Tjena!

Har köpt en lägenhet på bottenvåning som, byggdes ca 1970. Tidigare ägaren hade gipsat taket men det var så dåligt gipsat att jag rev bort det, vann ca 6 cm i höjd på det. Innan jag rev det misstänkte jag att det fanns en anledning till att det gipsats. Nu är frågan, vad kan sprickan ha berott på? Sättningar, arbeten runt omkring? Sättningar brukar ju för det mesta vara på väggar och i hörnen. Det här går mitt i taket från vägg till vägg.

Knackade bort en del av putsen och då såg jag att sprickan även var i betongen. Är det här fixable med husfix, gipsbruk?

//Sohail
 
  • Lång spricka i betongtak som sträcker sig från vägg till vägg ovanför fönster, med synlig skada på putset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med en lång spricka som löper från ena sidan till den andra, över områden där gips har avlägsnats, exponerande underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle köra med gipsbruk och sedan skulle jag även lägga en fiberduk efteråt. Sprickan kommer nog troligtvis att komma fram om du inte kör fiberduk på taket.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle köra med gipsbruk och sedan skulle jag även lägga en fiberduk efteråt. Sprickan kommer nog troligtvis att komma fram om du inte kör fiberduk på taket.
Behöver fiberduken läggas på hela taket eller funkar det att lägga över sprickan? Blir det strukturskillnader då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.