Hej!

Är det någon som har tips på hur jag får bort getingar som äter upp mina körsbär?

P
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Hej!

Är det någon som har tips på hur jag får bort getingar som äter upp mina körsbär?
Jag ifrågasätter detta..
getingar brukar polinera frukter mm.. Men sällan jag hört att de äter upp dem..
utan getingar så blir det sällan frukter.. Och bär..

Maskintok skrev:
Jag ifrågasätter detta..
Jag tror du blandar ihop getingar och bin...

/ATW

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Jag tror du blandar ihop getingar och bin...

/ATW
Jaså...
Getingar har bitande mundelar och en kort, bred tunga. Med den kan de slicka i sig nektar från blommor där nektarn är lätt att komma åt.

Rosväxter, flock- och korgblommiga växter hör till dem som har getingvänliga blommor med lättåtkomlig nektar.

Getingarna besöker våra vanligaste frukt- och bärväxter, som äpple, päron, plommon, körsbär, jordgubbar, liksom hallon och björnbär, som tillhör familjen rosväxter och också pollineras av dem.

Getingar - Naturhistoriska riksmuseet
https://www.nrm.se/faktaomnaturenoc...spindeldjur/steklargetingar/getingar.131.html

Nyponrosblad med röda nypon och en nyckelpiga, med en suddig trappa och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här getingarna tar i alla fall bort stora stycken från mina körsbär, så pollinerade är de sen länge ;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
De här getingarna tar i alla fall bort stora stycken från mina körsbär, så pollinerade är de sen länge ;)
att få bort dem blir nog inte lätt..
ser du bo någonstans i närheten?

Staffans2000
Maskintok skrev:
Jag ifrågasätter detta..
Getingar älskar socker. Så tacka tusan för att de mumsar på körsbär och plommon, äpplen, päron med för den delen.

Någon lösning på slut problem har jag inte. Kan se ett bärnät.
St

Gammelnörden
C
Jorå, getingar kan ge sig på bär och äter upp innanmätet så bara skalet hänger kvar. Dock inte förstahandsvalet enligt min erfarenhet, det beror nog på tid på säsongen och balansen mellan getingar och tillgänglig föda. Våra bär har iallafall fått vara ifred de flesta år, men vissa år har de länsat.

Att de gillar socker vet jag, ska hänga upp lite "getingbon", ser inte vart de tar vägen men brukar försöka ha dem på lagom avstånd. Det verkar bli ett femte körsbärslöst år i år. Först var det fåglar, sen krympte de och försvann, och nu getingar... morr, spott, och fräs...

Skator, kajor och getingar äter upp mina körsbär.
Fåglarna börjar äta på karten men getingarna de söta mogna bären.
När plommonen mognar så är det bara getingarna som kalaserar på dom övermogna plommonen.
Så nu är första halvan av det stora gamla bigarråträdet på återvinningscentralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.