5 808 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Avstyckning före eller efter köp av tomt
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har fått positivt förhandsbesked på en bit mark som tillhör mina svärföräldrar och vi ska därför nu köpa och stycka av den. Tomten är värderad och vi betalar fullpris enligt värderingen.
I vilken ordning gör vi bäst detta?
Blir
1. Köpeavtal
2. Avstyckning
3. Ansökan om lagfart
Bör man ha någon villkor om att köpeavtalet endast gäller om avstyckningen går igenom?
Vi har fått positivt förhandsbesked på en bit mark som tillhör mina svärföräldrar och vi ska därför nu köpa och stycka av den. Tomten är värderad och vi betalar fullpris enligt värderingen.
I vilken ordning gör vi bäst detta?
Blir
1. Köpeavtal
2. Avstyckning
3. Ansökan om lagfart
Bör man ha någon villkor om att köpeavtalet endast gäller om avstyckningen går igenom?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Nja. Normal gång är mera:
1: Undertecknande av köpeavtal och betalning av handpenning.
2: Ansökan om Lantmäteriförrättning (avstyckning)
3: Lantmäteriet gör sin grej, genomför avstyckning och bildar en ny fastighet (er tomt)
4: Resterande köpeskilling betalas och köpebrevet undertecknas
5: Köparen ansöker om lagfart
Att köpet återgår i sin helhet om inte avstyckning kan genomföras är ett standardvillkor i köpekontrakt om avstyckningsfastigheter. Det vet proffset som jag antar ska skriva köpekontraktet åt er?
1: Undertecknande av köpeavtal och betalning av handpenning.
2: Ansökan om Lantmäteriförrättning (avstyckning)
3: Lantmäteriet gör sin grej, genomför avstyckning och bildar en ny fastighet (er tomt)
4: Resterande köpeskilling betalas och köpebrevet undertecknas
5: Köparen ansöker om lagfart
Att köpet återgår i sin helhet om inte avstyckning kan genomföras är ett standardvillkor i köpekontrakt om avstyckningsfastigheter. Det vet proffset som jag antar ska skriva köpekontraktet åt er?
Tips: anlita en jurist som får skriva avtalet!
Vet inte vad planerna är med nya tomten men vill man vara lite smart så kan man göra vissa saker innan man styckar av. Om era svärföräldrar t.ex. borrar brunn för vatten och/eller bergvärme på era framtida tomt så kan man göra ROT-avdrag vilket man inte får göra om fastigheten är ny. Vet inte om man också kan göra andra saker mot ROT-avdrag t.ex. del av gräv t.ex. Sen kan ni ju justera detta med kostnaden för tomten.
Det kanske är en gråzon när det gäller regler men jag har inte fattat varför vissa saker ska vara billigare att göra på en fastighet som inte är ny..
Det kanske är en gråzon när det gäller regler men jag har inte fattat varför vissa saker ska vara billigare att göra på en fastighet som inte är ny..
Finns det någon poäng med att skriva köpeavtal innan vi påbörjar avstyckningen? Behöver Lantmäteriet ha den infon eller räcker det med förhandsbeskedet? Då hade vi kunnat komma igång med avstyckningen direkt utan att ha fixat avtalet, och sparat lite tid, Lantmäteriet brukar ju ta gott om tid på sig.
I vanliga fall förstår jag att man inte bör göra det men eftersom vi köper av svärföräldrarna är det ingen risk på samma sätt.
I vanliga fall förstår jag att man inte bör göra det men eftersom vi köper av svärföräldrarna är det ingen risk på samma sätt.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Om svärföräldrarna har en lantbruksfastighet kan man dessutom passa på att ställa dit en bod eller ett uthus innan avstyckning. Jag har förstått att det är enklare att placera komplementbyggnader på en lantbruksfastighet.M Marsman80 skrev:Vet inte vad planerna är med nya tomten men vill man vara lite smart så kan man göra vissa saker innan man styckar av. Om era svärföräldrar t.ex. borrar brunn för vatten och/eller bergvärme på era framtida tomt så kan man göra ROT-avdrag vilket man inte får göra om fastigheten är ny. Vet inte om man också kan göra andra saker mot ROT-avdrag t.ex. del av gräv t.ex. Sen kan ni ju justera detta med kostnaden för tomten.
Jo, det finns en del sådana tricks, men jag vill vara lite envis med att fastighetsaffärer, även inom släkten, ska genomföras korrekt och då ska man nog ta hjälp. Banken tex brukar ha juristhjälp.
Jag tror du kan ansöka om avstyckning direkt, men det finns färdiga mallar för köpeavtal att hitta, så att skriva köpeavtal behöver inte ta mycket tid.VLJ skrev:
Finns det någon poäng med att skriva köpeavtal innan vi påbörjar avstyckningen? Behöver Lantmäteriet ha den infon eller räcker det med förhandsbeskedet? Då hade vi kunnat komma igång med avstyckningen direkt utan att ha fixat avtalet, och sparat lite tid, Lantmäteriet brukar ju ta gott om tid på sig.
Köpeavtalet är framförallt viktigt för att ordna lån hos banken, och för lagfarten såklart
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Ja, köpeavtalet är ju grunden till ansökan om avstyckning.VLJ skrev:
Eller ja, det borde iofs fungera att svärföräldrarna ansöker om avstyckning själva, och sedan säljer den färdiga fastigheten till er
För att det ska kvicka på lite hos Lantmäteriet är det dock viktigt att ange att det handlar om en tänkt nybyggnation, då blir det förtur.
Ja, men det tänker jag borde räcka med att vi bifogar förhandsbeskedet.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, köpeavtalet är ju grunden till ansökan om avstyckning.
Eller ja, det borde iofs fungera att svärföräldrarna ansöker om avstyckning själva, och sedan säljer den färdiga fastigheten till er.
För att det ska kvicka på lite hos Lantmäteriet är det dock viktigt att ange att det handlar om en tänkt nybyggnation, då blir det förtur.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 633 inlägg
Jag är inte helt 100 på vad Lantmäteriet kräver för att det ska anses vara en komplett ansökan, jag har inte behövt tänka på såna detaljer eftersom det har varit mäklare / jurist inblandade och skött pappersarbetet. Det har åtminstone varit med kopia på köpekontraktet + förslag till avstyckningskarta, det vet jag.VLJ skrev:
Ska ni låna något till tomtköpet lär er bank ha åsikter om hur det ska gå till och att all formalia blir rätt.
Nu har jag pratat med Lantmäteriet och de menar att det egentligen inte spelar någon roll om köpeavtalet bifogas eller ej, men om vi ej bifogar det så är det lättast om mina svärföräldrar själva står på ansökan för annars kommer de nog begära komplettering.
Det finns ju en del mallar men de jag har sett gäller hela fastigheter, så de innehåller ingen info om avstyckning. Så kanske är bäst att vända sig till ett proffs, är det mäklare eller jurist som gäller?
Det finns ju en del mallar men de jag har sett gäller hela fastigheter, så de innehåller ingen info om avstyckning. Så kanske är bäst att vända sig till ett proffs, är det mäklare eller jurist som gäller?
Skicka in ansökan till LM direkt, köpet kan ni komplettera med under väntetiden eller t.o.m. handläggningstiden. Köpet bör utformas på samma sätt som köp av hel fastighet men istället skriver ni bara köp av del av fastighet xx enligt bifogad kartskiss. Lägg till en skrivelse om att köpet är villkorat att avstyckning beviljas. Glöm inte förhandsbeskedet i ansökan till LM och glöm inte att bifoga kartan till köpet när ni skickar in köpet. Som köpare är ni sakägare i förrättningen, vilket ni inte är om ni väljer att skriva köp efter.
Gör ansökan till LM i e-tjänsten, sedan kan ni bara komplettera med köpet i e-tjänsten när det är upprättat så slipper ni massa papperskopior som ska vidimeras.
Gör ansökan till LM i e-tjänsten, sedan kan ni bara komplettera med köpet i e-tjänsten när det är upprättat så slipper ni massa papperskopior som ska vidimeras.