I samband med sprängningsarbeten som kommunen utförde intill vår stödmur uppstod ett antal genomgående sprickor i muren. Jag är orolig att sprickorna kommer att blir större i o m dels att muren kommer att röra på sig av trycket från jorden på ena sidan, dels att vatten tränger in och "frostspränger" upp sprickorna ännu mer.
Nu föreslår kommunen att det räcker att smeta på en cementbaserad ytbeläggning, StoCrete, för att återställa muren i dess ursprungliga skick. Jag ställer mig tveksam till detta, eftersom detta medel ju knappast hindrar sprickorna från att bli större när (om) betongblocken börjar röra på sig.
Någon som har förslag på bättre metoder att laga dessa sprickor och/eller har förslag på vart jag kan vända mig för experthjälp? Eller är min oro obefogad att sprickorna kommer att bli större och på sikt riskera att hela bitar av muren rasar/vittrar sönder?
Så här ser några av sprickorna ut (muren är c:a 0,7 m hög och 15 cm tjock).
Nu föreslår kommunen att det räcker att smeta på en cementbaserad ytbeläggning, StoCrete, för att återställa muren i dess ursprungliga skick. Jag ställer mig tveksam till detta, eftersom detta medel ju knappast hindrar sprickorna från att bli större när (om) betongblocken börjar röra på sig.
Någon som har förslag på bättre metoder att laga dessa sprickor och/eller har förslag på vart jag kan vända mig för experthjälp? Eller är min oro obefogad att sprickorna kommer att bli större och på sikt riskera att hela bitar av muren rasar/vittrar sönder?
Så här ser några av sprickorna ut (muren är c:a 0,7 m hög och 15 cm tjock).
Hur är stödmuren konstruerad? På bild verkar det vara separata element som murades eller limmades fast med ett litet gjutet band ovanpå.
Är det L element och hur djup sitter dom?
Kommunens förslag verkar rimligt tycker jag. Man kan inte förvänta att de river hela muren för att det finns en spricka.
Är det L element och hur djup sitter dom?
Kommunens förslag verkar rimligt tycker jag. Man kan inte förvänta att de river hela muren för att det finns en spricka.
Vet inte mycket om muren och hur den är konstuerad eftersom den stod där när vi köpte huset. Men det är separata element, så mycket kan jag se.
Sedan är det inte bara en spricka, utan fyra genomgående sprickor (samt ett antal mer ytliga). Jag förväntar mig inte att kommunen ska riva hela muren, däremot förväntar jag mig att de återställer muren i det skick den var innan sprängningen, dvs hel och utan sprickor. Och att bara smeta på en ytbeläggning menar jag inte är att återställa muren...
Sedan är det inte bara en spricka, utan fyra genomgående sprickor (samt ett antal mer ytliga). Jag förväntar mig inte att kommunen ska riva hela muren, däremot förväntar jag mig att de återställer muren i det skick den var innan sprängningen, dvs hel och utan sprickor. Och att bara smeta på en ytbeläggning menar jag inte är att återställa muren...
Men en spricka mellan två separata element som murades fast är inte så konstig. det kan vara en krympspricka efter vintern. Jag ser inte hur det kan skada din mur. Och om den massa som kommunen vill använda är någorlunda elastisk borde det hålla rätt så bra.
Ytbeläggningen kommer inte att hjälpa för sprickorna utan de behöver injektionsfyllas med antingen tvåkomponentsuretan, epoxi, ultrafin injektionscement eller kristalliseringsteknik som flyter ner och limmar igen sprickan.
I denna artikel hittar du mer information om dessa metoder:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...ickor_i_betong_med_kristalliseringsteknik.pdf
I denna artikel hittar du mer information om dessa metoder:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...ickor_i_betong_med_kristalliseringsteknik.pdf
Klicka här för att svara


