O [old rusty] skrev:
Jag skyller på tandkrämen. Och "fel" bakterier.
Fick problem med svart jox efter en renovering med nya rör.
Blev mycket bättre efter jag hade det myndiga talet vid köksbordet om att nästa person som inte spolar ordentligt med vatten efter att spottat ut tandkrämen rengör avloppet. :)

Sen hittade jag någon biologisk "avloppsrens", pulver man skulle hälla i dagligen ett tag för att bygga upp en annan bakteriestam.
Var mycket skeptisk men har inte behövt rensa senaste två åren. (Var iaf varannan var tredje månad tidigare)
Vad var det för pulver?

LLI LLI skrev:
Tack oakleafh. Något organiskt som växer tror jag också på. Dock liknar inte bilderna på dina Wikipedia-länkar det jag hittar i mitt vattenlås. Det kan inte heller gärna anses normalt med så snabb igenväxning,. Det intressanta/viktiga nu är att försöka förstå vad det är som gynnar denna tillväxt. Något i plasten/gummipackningen i vattenlåset? Något vi spolar ner i handfatet? Men vi har samma vanor som där vi bodde tidigare, använder flytande tvål, tandkräm och fluorsköljning, inte mycket annat som kommer i handfatet, det är även samma kranvatten, vi har bara flyttat ett par kvarter.
Har du kanske bytt fru eller familj?

janwide
Vårt gelémysterium startade mystiskt nog efter att vi renoverat badrummen med nya handfat, avlopp och så vidare. Har dock svårt att tro att det skulle bero på detta. Ser mer en koppling till att äldsta barnet har börjat tänka mer på sitt yttre och relationen till det täcka könet :love:
Mycket hårklet blir det!

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du kanske bytt fru eller familj?
Nej, oförändrat på den fronten.

Oavsett konsistens och sammansättning ser jag det som fullt normalt att rengöra vattenlås och rör minst ett par ggr/år.
Har sett ett par nyare vattenlås som verkar vara väldigt trånga, misstänker att de sätter igen sig lättare.

Nyare konstruktioner av vattenlås verkar vara sämre.
Sen verkar även tvålsort spela viss roll.
Har rengjort många lås i mina dar.

L Lena Hjelte skrev:
Vad var det för pulver?
Gripen Biologisk Avloppsrens funkade för oss, tillsammans med att inte låta tandkräm långsamt slemma sig ner utan att spola ner med vatten..

För oss var det så uppenbart efter renoveringen det började så något med nya rören var det. Men det är ju mycket som ändrade sig. Lutning, vattenflöden osv. Men det svarta slemmet fanns ju långt före vattenlåset så svårt att skylla på trängre vattenlås.

Claes Sörmland
När man anlägger markbaserad rening för mindre avloppsanläggningar så är slembildning ett känt problem. Det drivs av syrefattiga förhållanden. Dessa uppstår när vatten står och förhållanden när tillflödet av organiskt material (mäts som BOD) är högre än lufttillflödet.

Så jag gissar att det handlar om snålspolande kranar som ökar BOD i avloppsvattnet och att luft inte kommer åt att ge bakterierna tillräckligt med syre i vattenlåset. Trängre vattenlås med mindre vattenyta inne i låset innebär t ex sämre syresättningsförmåga av det stående vattnet.

• Gilla
Johannesbook och 3 till
  • Laddar…
Ännu ett utmärkt svar från Claes! :)
Tidigare konversation naturligtvis också bra/nödvändig för förståelsen. Utan den hade Claes svar inte varit lika givande. :)

Om jag kommer ihåg det ska jag försöka vara lite mer givmild med Gripens avloppsrens framöver.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så nu har vi kommit fram till att det kanske kan bero på sämre syresättning i nyare konstruktioner. Dock har "gelėn" i vårt handfat nått ändå upp till strax under silen i handfatet. Där kan det rimligen inte vara syrebrist. Men man kanske tänka sig att om gelėn växer underifrån så skapar den successivt sin egen syrefria miljö?

S0MMER S0MMER skrev:
Jag brukar spola ur rören en gång i veckan typ, tar helt enkelt på det varmaste vattnet på högsta strålen och låter det köra ett tag, alt kokande vatten. Har sällan problem med igensatta rör/vattenlås.
Jag gör samma, gärna med en rejäl dos diskmedel också, och har sedan inflytt 2018 inte behövt rensa nåt vattenlås än. Peppar peppar.

Det måste ha med dagens hygienprodukterna att göra!
Har aldrig någonsin under mitt 58-åriga liv varit med om att det blir sån klegga i golvbrunnar och vattenlås som det gör nuförtiden.
(Allt är relativt nyinstallerat då hela avloppet i huset är bytt under senare år, så det är inte en material eller åldersfråga.)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har samma gelé men mitt problem är från pannan, en frånluftsvärmepmump. Dvs det är inte några hårstrån eller andra produkter. Det Clas skriver skulle kunna stämma för mig eftersom avrinningen på det här tunna (ca 2 cm) röret är i princip obefintligt så att det förekommer vatten stående i det är väldigt troligt.

• Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
Claes Sörmland
LLI LLI skrev:
Men man kanske tänka sig att om gelėn växer underifrån så skapar den successivt sin egen syrefria miljö?
Så kan det nog vara, det är en av förklaringsmodellerna för igensättning av infiltrationsanläggningar.

Claes Sörmland
N Nick 72 skrev:
Jag har samma gelé men mitt problem är från pannan, en frånluftsvärmepmump. Dvs det är inte några hårstrån eller andra produkter. Det Clas skriver skulle kunna stämma för mig eftersom avrinningen på det här tunna (ca 2 cm) röret är i princip obefintligt så att det förekommer vatten stående i det är väldigt troligt.
Jag gissar att frånluftsvärmepumpens kondensvatten är rätt så näringsrikt. Alla partiklar, damm, fett o s v fäster ju där och det rinner ned med kondensvattet. Troligen är utmärkt grogrund för tillväxten av biofilmen (slemmet).

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.