3 515 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ge mig era erfarenheter gällande ränterabatter!
Vi håller på som flitigast med detta och har svårt att avgöra vilken nivå man ska lägga sig på. Hitills har vi fått bud på 0,1% urk, det var ju inget toppenbud till och börja med.
Har läst fler trådar om ämnet men de är ju inte direkt dagsaktuella så...kom igen nu ni som sitter i samma båt eller ni andra som har toppenbra tips.
Ha en bra dag!
Har läst fler trådar om ämnet men de är ju inte direkt dagsaktuella så...kom igen nu ni som sitter i samma båt eller ni andra som har toppenbra tips.
Ha en bra dag!
Det gäller ju att vea vad du vill eller rättare hur mycket du vill få i ränterabatt. Nu var det en stund sedan jag föhandlade men då använde jag mig av SBABs räntenivå och sa till min bank Handelsbanken att jag vill ha lägre ränta än den. Nu har jag ett bra förhandlingsläge då min bankman och jag känt varandra i nästan 20 år! Ett annat alternativ är ju att spela ut bankerna mot varandra dvs vända sig till var och en och låta dem komma med bud för att sedan kontra varandra. Den strategin har jag aldrig orkat med eftersom det inte finns en chans i h-vete att jag skulle byta bank pga mina goda kontakter. Sedan får man tänka på att avtalet med banken står för mer än bara räntenivån; vi har t ex låneskydd vllket ju är värt en del. Att ha en god kontakt betyder också en del tycker jag!
kontakter har enligt min mening lite betydelse, så låt inte längre bekatskap hindra dig från att shoppa runt. erbjud dig gärna att flytta över lönekonto, sparande mm
Jag lämnade min bank SEB efter 15 år för att skaffa kreditiv hos sparbanken (med löfte om ränterabbat på 5 punkter unnder SBAB när det blir dags). När lånet skulle läggas om fick jag bättre villkor hos Handelsbanken så vi flyttade. Givetvis var sparbanken inte så glada, och hotade t.om att jag skulel få betala 6000kr i avgifter. då kontrade jag med att visst kan jag lägga om lånet hos dem, för att sedan flytta lånet månaden därefter, tycker de det är värt besväret?? genom flytten skulle vi spara ca 2000kr om året och dessutom få livsförsäkring gratis (och andra saker som fri kort, giro, depå mm gratis första året, men det tror jag är standard överallt)
Nuvarande ränterabbat är 0,45 på stadshypotekets 3 månaders ränta. Detta är jag garanterat i 5 år (har papper på det) inklusive bolåneskydd för mig och min fru
Lycka till
navgha
Jag lämnade min bank SEB efter 15 år för att skaffa kreditiv hos sparbanken (med löfte om ränterabbat på 5 punkter unnder SBAB när det blir dags). När lånet skulle läggas om fick jag bättre villkor hos Handelsbanken så vi flyttade. Givetvis var sparbanken inte så glada, och hotade t.om att jag skulel få betala 6000kr i avgifter. då kontrade jag med att visst kan jag lägga om lånet hos dem, för att sedan flytta lånet månaden därefter, tycker de det är värt besväret?? genom flytten skulle vi spara ca 2000kr om året och dessutom få livsförsäkring gratis (och andra saker som fri kort, giro, depå mm gratis första året, men det tror jag är standard överallt)
Nuvarande ränterabbat är 0,45 på stadshypotekets 3 månaders ränta. Detta är jag garanterat i 5 år (har papper på det) inklusive bolåneskydd för mig och min fru
Lycka till
navgha
Reporäntan + 0,5% är en vettig nivå. Dvs. 2,75% på ett rörligt lån idag.
Jag håller inte med; kontakter är oerhört viktiga! Nu är det inte så att jag har en personlig relation till min bankman utan den är strikt professionell! Det är just min kontakt på banken som givit mig så fenomenala villkor som jag har idag! Dessutom är det inte dumt att kunna sköta alla bankärenden via telefon inkl de som egentligen kräver ett personligt besök!navgha skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta fiberomvandlare, hjälp mig att navigera rätt bland djungeln
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Poolprojekt med ny altan, hjälp mig minimera framtida ånger.
Altan & Uteplats -
Hjälp mig identifiera det svarta i hörnet på källarväggen
Grund & Markarbeten -
Snälla ge mig råd. Fryst vatten i renoverad tvättstuga/badrum?!
Vatten & Avlopp -
Ge mig era tankar om öppen planlösning!
Planlösningar