Byggahus.se

Gdr 18v trasig adapter sitter fast i chuck

1. T
    Medlem · Stockholms Län · 558 inlägg

tobben87

Medlem
    Tjoho
    Nu har jag gått bet och vänder mig till er kloka forumiter. Jag har en Bosch GDR 18v som jag har kört en bits hållare till hylsa adapter i. Problemet var att kvalitén på adaptern var inte så bra så att den har gått av. Se bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1207.JPG

Den vänstra är den som gått av, till höger ser man hur den ser ut. Då jag inte fick ut den så skruvade jag isär maskinen för att kunna peta ut den. Men då maskinen har ett helgjuten växelhus så går de inte att peta bakifrån för att få ut den delen. Som sitter fast. Själva adaptern har gått av efter första klacken. Vilket gör att de krävs lite kraft för att få ut den. Att borra och använda grispitt har jag gått bet på. Då den verkar vara härdad. Jag har även testat med en stark magnet på den trasiga adapter och försökt dra ut den delen som är av. Jag har inte lust att lägga 700kr på ett nytt växelhus för att adaptern jag köpte sög. Då själva växelhus funkar som de ska. Nån som har nån idé? Hur skjutton kan jag få ut den delen som sitter fast?
    Växelhuset
    DSC_1208.JPG

Mer växelhus
    15061948548181207625627.jpg

15061948776911984575024.jpg

Maskinen i delar
    DSC_1202.JPG

//Tobben

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Prova att knacka på den med ett smalt drivdorn dom brukar låsa lite i fattningen försök att rikta slaget bakåt mot riktningen du hade när du körde av den

3. T

tobben87

Medlem
    Grejen är att den rör på sig lite ut och in i själva fästet. Men då den har gått av efter andra försänkningen/kullen så låser själva klacken kvar biten i hålet. Tanken är väl att själva bithållaren, bitsen etc inte ska rasa ur maskinen, där av klacken och låsningen. Vilket gör att de behövs lite kraft för att få ut den. Men då jag inte har något att dra med och den inte går att slå ut bakifrån blir det lite staus quo. Se röda markeringen på den som här hel, vs trasig till vänster.
    adapter.png

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är en utan shuck , direkt in med bits , bitsen knuffas in och låses med fjäderbelatade
    kulor där inne , ( dom två spår som är i underkant på den hela ) när man ska ta ut den , så eller vrida , brukar det vara att man knuffar ner framdelen , eller vrider på framdelen , försök att få ner den delen så kullorna släpper ut och knacka på bitsingången så kanske den kommer , kan även ha blivit några grader och då kan det bli svårt

5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 523 inlägg

Isakare

Medlem
    Jag gissar att även botten på hållaren är härdad, tänkte annars att man kunde borra med en liten borr bakifrån, typ 2 mm så man kan peta med nått.

Konstigt att den gått av, jag har likadana från Biltema, och har inte fått av nån än, drar hjulskruvar med slagskruvdragare.

6. K
    Hobbysnickare · skaraborg · 270 inlägg

kioskdavid

Hobbysnickare
    Skulle det kunna gå med en liten droppe superlim och limma ihop bitsen igen?
    Eller borra ett hål i bitsen och försöka gänga i något så att du kan dra ut den.

7. T

tobben87

Medlem
    Jag försökte med lite superlim, tog ytters lite och de gick inge vidare. Risken om man tar mer är att de rinner ner och in i konstruktionen. Så att man limmar fast den trasiga delen. Jag har försökt borra, men då hållaren är härdad så är de jäkligt segt. Möjligen kan de gå om man spänner fast den och kör med en perlarborr. Jag får leta upp en pelarborr och ge mig på ett försök.

8. T

tobben87

Medlem
    Då tänkte jag återrapportera detta. Hittade efter lite letandet kvittot på delen som gått sönder och fastnat i chicken. Efter att jag misslyckades med att borra ur delen så gick jag till byggmax där den felaktiga adaptern va köpt för mindre än 6månader sedan. Pratade med dem och lämnade in dragaren till dem. Men de lyckades inte få ut delen. Så de slutade med att jag köpte nytt växelhua och skruvar till maskinen som byggmax betalade. Så all heder till dem att de följde konsumentköplagen utan minsta knorr eller ifrågasättande. Kostade typ 1100 med nytt växelhus och skruvar. Men nu funkar allt som de ska.

9. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 119 inlägg

fgo

Husägare
    Vilken solskenshistoria det blev till slut.
    Kul med återrapportering också

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.