kisumisu kisumisu skrev:
Så är det!

Dom som själv inte äger elbil förstår inte.
Okej, jag äger en elbil, får jag uttala mej då ?

kisumisu kisumisu skrev:
Det som är dock tråkigt med laddning när det har blivit sådana överpriser på allmänna stolpar. Det förstår inte folk heller.

Gratis förstår man ju att det inte kan vara men som Ikea som förut erbjöd gratis har hoppat från 0kr till ett ockerföretag som tar 6kr.
Nämen haledudande dej då, ska den stackars elbilsägren behöva betala hela 10 spänn milen för bränslet när dom tankar "på stan", HUR SKA DOM ÖVERLEVA, när dom precis köpt en bil för en halv miljon.. ojoj.. det är ju nästan lika dyrt som bensin!!! såååå synd om dom..

Seriöst, det är sånt där som får mej att skämmas över att tillhöra skaran med elbil, rent sektbeteende.

Samma sak när samma(?) människor ska tjata om att det absolut INTE finns några problem med elbilar och försöka få det till att det bara är en FÖRDEL att det tar 30-50min att "tanka" och att man måste göra det tre gånger så ofta som en bensinbil på långresan..

Usch, sektbeteende som sagt.

kisumisu kisumisu skrev:
Men det här att få ladda hos vänner blir nog samma ickefråga som att få ladda mobil hos vänner. Sen låter man ju folk få använda motorvärmare.
Ingen har någonsin frågat om dom får använda motorvärmare hemma hos mej iaf, jag tror dom flesta skulle se även det som ett övertramp, precis som att kräva att få ladda elbilen.

Det hela beror i min värld mycket på hur man frågar, och när man gör det, om man förutsätter att man ska få ladda
så stör det mej väldigt mycket.

OM jag mot förmodan skulle komma till en vän med mindre räckvidd kvar än att jag kan ta mej hem hade jag löst det genom att ladda på en publik laddare, om det fungerade dåligt av nåt skäl (inga öppna i närheten ?) skulle jag *fråga* snällt och direkt erbjuda mej att betala för det, och då skulle jag givetvis betala betydligt mer än det kostar också, kanske en hundralapp.

..Ungefär som samma situation som om jag hade tom tank på bilen..
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Av dem som är avundsjuka på billig drivmedel och vill att alla skall drabbas av höga bilkostnader. Bara för att dem själva inte har råd köpa en ny bil som går billigt.
Sektbeteende igen.

Det är möjligen mindre dyrt än att köpa en helt ny bensin eller dieselbil, men totalkostnaden blir vanligen högre.

Jag har utan tvekan högre driftskostnad på min elbil än vad jag hade på bensinbilen jag körde innan. (och har kvar), trots att "bränslekostnaden" är lägre.

..och vad det gäller rpestanda så är de flesta av mina bilar snabbare än elbilen (..om man räknar topphastighet..)


 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag har utan tvekan högre driftskostnad på min elbil än vad jag hade på bensinbilen jag körde innan. (och har kvar), trots att "bränslekostnaden" är lägre.
Du skriver "utan tvekan"
Har inte kollat på om du skrivit i tråden om våra bilars kostnad, men för min del så är den tveklöst största kostnaden värdeminskningen och om man räknar in den i driftskostnad eller totalkostnad känns inte solklart.
(Själv har jag exempelvis räknat på att bilen har ett värde på 0 om 4 år, då blir totalkostnaden väldigt hög, men det är ju inte direkt en kostnad som jag drabbas av i vardagen)
 
F
kisumisu kisumisu skrev:
Av dem som är avundsjuka på billig drivmedel och vill att alla skall drabbas av höga bilkostnader. Bara för att dem själva inte har råd köpa en ny bil som går billigt.

Men det är bra betala era dyra kostnader så behöver inte skatteverket blanda i sig för mycket hur billigt man kör elbilen!
de
 
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
HUR SKA DOM ÖVERLEVA, när dom precis köpt en bil för en halv miljon.. ojoj.. det är ju nästan lika dyrt som bensin!!! såååå synd om dom..
Haha okej nu förstår jag hur vissa laddstolpar överlever då! Där man tar runt 10kr kwh.

Nyrika som inte bryr sig alls om ekonomi eller vad allt kostar som föder dessa!

Sedan drar man av till sitt företag allt från bensin kostnader till elbilsladdningskostnader!

En begagnad elbil kostar heller inte så mycket att köpa. Men jag antar att det här kommer jämna ut sig ju mer begagnat det kommer till marknaden och när mer och mer "vanligt folk" börjar ha elbil!

Nu orkar inte jag debattera mera i den här tråden!
Ni får alla göra som ni vill.
Själv kör jag eldrift när jag kan ladda hemma de mesta eller är i Finland där bensinen kostar mer och elen på stolparna är 50% än vad det tas i Sverige.

Har även jag en fossilbil, en hybrid som då blir billigare att köra i Sverige med våra priser på macken! Dock inte lika kul bil att köra med.
 
Redigerat:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du skriver "utan tvekan"
Har inte kollat på om du skrivit i tråden om våra bilars kostnad, men för min del så är den tveklöst största kostnaden värdeminskningen och om man räknar in den i driftskostnad eller totalkostnad känns inte solklart.
Nu skrev jag ju bara om mej själv, men ja, värdeminskning och kostnaden för köpet (lån) är ju
det som gör att det drar iväg, tillsammans med försäkringen (men det är ju lite bilberoende).

Även andra saker som att den käkar mer däck, av en MYCKET dyrare dimension spelar in.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(Själv har jag exempelvis räknat på att bilen har ett värde på 0 om 4 år, då blir totalkostnaden väldigt hög, men det är ju inte direkt en kostnad som jag drabbas av i vardagen)
Om man sätter in 300k på sitt bensinkort när man köper bilen så behöver man inte räkna det som en direkt kostnad man drabbas av i vardagens en menar du ? det är ju gratis att tanka sen ?

Jag förstår hur du menar, men det är ju trots allt så att värdeminskningen är en stor del av milkostnaden hur man än vänder på det.
 
Farstatjej90
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag brukar inte kolla partiboken på mina vänner, så korkad är jag inte... Men jag utgår ifrån att de som kräver gratis laddning hos mig men tar betalt när jag vill ladda hos dem är Moderater...
Jasså? Annars har jag hört att "en sosse blir aldrig mätt i grannens kök"
Minns inte varifrån det är...
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Haha okej nu förstår jag hur vissa laddstolpar överlever då! Där man tar runt 10kr kwh.
Det är väl frivilligt att ladda just där eller ?


kisumisu kisumisu skrev:
En begagnad elbil kostar heller inte så mycket att köpa. Men jag antar att det här kommer jämna ut sig ju mer begagnat det kommer till marknaden och när mer och mer "vanligt folk" börjar ha elbil!
Jo, en ANVÄNDBAR elbil kostar mycket, i synnerhet om den ska ha en vettig räckvidd och vara anpassad för en familj.

Jag har "bara" 5mil till jobbet, men för att lösa 5+5mil/dag måste jag i princip ha minst 40mil uppgivet räckvidd, och även då blir det bök om man ska göra andra ärenden, saker man ALDRIG behöver fundera på om man kör en bil som drivs på bensin eller diesel.

Men ja, det blir ju fler och fler bilar till lägre pris på marknaden, dock även sämre skick så servicekostnader går ju upp på dessa.


kisumisu kisumisu skrev:
Har även jag en fossilbil, en hybrid som då blir billigare att köra i Sverige med våra priser på macken! Dock inte lika kul bil att köra med.
Jag har kvar min förra bil också, den har drygt hälften så mycket hästkrafter som elbilen, men är ändå roligare att köra, dock dyrare per mil när man redan har gjort inköpet.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag förstår hur du menar, men det är ju trots allt så att värdeminskningen är en stor del av milkostnaden hur man än vänder på det.
Nja, jag menar att det är en del av totalkostnaden, inte driftskostnaden.

Värdeminskningen fluktuerar ju beroende på marknadsläget.
Min Tesla model 3 hade exempelvis de första åren en *positiv* värdeutveckling, men jag ansåg ändå inte att jag kunde dra av det på milkostnaden...
(Och just nu faller det som en sten...)

Facit på det har du inte förrän du väljer att sälja bilen.


Din jämförelse med att sätta in 300' på bensinkontot haltar rätt rejält, då det ju är en renodlad förbrukningsvara som är direkt linjär mot milantalet hur du än vrider och vänder på det.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Lägger en notis om att kolla in den här tråden om några år när allas elnätsbolag har infört effektavgifter på nätabonnemangen :D
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kisumisu
F Flygplats_Teknikern skrev:
Lägger en notis om att kolla in den här tråden om några år när allas elnätsbolag har infört effektavgifter på nätabonnemangen :D
Bra tips. Gör jag också när om några år fler har en elbil och priserna på begnande elbilar har sjunkit.

Blivit en mer var mans bil och när mackar mm har höjt ännu mera priset på laddning. Folk förstår hur stor skillnad det är på pris på den allmänna laddstolpen vs hushållsel (även om det såklart finns en gnutta chans att det blir mer konkurrens än vad det är när det gäller andra drivmedel där mackarna har sin kartell) och vill även slippa onödiga stopp på vägen.

Vi får väl se vad som händer den dagen diesel/bensin bilar börjar minska på vägarna vad som händer. Fast då kanske antielbilister vill köra med nåt annat drivmedel som tex vätgas, som inte går fylla hemma billigt 🤔 och sen bölar att de minsann inte får billig vätgas från kompisen 😂
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jasså? Annars har jag hört att "en sosse blir aldrig mätt i grannens kök"
Minns inte varifrån det är...
Eftersom grannen är moderat och inte bjuder på något så...
 
Farstatjej90
Slottsbäcksväktarn skrev:
Eftersom grannen är moderat och inte bjuder på något så...
Det har väl aldrig hindrat en sosse innan..
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har väl aldrig hindrat en sosse innan..
Men vi kan väl ändå enas om att det är moderater som stjäl, rövar och bedrar?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Farstatjej90
Slottsbäcksväktarn skrev:
Men vi kan väl ändå enas om att det är moderater som stjäl, rövar och bedrar?
MItt intryck är att moderater och sossar är ungefär lika duktiga på att roffa åt sig men på lite olika sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.