P Pin skrev:
kan du utveckla ditt resonemang? :thinking:

Själv resonerar jag så här:
Vitt är reflektion av alla våglängder, dvs vitt är alla färger.
Svart däremot reflekterar inte några våglängder, dvs svart är ingen färg.
:geek:

Så vad jag kan begripa av dina kortfattade inlägg så håller jag inte med. Tvärtom så säger jag att det är precis tvärtom. ;)

Jag försökte inledningsvis vara lite vitsig med ordet en, som kan vara både räkneord och obestämd artikel. :) Vitt är iofs en färg som du kan köpa i en burk i affären. Men vitt innehåller likväl alla färger. Svart inga, fast du kan köpa den också.
Det här blev lite tradigt. Egentligen en onödig kommentar till en onödig kommentar. Skall vi vara väldigt noggranna så tror jag att svart, vitt och grått kallas för okulörta färger. Du pratar ur en fysikers ståndpunkt, och som utbildad fysiker skulle jag säga att varken vitt eller svart är färger. Svart är frånvaron av ljus och vitt är alla spektrum av synligt ljus samtidigt, Vitt innehåller spektrum för alla färger, men utgör själv ingen. Men en målare tycker säkert annorlunda - det går ju rimligen inte att måla med ingen färg, och blandar man alla färger får man inte vitt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det här blev lite tradigt. Egentligen en onödig kommentar till en onödig kommentar. Skall vi vara väldigt noggranna så tror jag att svart, vitt och grått kallas för okulörta färger. Du pratar ur en fysikers ståndpunkt, och som utbildad fysiker skulle jag säga att varken vitt eller svart är färger. Svart är frånvaron av ljus och vitt är alla spektrum av synligt ljus samtidigt, Vitt innehåller spektrum för alla färger, men utgör själv ingen. Men en målare tycker säkert annorlunda - det går ju rimligen inte att måla med ingen färg, och blandar man alla färger får man inte vitt.
Nu närmar vi oss! (y)
Kanske på samma sätt som man kan säga kulörta lyktor om gula, gröna och röda lampor. Men som belysning har vi ner eller mindre vitt ljus,

Som försvar till allt vitt i byggnader är att det går enkelt att möblera med färgstarka (kulörstarka) möbler.

Men det är väl mest färgindustrin som pratar om kulör för att särskilja färg (tex gult) från kletet i burken (tex halvmatt utomhus väggfärg eller Jorun lady mocka eller något annat marknadsföringstrick)
 
Hoppas de har en bra vakthund, annars får de nog klä om huset med jämna mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.