47 283 läst ·
91 svar
47k läst
91 svar
Ge bonden ett bud för kullen
Kan ju vara klokt att först endast fråga om han ev är intresserad av att sälja dig en tomt.
Tycker inte du skall säga vad du vill betala sådär direkt, låt det hellre ta lite tid så att ni senare tillsammans kan komma fram till ett vettigt pris som båda känner sig nöjda med, Är ju även värt en del att i framtiden ha en bra relation till grannbonden.
Tycker inte du skall säga vad du vill betala sådär direkt, låt det hellre ta lite tid så att ni senare tillsammans kan komma fram till ett vettigt pris som båda känner sig nöjda med, Är ju även värt en del att i framtiden ha en bra relation till grannbonden.
Pratade med honom i somras, då blev han lite nyfiken men hade väl en del han ville hinna tänka på. Så nu tänkte jag gå förbi igen till helgen.
Så jag stressar inte, förolämpar ingen och vill göra rätt för mig. Också därför jag frågar om råd.
Trist attityd från flera av de som svarat i tråden tycker jag faktiskt.
Så jag stressar inte, förolämpar ingen och vill göra rätt för mig. Också därför jag frågar om råd.
Trist attityd från flera av de som svarat i tråden tycker jag faktiskt.
Kan ju mycket väl vara så att han även kan tänka sig att sälja för 100' men det är ju inget man kan förutsätta då människor resonerar och tänker väldigt olika, klart att du ska höra med han igen!
Ser ju ut att kunna vara en fin plats för ett hus iaf!
Lycka till
Ser ju ut att kunna vara en fin plats för ett hus iaf!
Lycka till
Ett hus på kullen kan bli fint!Roskulla skrev:
Fel person kan tyvärr ställa till med mycket "skit" även om den inte har något att komma med. Tänk dig att du möter en dörrknackare varje gång du går ut och hämtar posten, till slut hämtar du inte posten eller gör något dumt.
Finns flera exempel där nya grannar ändrar något som har levt i symbios länge.
Har du redan etablerar en kontakt så gå dit igen och prata med honom, finns troligtvis mera tid nu under vintern för att fortsätta diskutionen.Roskulla skrev:Pratade med honom i somras, då blev han lite nyfiken men hade väl en del han ville hinna tänka på. Så nu tänkte jag gå förbi igen till helgen.
Så jag stressar inte, förolämpar ingen och vill göra rätt för mig. Också därför jag frågar om råd.
Trist attityd från flera av de som svarat i tråden tycker jag faktiskt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Glöm det där bönder säljer inte mark. Den som har mest då den dör vinner, tror dom.
Haha, hur många tomter är inte avstyckade från bönders mark tror du?Finndjävel skrev:
Har bonden aldrig gjort det själv är det ju möjligen en tröskel, men de flesta har ju redan gjort det någonstans, och det handlar mer om att det inte blir på fel plats eller någonstans som han själv tänkt använda på något sätt.
Enkla pengar in för en ekonomiskt pressad bonde idag.
Jag hade börjat så istället. Eftersom du redan har en diskussion så fråga vad han skulle kunna tänka sig att sälja för. Du har ju redan nu ett ungefärligt pris du kan tänka dig köpa för.Daniel_82 skrev:
Däremot tror jag tyvärr att för en mindre summa så ser han/hon det nog som ett större besvär än förtjänst. Men jag håller tummarna för dig, kostar inget att fråga... Gör nog mycket om du etablerar en personlig kontakt och visar att du inte är ett pucko som kommer ställa till problem.
Jag tycker det låter som att du har tillräckligt mycket sunt förnuft för att kunna lösa det här tillsammans med bonden. Att visa att man vill göra rätt för sig, och samtidigt visa att du har gjort lite förarbete och vet ungefär vad andra tomter har gått för.Roskulla skrev:Pratade med honom i somras, då blev han lite nyfiken men hade väl en del han ville hinna tänka på. Så nu tänkte jag gå förbi igen till helgen.
Så jag stressar inte, förolämpar ingen och vill göra rätt för mig. Också därför jag frågar om råd.
Trist attityd från flera av de som svarat i tråden tycker jag faktiskt.
För bonden visar du ju att du vill göra det så enkelt som möjligt för honom, vilket gör det lättare för honom att sälja tomten.
Ett bra sätt att ta upp ämnet igen är ju att säga något i stil med "Du kan väl fundera på vad du skulle vilja ha för tomten, jag har sett att andra tomter i området har gått för xx kronor, men då har det här ingått i priset, så utan det skulle det vara xx kronor. Där har vi ett riktmärke att utgå från. Fundera på det så kan jag väl få bjuda på lite fika någon dag innan allt arbete med sådd och sånt drar igång för dig, få se om vi kan komma överens."
Du har då lämnat över bollen till honom, samtidigt som du ger ett litet riktmärke för vad du tycker tomten är värd, utan att sätta någon press på honom.
Lycka till
Shakula skrev:Jag hade börjat så istället. Eftersom du redan har en diskussion så fråga vad han skulle kunna tänka sig att sälja för. Du har ju redan nu ett ungefärligt pris du kan tänka dig köpa för.
Däremot tror jag tyvärr att för en mindre summa så ser han/hon det nog som ett större besvär än förtjänst. Men jag håller tummarna för dig, kostar inget att fråga... Gör nog mycket om du etablerar en personlig kontakt och visar att du inte är ett pucko som kommer ställa till problem.
Räkna även med en avstyckningskostnad på 50k kr som hamnar över ditt bud.
Jag personligen skulle inte stycka av och sälja marken för ett par hundra tusen pga just risken man står med att få en boende i och omkring min verksamhet. Samt att i nästa led kan det bli fel människa som köper fastigheten. Skulle möjligen tänka att sälja mark som inte ligger nära produktiv mark.
Om du/TS menar att det är jag som har en trist attityd, så har det inte varit meningen. Jag såg mina svar som upplysning till dig då det är mycket att tänka på om man ska köpa o avstyckad en bit mark till bostadsmark. Vi gjorde den resan för 12 år när vi köpte vår tomt.
Min första tanke när jag såg bilden var, varför är inte den biten odlad? Kan det vara något sällsynt kryp som bosatt sig där? Jag vet ett ställe där det bor små ödlor, och den marken får inte röras.
Kanske bra att vara lite misstänksam och vända på varje sten. Men å andra sidan skulle man kunnat köpa den biten för den pengen bara för att ha den.
Jag skulle gärna haft en kulle på 7000m2 med en liten stuga. Slå till om hjärtat säger så.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Fridlysta-arter/
Biotopsområde kallas det visst, kanske har bonden fått betalt av staten tidigare.
Tror det har diskuterats tidigare på BH om detta skydd.
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Bevara-skog/Biotopskydd/
Kanske bra att vara lite misstänksam och vända på varje sten. Men å andra sidan skulle man kunnat köpa den biten för den pengen bara för att ha den.
Jag skulle gärna haft en kulle på 7000m2 med en liten stuga. Slå till om hjärtat säger så.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Fridlysta-arter/
Biotopsområde kallas det visst, kanske har bonden fått betalt av staten tidigare.
Tror det har diskuterats tidigare på BH om detta skydd.
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Bevara-skog/Biotopskydd/
Redigerat av moderator: