2 363 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Geberit WC-fixtur från Tyskland?
Håller på med totalrenovering av badrum.
Blir naturligtvis vägghängd toalettstol med en WC-fixtur från Geberit.
På Bauhaus och Hornbach i Tyskland kan man köpa dessa för 147,50 €, motsvarande ca 1466,00 kr.
Här hemma går den billigaste som jag hittat för det dubbla priset, nämligen 2995,00 kr.
Problemet är att fixturen i Tyskland har artikelnummer 111.300.00.5.
Fixturen i Sverige har artikelnummer 111.342.00.5.
För att ta reda på mer information, kontaktade jag kundservice på Geberit här hemma. Deras svar löd:
"Det är olika modellnummer.
111.342.00.5 används i Sverige.
111.300.00.5 används i Tyskland.
Vi rekommenderar inte att använda den tyska modellen i Sverige eftersom den inte är anpassad för de svenska branschreglerna.
I den tyska modellen sitter det en enkel avstängning som ansluts på utsidan av cisternen och det är inte ok i Sverige.
Den svenska modellen har en trevägs avstängningsventil man kan ansluta från vänster, höger eller uppifrån och ansluts inne i cistern. Samt att nedre väggfästen medföljer, vilka används för att undvika skruvning i golv."
Någon som vet något mer om det här?
Blir naturligtvis vägghängd toalettstol med en WC-fixtur från Geberit.
På Bauhaus och Hornbach i Tyskland kan man köpa dessa för 147,50 €, motsvarande ca 1466,00 kr.
Här hemma går den billigaste som jag hittat för det dubbla priset, nämligen 2995,00 kr.
Problemet är att fixturen i Tyskland har artikelnummer 111.300.00.5.
Fixturen i Sverige har artikelnummer 111.342.00.5.
För att ta reda på mer information, kontaktade jag kundservice på Geberit här hemma. Deras svar löd:
"Det är olika modellnummer.
111.342.00.5 används i Sverige.
111.300.00.5 används i Tyskland.
Vi rekommenderar inte att använda den tyska modellen i Sverige eftersom den inte är anpassad för de svenska branschreglerna.
I den tyska modellen sitter det en enkel avstängning som ansluts på utsidan av cisternen och det är inte ok i Sverige.
Den svenska modellen har en trevägs avstängningsventil man kan ansluta från vänster, höger eller uppifrån och ansluts inne i cistern. Samt att nedre väggfästen medföljer, vilka används för att undvika skruvning i golv."
Någon som vet något mer om det här?
Okej, jag har inte några problem med att köpa från Tyskland, även om jag skulle behöva komplettera den tyska fixturen med några monteringsdetaljer. Det som fick mig att tänka om är ju att Geberits kundtjänst meddelat det här med avstängningsventilen, om att det inte skulle vara förenligt med våra branschregler. Någon som vet något om detta?
Klicka här för att svara