Hej, det skall tillverkas lite tavelram här och efter att ha blivit frustrerad på diverse handverktyg så tänkte jag investera i en maskindriven geringssåg. Har letat runt på nätet en hel del men inte hittat den perfekta maskinen för mina ändamål än. De specifikationer jag önskar är:

Bör kunna kapa stående list med en höjd på ca 7-8 cm i 45° vinkel (bredd 2-3 cm). De flesta geringssågar klarar inte den höjden. Jag har förstått att man kan vinkla klingan på många geringssågar för att kapa en sådan list liggande men jag vill gärna undvika det eftersom jag har fått för mig att det blir svårare att passa in måtten exakt med sned klinga. Vad säger ni som testat?

Priset bör som högst ligga på ca 4000. Hoppas hitta något runt 2500-3000 men det skall vara en kvalitetsmaskin. Inga glappande delar och vinklar bör vara exakta.

En vinklingsbar sågklinga är en bonus.

Bör vara så liten och lätt som möjligt, skall användas i hemmet och inte i någon stor arbetslokal.

Bör vara så tyst som möjligt.

Bör ha påse för uppsamling av merparten av spånet.

Laser som visar var snittet kommer ligga är en bonus.

Jag vill samtidigt köp en sågklinga för fina snitt, typ 60 tänder, så om sådana finns på samma köpställe är det en bonus.

Jag skulle uppskatta tips på maskiner som lever upp till alla eller de flesta av dessa krav.

CarlFixåDon skrev:
...
Bör kunna kapa stående list med en höjd på ca 7-8 cm i 45° vinkel (bredd 2-3 cm). De flesta geringssågar klarar inte den höjden...
Det problemet är lätt löst!

Lägg tavelramslisten ner i stället och gera horisontellt 45°.

Vips, du har dina tavelramsbitar!

Förresten, välkommen till Bygga Hus!

Tack för svaret, jag det är nog lika bra att göra så. Utbudet av potentiella maskiner ökar stort då.

Såvida inte någon stoppar mig inom kort så kilar jag iväg och köper en blå Bosch GCM 8 SJL strax.:) Det skall vara en bra maskin har jag hört.

CarlFixåDon skrev:
Tack för svaret, jag det är nog lika bra att göra så. Utbudet av potentiella maskiner ökar stort då.

Såvida inte någon stoppar mig inom kort så kilar jag iväg och köper en blå Bosch GCM 8 SJL strax.:) Det skall vara en bra maskin har jag hört.
Helt klart en mycket bra maskin - Dessutom så är den inga problem att sälja vidare om du tröttnar på att ha den i hemmet! Se till att köra med en bra dammsugare som är avsedd att hantera damm då det garanterat kommer att damma en hel del trots allt.

Själv har jag en grön åttatummare.
8872319057950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den duger nog lika bra till att kapa lite tavelramar.

Det är ju ändå tavlan som är det viktigaste, så du får en tusenlapp mer till konsten.

Se till att köra med en bra dammsugare som är avsedd att hantera damm
Bra tips :)

Har varit och köpt en Bosch GCM 8 SJL nu. Skar upp fyra bitar till en ram och lade ihop dem. Inte en vinkel stämde. Jävla skit.

Andra försöket och bättre resultat. Denna gången blev det mer eller mindre perfekt så det var kanske inte bortkastade pengar ändå.:) Första gången körde jag lutande klinga så det kan hända att vinkelinställningen på maskinen inte är exakt där. Får testa mer. Andra gången körde jag rakt uppifrån med vinklat underrede istället. Den klarar mina 69 mm lister stående utan problem.

Just på tilten så finns det en stoppskruv som kan ställas in för att få exakt vinkel. Borde vara förklarat i manualen.. Fast den lägger man ju gärna åt sidan! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.