7 960 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Ger solpaneler ström även höst/vår/snöfria dagar?
Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).thomasx skrev:
Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
Jag skulle bli förvånad om inte ett till stöd till bland annat solceller införs om något år. Stödet jag tänker på är nettodebitering.Umbriel skrev:Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).
Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle vilja påstå att det tvärtom har en enorm betydelse.Umbriel skrev:Så länge vi pratar om ett system som är anslutet till ett elnät där du kan mata in och ta ut ström så spelar det mindre roll vilken tid på dygnet du producerar och konsumerar el (eller vad du använder den till).
Jag tänker inte sia om framtiden, men i dagsläget så har du möjlighet att få tillbaka 45% av investeringskostnaden från staten...
Vet du att vindkraftverken ibland får betala för att bli av med sin ström (= negativt pris).
De kan inte stoppa snurrorna någon längre tid, för då förstörs lagren av korrosion, så de skall snurra hela tiden, om än långsamt.
Tyskland har byggt en stor off-shore vindkraftpark i tyska bukten, men kabel förbindelserna har blivit försenade.
Nu kör de alltså dieseldrivna generatorer för att få lite snurr på alla vindkraftverken.
Om vi räknar bort subventioner och certifikat är det nog få elkraftproducenter som vill byta din solel på midsommardagen mot deras kärnkraftel en kall januarimorgon.
Wait and see!
KnockOnWood skrev:Jag skulle vilja påstå att det tvärtom har en enorm betydelse.
Vet du att vindkraftverken ibland får betala för att bli av med sin ström (= negativt pris).
De kan inte stoppa snurrorna någon längre tid, för då förstörs lagren av korrosion, så de skall snurra hela tiden, om än långsamt.
Tyskland har byggt en stor off-shore vindkraftpark i tyska bukten, men kabel förbindelserna har blivit försenade.
Nu kör de alltså dieseldrivna generatorer för att få lite snurr på alla vindkraftverken.
Om vi räknar bort subventioner och certifikat är det nog få elkraftproducenter som vill byta din solel på midsommardagen mot deras kärnkraftel en kall januarimorgon.
Wait and see
