Hej hej.... har en fråga som gäller en gäst toalett... det gäller vattenrören Som går till element o till toastol.. håller på att riva ut kakel o klinkers... o nu till min fråga är det godkänt att låta rören komma upp ur golvet eller måste jag ha in en VVS:are som drar nya rör hela vägen från pannrummet??? Eller kan man låta det vara som det är???

• Vattenrör som kommer upp från golvet vid kanten av en kaklad vägg och ett klinkergolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör sticker upp ur ett klinkergolv bredvid vit vägg i en pågående renovering av toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
För att kallas våtrum ska väl rummet ha en golvbrunn?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För att kallas våtrum ska väl rummet ha en golvbrunn?
Golv i toalettrum räknas som våtrum.

Avvikelse på dom rören och slipp en massa onödiga utgifter. Det är vad jag hade gjort iaf. Jäkla trams med dom reglerna. :rolleyes:

Åsa Lund
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kollade lite.

Ja, våtrum enligt GVK

Men inte våtrum enligt Säker Vatten
[länk]

"Får man ha rörgenomföringar med tappvatten- och värmerör genom golv i WC?
Ja. WC räknas inte som våtrum i branschregler Säker Vatteninstallation"
Man ska då inte missa resten av svaret på frågan:
Branschorganisationen GVK som har regler för tätskikt har en annan definition som man behöver ta hänsyn till. Samordna därför alltid rörgenomföringen med tätskiktsentreprenören.
Dessutom behöver man tänka på avståndet:
Vissa delar i branschreglerna, exempelvis ett krav på 60 mms avstånd mellan rör och tätskikt i 3.3.2, är tydligt.
Med tanke på att elementrören kommer upp bara 20 (?) mm från väggen så går det inte att säkerställa att det blir tätt kring rören ens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.