Några rekommendationer på en kap/gersåg för under 3000 kr?

Den som verkar bäst av alla jag titta på hittils är Bosch gröna för 2800 kr. Alla andra verkar antingen plastiga eller tröga i gejdrarna. Boschen verkar dessutom klara alla de vanliga måtten och vinklarna om jag inte missat något.

För 3 år sedan köpte jag en kap/gersåg hos ÖB för 1295 kr om jag minns rätt. Den har två "styrrör", är mycket exakt. Har tillverkat egna takstolar 45x220 plus använt den till allt regelvirke i samband med utbyggnad av fritidshus. Mycket nöjd, bra såg för pengarna om man glömmer den "laserutrustning" som följer med och som kan undvaras. Min son köpte också en likadan såg efter att ha provat min, liksom två arbetskamrater. Den kanske har tappat lite skärpa under de tre år jag använt den fast det är väl normalt. Det är möjligt att man får bättre kvalitet för tredubbla
priset, men jag är nöjd.

2800 för en PCM eller 3400 för en GCM känns inte som nåt svårt val. :)

Jag lånar tråden lite eftersom jag har samma frågeställning som trådskaparen. Även jag söker en bra Kap/gersåg under 3000kr och har tittat på PCM8.
Dock var jag inne på CoopBygg igår och såg att de hade en Ryobi ETS-2026 för 2995kr. Har sökt info om denna såg och hittat följande: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8372&art=1460820
Någon som provat denna eller har en kvalificerad åsikt?

nite skrev:
Jag lånar tråden lite eftersom jag har samma frågeställning som trådskaparen. Även jag söker en bra Kap/gersåg under 3000kr och har tittat på PCM8.
Dock var jag inne på CoopBygg igår och såg att de hade en Ryobi ETS-2026 för 2995kr. Har sökt info om denna såg och hittat följande: [länk]
Någon som provat denna eller har en kvalificerad åsikt?
min kvalificerade åsikt är att FredrikR har helt rätt i det han skriver ovan; GCM 8 är ett givet val. Inte bara för att den är bättre än PCM och högst sannolikt dessutom bättre än Ryobin. Dessutom har den ett mycket högre andrahandsvärde än båda, vilket i sig lär jämna ut prisskillnaden helt (om man har tänkt sig att sälja den när huset är klart). Misstänker dessutom att reservdelar etc är lättare att få tag på än till ryobin.

Ryobi i allmänhet har jag provat ganska lite, men har övervägande positiva erfarenheter. Dock verkar de vara lite som makita, en del bra modeller blandat med en del rätt skräpiga saker.

Amatörbyggaren skrev:
För 3 år sedan köpte jag en kap/gersåg hos ÖB för 1295 kr om jag minns rätt. Den har två "styrrör", är mycket exakt. Har tillverkat egna takstolar 45x220 plus använt den till allt regelvirke i samband med utbyggnad av fritidshus. Mycket nöjd, bra såg för pengarna om man glömmer den "laserutrustning" som följer med och som kan undvaras. Min son köpte också en likadan såg efter att ha provat min, liksom två arbetskamrater. Den kanske har tappat lite skärpa under de tre år jag använt den fast det är väl normalt. Det är möjligt att man får bättre kvalitet för tredubbla
priset, men jag är nöjd.
Är det den du menar?

kap+ger+klyvs%C3%A5g.png

Länk till produkten:
http://www.overskottsbolaget.se/produktexempel/verktygmaskiner/produkterverktygmaskiner/kapgersag.147.html

De har sänkt priset från 1295 kr till 795 kr enligt hemsidan.

Binesh, nu sätter du mig "på kanten". Jag har 22 mil till förrådet med sågen, men om jag minns rätt så är handtaget horisontellt på min såg om du förstår vad jag menar. Får skylla mitt bristande minne på att jag inte sågat någonting under senaste sommaren. I alla fall har även min såg 255 mm klinga. Det syns inte heller tydligt om den verkligen har 2 "styrrör". I övrigt ser ju bordet likadant ut.

Nej men det verkar som om även denna har dubbla styrrör, i alla fall om man kollar änden närmast "kameran".
Hursomhelst så är 795 kr överkomligt. Funderar nästan på att skaffa en sådan för diverse skitjobb och så är det bra att ha ifall grannar vill låna en :D

Bwah!
3400:- för en gcm 8!
Det är ju så att jag blir störande sugen på att skaffa en trots att jag inte har något direkt användningsområde för den då jag varken bygger hus eller har sommarstuga eller ens kapar reglar särskilt ofta...
Rackarns också! :p

Finns det inga nackdelar alls med GCM jämfört med PCM? Klarar den samma kapmått mm. Egentligen sträckte jag mig från 1000 kronorsklassen till PCM:en för at få en riktigt bra maskin me nu blir jag sugen på en blåing istället. Jag kände på gröningen och den kändes mycket bra i de flesta avseende. Är det verkligen en stor fördel med en PCM för en amatör som skall renovera ett hus, bygga lite plank och kanske en altan och lite till.

GCM8S - PCM8S
1400W mot 1200W
5000rpm mot 4700rpm
15kg mot 18.6kg

GCM ser ut att ta något klenare dimensioner, men frågan är hur bra det stämmer då jag vill minnas att min GCM10SD inte ska ta en stående 2"4 enligt specen, vilket den gör.
En del som ägt PCM´en har klagat över att gervinklarna blir lite si och så, inte superprecis.
Skulle du sen tröttna på att renovera eller bygga så tror jag en GCM betingar ett bättre andrahandsvärde och är mer lättsåld än PCM som emellanåt finns till lågt pris på COOP mfl ställen.

Amatörbyggaren skrev:
priset, men jag är nöjd.
Jag spelar i samma division, är stolt ägare till en Power craft :eek: kap/gersåg som upp gick till hela 695kr. Har fungerat klockrent till carport- vedskjul- verandabygge.

Till mitt försvar/ bortförklaring, Jag fick maskinen i julklapp 2007 och väntar fortfarande på att den ska rasa.

Redigerat:
Stämmer det att man inte kan snekapa en 45'a med GCM8S? Det står att den tar 42mm snedsågning på duabs sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.