Hej!

Jag och min granne har på våra tomter byggt en gemensam brygga med en pir mitt mellan tomterna.

Jag vill nu skriva ett papper/servitut eller dylikt som reglerar att det inte blir några tvister om detta längre fram i tiden.

Vi är överens om allt just nu men man vet ju aldrig vad som kan hända, att jag har tillgång till bryggan på min tomt är ju klart men piren är ju bådas.

Vad för dokument skall vi skriva skall vi skriva och registrera ett servitut eller bara ett vanligt avtal oss emellan?


mvh
andreas
 
Detta är en lurig fråga på flera sätt. För det första: Ligger piren verkligen inom de båda fastigheternas yta? Om så är fallet borde man definiera båda fastigheterna som ömsesidigt tjänande och härskande, vilket jag tycker låter bökigt. Det blir troligen enklare att bilda en samfällighet. Det kan också hända att piren ligger på en tredje fastighets vattenområde. Också då skulle man kunna tänka sig en fastighetsreglering för att parterna enas om att skapa en samfällighet.

Men ytan och kustlinjen längs havet och våra största sjöar är inte ”avstyckade” på samma vis. Där är vattenområdet en sorts ”allemans” eller ”ingenmans” land. Har ni byggt er pir på ett sådant vattenområde kan man inte reglera saken vare sig som samfällighet eller någon sorts servitut. Möjligen kan man istället upprätta någon sorts samarbetsavtal, grannar emellan. Men sådana avtal följer bara personerna som ingår avtalet, och ”ärvs” inte av nya ägare.

Att ni har skaffat dispens från strandskydd och andra nödvändiga tillstånd tar jag för övrigt för givet.
 
Tackar så mycket för svaret!

Pir delen av bryggan ligger mitt emellan våra båda tomter då vi båda har vattenrätt i vattnet sedan gammalt. Piren går mitt i gränslinjen. Så att piren är på "våra" tomter är klart.
Detaljplanen är från 1942. dvs innan strandskyddet. Trots detta är dispens sökt innan bygget så det är grönt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.