49 616 läst ·
320 svar
50k läst
320 svar
Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?
Hänger inte med finns det forskning som motsäger det du presenterat ? 8-12 mm vilket är rätt vanligt är hela spalten som blir mellan papp och panelen vid traditionell isolering med tex isovers lösning blir spalten lika grov som läkten gissningsvis runt 28-34 mm men den vertikala spalten blir mindre där används endast spalten i eller mellan brädorna. Jag har ingen aning hur stor spalt det krävs för att få en tryckutjämnande kammare men gissar att det krävs väldigt liten spalt för att jämna ut trycket eller hur stor spalt krävs det ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där som HUL skriver om tryckutjämnade kammare osv är ju bara nys, och det är lite synd, för i sak har ju HUL rätt!
Ytterpanelen fuktas vid regn, en del vatten tränger in innanför panelen, och fukten behöver ventileras bort för att inte stanna i isolering och trä och ge upphov till mögel.
Så en luftspalt behövs, och den skall naturligtvis vara öppen upptill och nertill,
så det kan bli lite luftväxling genom konvektion, och som ventilerar bort fukten.
Det är ju elementär fysik!
Att lösa detta med en extra centimetertjock läkt bakom spikläkten när man har stående panel tycker jag är ett billigt pris för att hålla ytterväggarna friska och torra!
Ytterpanelen fuktas vid regn, en del vatten tränger in innanför panelen, och fukten behöver ventileras bort för att inte stanna i isolering och trä och ge upphov till mögel.
Så en luftspalt behövs, och den skall naturligtvis vara öppen upptill och nertill,
så det kan bli lite luftväxling genom konvektion, och som ventilerar bort fukten.
Det är ju elementär fysik!
Att lösa detta med en extra centimetertjock läkt bakom spikläkten när man har stående panel tycker jag är ett billigt pris för att hålla ytterväggarna friska och torra!
Normalt tror jag panelen klarar sig bra utan luft spalt den är ju så tunn ca 22 mm så den lär torka bra även om den torkar endast utåt men däremot isolering lär få en del fukt i sig. En vanlig 45*95 nysågad torkar på några veckor om den ligger fritt och det bör även panel göra som enbart torkar åt ena hållet.
Förstår inte vad det har med saken att göra oavsedd om man gillar att måla eller ej bör man välja en färg som inte kan liknas vid en plast påse att måla med nått sånt vad det nu är lär förstöra huset mera än skydda.
Jo men men ditt resonemang så är ju luftspalt onödigt.S smurfen72 skrev:Normalt tror jag panelen klarar sig bra utan luft spalt den är ju så tunn ca 22 mm så den lär torka bra även om den torkar endast utåt men däremot isolering lär få en del fukt i sig. En vanlig 45*95 nysågad torkar på några veckor om den ligger fritt och det bör även panel göra som enbart torkar åt ena hållet.
Men nu har man en luftspalt av helt andra anledningar än de du nämner.
Luftspaltens funktion är att vara en del i en tvåstegstätad funktion.
Där man skiljer mellan regntätningen och vindtätningen med ett tryckutjämnande skikt.
Alltså kommer fukten som kommer in i luftspalten ventileras bort av luftomsättningen och för att göra detta krävs en tillräckligt bredd luftspalt där luften kan färdas fritt som är öppen i ovankant och nederkant.
Detta leder till att tryckskillnaden överfasaden blir mellan torra utrymmen och därmed finns de ingen risk för att fuktig luft trycks in i fasaden och kondenserar alternativt vatten trycks in i fasaden.
Där man skiljer mellan regntätningen och vindtätningen med ett tryckutjämnande skikt.
Alltså kommer fukten som kommer in i luftspalten ventileras bort av luftomsättningen och för att göra detta krävs en tillräckligt bredd luftspalt där luften kan färdas fritt som är öppen i ovankant och nederkant.
Detta leder till att tryckskillnaden överfasaden blir mellan torra utrymmen och därmed finns de ingen risk för att fuktig luft trycks in i fasaden och kondenserar alternativt vatten trycks in i fasaden.
jag kan inte svara i ett exakt tal och de är inte min mening heller.S smurfen72 skrev:
Utan snarare att de krävs en luftspalt och enbart horisontel läkt samt panel inte uppfyller fullgod luftspalt.
Många har förespråkat att de räcker med horisontel men då kommer inte fukt kunna ventileras bort vilket leder till en fuktig "luftspalt" och därmed fyller inte tvåstegstätningen någon funktion och fuktig luft kommer tyckas in i fasaden.
Men flera av rapporterna visade ju att de var markant skillnad i uttorkningstid på om man ökade från några mm till upp mot 15-20mm.
Men nu svarade du i alla fall vilket är en förutsättning för nån typ av diskussion. Frågan är om det gör nått med längre uttorkningstid. En traditionel luftspalt säg 12 mm där papp och isolering ofta buktar ut och ligger närmare än så till panelen verkar funka bra vad jag vet men isover typen med ca 30 mm spalt + vertikal luftning via spår i panelen skulle inte funka låter orimligt för mig.
Nä nu pratar vi ju olika eller samma beroende på hur man ser de.S smurfen72 skrev:Men nu svarade du i alla fall vilket är en förutsättning för nån typ av diskussion. Frågan är om det gör nått med längre uttorkningstid. En traditionel luftspalt säg 12 mm där papp och isolering ofta buktar ut och ligger närmare än så till panelen verkar funka bra vad jag vet men isover typen med ca 30 mm spalt + vertikal luftning via spår i panelen skulle inte funka låter orimligt för mig.
Den luftspalten som flera förespråkat här som isover hade Med på någon montageanvisning bestod av horisontel läkt och panel på direkt på de.
Alltså 0 mm luftspalt där panelen ligger an mot spikläkten. Detvar detta jag var emot.
Vad får du några 30mm plus vertikal läkt i från?
Såfall är de ju kanon men de var inte de som diskuterades i tråden och flera förespråkade
Det blir 30 mm spalt mellan isolering och panel men den vertikala luftningen mellan facken sker via spår eller glipor mellan panelen. En kort förminskning på ett rör inom vvs eller vent ger inte så stor strypning av flödet och antar att det blir liknande här också att luftflödet blir större än vad de små spåren skulle gett om det enbart ventilerats via dom eftersom spalten är så stor på större delen av väggen.