I år har vi tänkt ta tag i en renovering av gäststugan på landet. Framförallt ett nytt golv skulle behövas eftersom det gamla är mjukt och har en gammal trist plastmatta. Jag har inte börjat riva nåt ännu men det jag misstänker är att det gamla golvet mer eller mindre har ruttnat upp. Gäststugan står mer eller mindre direkt på marken, det är svårt att se från sidan hur det är plintat, så förmodligen har markfukten gjort sitt under de 30 år eller så den har stått där. Vet inte hur golvet är uppbyggt men jag gissar på någon spånskiva under mattan.
Vad skulle en lämplig arbetsgång vara, förutsatt att mina misstankar bekräftas när man tar upp det gamla golvet? Troligen måste man byta bärlinorna under golvet och sedan lägga på nytt golvspån.
Borde man först plasta marken under för att stoppa markfukten innan lägger i det nya golvet? Finns det golvspån som klarar sig bättre mot fukt? Skulle man kunna lägga golvgips?
Jag tänkte sedan lägga ett (billigt) laminatgolv ovanpå.

Om stugan står direkt på marken så skulle jag lägga kraften på att få upp en en bit från backen. Beroende på vad den står pallad på idag så kan det räcka med att få dit en extra trädgårdsplatta på varje stödpunkt, eller om den står plintad så kan det räcka att höja upp den en aning i balkskorna, så länge träet är friskt. Detta görs enklast när innergolvet är borta ner till golvreglarna så du kan få en bra överblick och inte kryper in under stugan. Använd en domkraft modell större som du lyfter mot en fastskruvad träbjälke i gavelsyllen.

Vad gäller bjälklaget under golvet så kan det räcka med att du dubblerar antalet golvbjälkar så länge de befintliga är hela och friska.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Borde man först plasta marken under för att stoppa markfukten innan lägger i det nya golvet?
Markfukt är bara ett problem om något trämaterial har direktkontakt med marken (direkt eller indirekt). Fukt i flytande form kan bara röra sig uppåt genom kapillärsugning. Innan du lyft upp golvet är det poänglöst att spekulera mer. Ta bort golvet men inte bjälkarna. Fotografera det som är kvar och lägg ut bilderna, så ska du få bättre svar. Spånskivor ska bara användas i torra miljöer. Det finns plywoodskivor som tål fukt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.