Blir lite less.
Har nu med en dags mellanrum förstört två 3Ah makitabatterier efter att ha kört ganska hårt med cirkelsågen.
Eller är dom verkligen förstörda?
Det som hände va att dom blev väldigt heta och sätter man dom i laddaren så indikerar den "trasigt batteri". Men testar man dem i en maskin så finns det lite kräm kvar.
Finns det nått att göra? Batterierna är köpta på Ebay/Tradera så att försöka få ut nån form av garanti verkar svårt :/

Erik

• Gilla
Högstubbe
  • Laddar…
Nja,
Det är gissningsvis någon av cellerna i batteriet som har lagt av. Då går det inte att ladda batteriet med balans mellan cellerna. Om det går att rädda den cellen vet jag inte. Du kan kanske kan byta ut den trasiga cellen mot en hel cell från det andra batteriet.

Men vi pratar om Li-Ion batterier, som kan vara farliga om man hanterar dem fel, så se till att du vet vad du gör.

Dessutom, sitter det cellbalanseringselektronik i varje batteri, med microcontroller. Den kan vara programmerad att blockera ladningen och då spelar det ingen roll vad du gör.

Snailman
det bästa är att låta dem vara i rumstemperatur några timmar och sen försöka ladda dem igen...

om man har flera batterirer så kan man växla mellan dessa, det är inte så bra att låta batterierna bli väldigt varma...

Tack för svaren!
Har kollat upp det där med litium en del och kombinationen av elektronik, små små svårlödda metallbleck, och eldkvastar gör nog att jag slänger iväg ackarna (i brännbart;)) och köper nya ist.

@Forbo
Nja, det är inte helt säkert. Men visst kanske det luktar lite misstänkt att köpa billiga batterier av "någon kines" någonstans. Jag har ett tiotal av typen här: http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&kat=609&mid=132 (lyckas inte länka direkt till bara batteriet), inköpta av svensk grossist så jag är tämligen säker på att det är ett korrekt Makita orginalbatteri.

Jag har två batterier som jag lagt åt sidan, med samma felsymptom som TS. Mycket riktigt uppstod felen vid hård och långvarig körning med maskinerna. Kör slut på 10minuter --> I med batt i laddaren --> Ta nästa batteri och töm på kortast möjliga tid ---> i med det i laddaren. Efter ett tar slitsamma timmar var två batterier ordentligt heta och, ja "trasiga".

Men så är det ju..

Iaf ett av batterierna va orinal och alla har klarat 8 månaders i princip daglig laddning klanderfritt. Det får bli en sladdis nästa gång det ska kapas massiv bambubänkskiva:)

Kör jag effektkrävande maskiner brukar jag stoppa in batterierna i kylskåpet och låta dem svalna innan jag använder dem igen - det har troligtvis räddat mig många gånger.
Just värmen är det som dödar battericellerna i accen.

Jo, så är det ju. Men dom borde hinna svalna om man växlar mellan fyra stycken. Dessutom så fläktkyler väl laddaren acken innan den börjar laddas om den är för varm?!

pinnladan skrev:
@Forbo
Nja, det är inte helt säkert. Men visst kanske det luktar lite misstänkt att köpa billiga batterier av "någon kines" någonstans. Jag har ett tiotal av typen här: [länk] (lyckas inte länka direkt till bara batteriet), inköpta av svensk grossist så jag är tämligen säker på att det är ett korrekt Makita orginalbatteri.
Säger inte att du har fel, men jag arbetar med (eller mot snarare) förfalskade industrikomponenter, och dagens norm är att förfalskningarna dels är visuellt identiska med originalen, och dels säljs till samma pris som originalen eller strax därunder. Det är ett fantastiskt lönsamt projekt för distributörer att sälja sådana produkter. Tyvärr hjälps de väldigt mycket av att allmänheten i stort fortfarande tror att det räcker att undvika "billiga erbjudanden av kineser"..
Som grossist är det extremt lönsamt att köpa en portion förfalskningar att dryga ut sitt lager med, där vinstmarginalen kanske är 200-300% istället för 50%...
http://www.alibaba.com/product-gs/529031060/Makita_cordless_drill_replacement_li_ion.html?s=p

Makita-originalen ska för övrigt sluta ge effekt när de blir för varma, just för att inte gå sönder på så här sätt. Skyddselektroniken är extremt bra. Har själv en Metabo som jag kör 127mm hålsågar med, som stannar innan de överhettas...

Redigerat:
P
pleqtiz skrev:
Är oxå riktigt less Makitas 3ah batterier.. jag hade 8 styckna men nu är det bara 3 som är fungerande!! och nu när man läste att Makita förmodligen INTE kommer med 4ah batterier så börjar man ju att fundera om man ska ta skilsmässa.

men då skryter dom så om sina uppdaterade stjärn batterier men dom har oxå fel (been there, done that)

[länk]
Jag har 7-8 stycken som är mycket väl använda i åtminstone 5 år, endast 1 av dem har gett upp och övriga är fortfarande i bra skick. Jag är väldigt nöjd med mina makita maskiner och batterier.
Om det är som det sägs i artikeln, att ett 4Ah batteri av övriga märken tar längre tid att ladda än två av makitas 3Ah, ja, då är jag helt nöjd med att fortsätta med mina 3Ah. Fast jag måste säga att det låter lite konstigt, om det är så har ju de andra tillverkarna på något vis misslyckats med konstruktionen. Makita väntar väl i så fall helt enkelt på att kvaliteten på nya batterier med högre kapacitet ska bli minst lika bra som dagens 3Ah's celler.
Ty, rimligen är det inte svårare för Makita att uppgradera batterierna än att byta ut dagens 1,5Ah celler mot 2Ah celler, möjligen också en uppgradering av mjukvara i batteriet.

När man trycker energi in i ett batteri blir det varmt. Vissa laddstationer (laddare) har inbyggd fläkt som blåser luft genom batteriet.
Jag tror att det ligger till så här:
Ju hårdare du laddar ett batteri, desto fortare når det sin max-temperatur.
Om du ska trycka in 3Ah i två batterier, ett 3Ah och ett 4Ah, så har de båda fått maxtemp samtidigt.
Men 4Ah batteriet ska du trycka i 4Ah, då måste man ta det lite lugnare så det tar längre tid innan maxtemp uppnås.
Dvs det tar längre tid att trycka i 3Ah i ett 4Ah batteri än i ett 3Ah batteri.

Det blev lite krångligt, hoppas att någon kan hjälpa till att förklara.

Jag har 6 3ah och 2 ,5 ah och alla fungerar fortfarandet. Inköpta 2008.

Vet inte om det fungerar, men tänker göra det när mina batterier ger upp. Ta isär batteriet(försiktigt) och sparar själva kontaktdelen och bygger en 230VAC->18VDC omvandlare så man får sladd också. Vissa batteridrivna skruvdragare känns bättre än motsvarande sladd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.