3 282 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Geoteknisk undersökning
Tjenare 8)
Kan man med hjälp av den geotekniska undersökningen få en exakt bild av vad priset kommer att bli för grunden?
Kan man med hjälp av den geotekniska undersökningen få en exakt bild av vad priset kommer att bli för grunden?
Nej.
Det fick inte vi åtminstone. Men det underlättar en del vid offertförfrågan.
Det fick inte vi åtminstone. Men det underlättar en del vid offertförfrågan.
Vi ska precis göra en geoteknisk undersökning med det syftet. Vår tomt är "blöt" så risk finns att det behöver pålas.
Vi blev erbjudna av vår leverantör att välja hur vi vill gå till väga:
- gräv och se hur det ser ut och ta smällen när (om) den kommer eller
- göra en undersökning och få fast pris innan vi börjar
/Berit
Vi blev erbjudna av vår leverantör att välja hur vi vill gå till väga:
- gräv och se hur det ser ut och ta smällen när (om) den kommer eller
- göra en undersökning och få fast pris innan vi börjar
/Berit
Geoundersökningen brukar inte kunna ge svar på om och var det finns berggrund eller stora stenbumlingar som måste sprängas. Däremot får man veta andra nyttiga saker som har med jordarten att göra som infiltrationsförmågan och markens bärighet.
I vårt fall fick vi veta att jorden bestod av silt. Det är ett lömsk material som normalt har hög bärighet och god infiltration, men vid regn förlorar det all bärighet och det är ett synnerligen tjälfarligt material. Rådet vi fick var att använda geoduk, att inte utsätta den blottade schaktgropen för regn, att använda slät skopa för att inte riva upp ytan och att inte gräva vid tjäle. Dessutom rekommenderade de att vi skulle ha isolering en meter ut från plattan runt om hela huset för att minska risken för tjälskjutning. Däremot om vi gjorde allt rätt skulle marken tåla att bygga ett sjuvåningshus på!
Nu tillät tyvärr inte kommunen så många våningar, men att börja gräva i okänd mark utan en bra geoundersökning tycker jag är dumt. Det är värt pengarna.
Sen tror jag det är svårt att få fast pris på schaktningen, det närmaste man kommer är ett fast pris för allt plus ett á-pris per kubik sprängning, eller per stenbumling över en viss storlek. Men det är ju en förhandlingsfråga.
I vårt fall fick vi veta att jorden bestod av silt. Det är ett lömsk material som normalt har hög bärighet och god infiltration, men vid regn förlorar det all bärighet och det är ett synnerligen tjälfarligt material. Rådet vi fick var att använda geoduk, att inte utsätta den blottade schaktgropen för regn, att använda slät skopa för att inte riva upp ytan och att inte gräva vid tjäle. Dessutom rekommenderade de att vi skulle ha isolering en meter ut från plattan runt om hela huset för att minska risken för tjälskjutning. Däremot om vi gjorde allt rätt skulle marken tåla att bygga ett sjuvåningshus på!
Nu tillät tyvärr inte kommunen så många våningar, men att börja gräva i okänd mark utan en bra geoundersökning tycker jag är dumt. Det är värt pengarna.
Sen tror jag det är svårt att få fast pris på schaktningen, det närmaste man kommer är ett fast pris för allt plus ett á-pris per kubik sprängning, eller per stenbumling över en viss storlek. Men det är ju en förhandlingsfråga.
Klicka här för att svara