövsly och låta getterna ta hand om dem?
Röjer en gammal hage nära mig och funderar på att låta getter beta den hädanefter, det jag undrar är hur mycket jag ska röja. Ska allt ned eller ska jag spara smågranar och lövsly och låta getterna ta hand om dem?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Ta ner stora träd om du vill ha timmer eller ved. Småträd, buskar och sly sparar du till getterna! De kan barka lövträd och tall upp till kanske 20-25 cm diameter på stammen, sen dör träden. Vad gäller gran är de mest förtjusta i de mindre plantorna.
Finns träd eller kanske hasselbuskar du vill spara får du hägna in dem.
Efter några år kommer du få en fantastisk hage! Dessutom kommer dina grannar som har gårdar se detta och föreslå att getterna kommer och röjer ett eller annat igenvuxet ställe hemma hos dem också.
Finns träd eller kanske hasselbuskar du vill spara får du hägna in dem.
Efter några år kommer du få en fantastisk hage! Dessutom kommer dina grannar som har gårdar se detta och föreslå att getterna kommer och röjer ett eller annat igenvuxet ställe hemma hos dem också.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Är ormbunkarna örnbräken så tycker inte getterna om dem, det gör inga andra betesdjur heller, så vitt jag vet. Däremot kan de trampa ner dem om du placerar deras vattenho och/eller saltsten där. Örnbräken kan bete sig invasivt och sprida ut sig rejält, men tål tydligen inte att stjälkarna blir för mycket skadade av trampande djur eller trimmer/röjsåg med snöre.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Älggräs äter de med förtjusning.H Hodbrant skrev:
Tillägg: givetvis köper du någon av våra svenska allmogeraser som bevaras i levande genbank, lappgeten, jämtgeten och göingegeten som bevaras av Föreningen Allmogegeten. Vår svenska lantrasget bevaras av Svenska Getavelsförbundet.
Klicka här för att svara