Hur kan man va så korkad att man skriver 42 om den tar 45? Känns som viktiga millimetrar då man köper en gersåg. Nu kanske man inte snedkapar 2 tums virke så ofta men känns konstigt att speca på det viset.bygga_bo skrev:
Eftersom jag har gnällt på detta serverar jag en länk till mitt inlägg i debatten: http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.htmlFredrikR skrev:
Nu, ungefär ett år senare, kan jag bara konstatera att de extra slantarna var väl investerade. Jag ångrar inte uppgraderingen en sekund - jag är fortfarande lika nöjd med min GCM8S. Hade jag inte gjort det hade jag nog bara gått och retat mig...
Håller med dig. Detta har varit upp många gånger förr, och jag har för mig att någon lyckades motivera varför det står 42 mm (något specialfall som man "aldrig" stöter på i verkligheten). Faktum är att det finns lite marginal på 45 mm med, även om det inte är mycket.Trilla skrev:
hm. 600 kr mer och postorder med företag på okänd ort. Är det värt det för att byta grön mot blå? Enligt vissa tester är ju den gröna bäst i test!!!! (visst hobbytester) och ändå kapar den inte korekta 45 gradersvinklar enligt en del. Jag är fortfarande lika tveksam.
Du bör nog lita mer på forummedlemmarna än diverse testerstorkarp skrev:
GCM8 er jo en blå maskin, men ikke dump PCM8 helt for det.
For en hemmafixer så er det noen fordeler med PCM8 og. Du får med et stativ, så du må ikke ha/kjøpe eller lage noe. Dessuten får du med forlengerne på siden på PCM. Disse er ikke med på GCM. Dessuten synes jeg knappen på PCM for klingeskyddet er bedre da det er en stor rød knapp på siden. I tillegg liker jeg hvordan håndtaket er på PCM8. Dessuten får du med en god klemme på PCM8.
Så selv om GCM maskinen er sikkert mer holdbar og mer solid, så er absolutt ikke PCM noen dårlig maskin for en normal hemmafikser. Den er dessidert laaangt bedre enn de billig maskinene som finnes.
Pris forskjellen er ikke stor, men med GCM må man kjøpe litt mer for å få like mange finesser.
Men Bauhaus i Norge hadde et dagstilbud på GCM 8 for bare 1995, og da er det ingen tvil. Men nå er den tilbake på ca 3000. Men PCM har vært solgt til 1890 en stund på Bauhaus i Norge. Det synes jeg er en absolutt suveren pris for PCM enn å kaste bort penga på en Kina maskin.
Hilsen en som har både PCM og GCM.
For en hemmafixer så er det noen fordeler med PCM8 og. Du får med et stativ, så du må ikke ha/kjøpe eller lage noe. Dessuten får du med forlengerne på siden på PCM. Disse er ikke med på GCM. Dessuten synes jeg knappen på PCM for klingeskyddet er bedre da det er en stor rød knapp på siden. I tillegg liker jeg hvordan håndtaket er på PCM8. Dessuten får du med en god klemme på PCM8.
Så selv om GCM maskinen er sikkert mer holdbar og mer solid, så er absolutt ikke PCM noen dårlig maskin for en normal hemmafikser. Den er dessidert laaangt bedre enn de billig maskinene som finnes.
Pris forskjellen er ikke stor, men med GCM må man kjøpe litt mer for å få like mange finesser.
Men Bauhaus i Norge hadde et dagstilbud på GCM 8 for bare 1995, og da er det ingen tvil. Men nå er den tilbake på ca 3000. Men PCM har vært solgt til 1890 en stund på Bauhaus i Norge. Det synes jeg er en absolutt suveren pris for PCM enn å kaste bort penga på en Kina maskin.
I dom testerna var nog inga blå maskiner medstorkarp skrev:
Och så kanske testen säger mer om hur mindre bra dra andra maskinerna i testet var?
Logiman skrev:GCM8 er jo en blå maskin, men ikke dump PCM8 helt for det.
Tack för ett mycket intressant inlägg Logiman, får mig nog att överväga den gröna om den skulle dyka upp för kring 2000. Blir till att ta en priskoll-runda imorgon då!
/A
Har du ett Bauhaus på orten räcker det med att du hittar den för 2300:-, med Bauhaus prisgaranti blir det då ca 2000:-.Alko skrev:
Den finnes i PCM 8S og PCM 8ST, det er ST det medfølger et stativ. Men jeg tror jeg aldri har sett den uten, altså alle med ST.FredrikR skrev:
Det ser slik ut, og med de medølgende svarte forlengerne er saga ok å bruke inntil en viss lengde