F
E ERagn skrev:
Återigen… Det går såklart att lösa men blir krångligare, varför då inte kunna erbjuda det för att underlätta för sina gäster med tanke på att det kräver 0 i insats.

Är oerhört märkligt att just laddning ska vara så provocerande att bjuda på.
Det är snarare "oerhört märkligt" att just laddning ska vara självklart för vissa gnetiga att andra bör kunna bjuda på eller möjlighet till.
Skaffa en riktig bil om det inte passar.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten_1 skrev:
Bara en fråga (aningen provocerande kanske), om personen kör bensin-/diesel- bil och vill ha pröjs för soppan, hur gör du då?
Du har rätt i att det är en provocerande fråga. Det är oerhört tröttsamt att föra diskussioner med motparter som inte vill försöka förstå argumenten de ställs inför.

Det är ingen som begär att alla ska tycka eller göra likadant, men kan man inte ta till sig varför och på vilket sätt det är annorlunda att tillhandahålla el och bensin är man provocerande enkelspårig.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Det är snarare "oerhört märkligt" att just laddning ska vara självklart för vissa gnetiga att andra bör kunna bjuda på eller möjlighet till.
Fast så är det ju inte.
F frasen_36 skrev:
Skaffa en riktig bil om det inte passar.
Det är väl här skon klämmer. Du tycker inte att det är en riktig bil ...
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har rätt i att det är en provocerande fråga. Det är oerhört tröttsamt att föra diskussioner med motparter som inte vill försöka förstå argumenten de ställs inför.

Det är ingen som begär att alla ska tycka eller göra likadant, men kan man inte ta till sig varför och på vilket sätt det är annorlunda att tillhandahålla el och bensin är man provocerande enkelspårig.
Fast återigen, det är ju det diskussionen handlar om, att "alla har ju el hemma så det är enkelt att bara koppla in sin bil och ladda".

Jag har absolut inget emot varesig elbilar eller elbilsägare (kan själv tänka mig en elbil av många skäl) men vissa i tråden uttrycker sig som att det är någon form av självklarhet att få ladda hos vänner bekanta - det är det jag tycker är märkligt.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Hemmakatten_1 skrev:
Fast återigen, det är ju det diskussionen handlar om, att "alla har ju el hemma så det är enkelt att bara koppla in sin bil och ladda".
Fast det stämmer inte. Bara för att jag har el hemma så är det inte bara att koppla in bilen och ladda. Jag har till exempel inget lämpligt uttag.
Hemmakatten_1 skrev:
Jag har absolut inget emot varesig elbilar eller elbilsägare (kan själv tänka mig en elbil av många skäl) men vissa i tråden uttrycker sig som att det är någon form av självklarhet att få ladda hos vänner bekanta - det är det jag tycker är märkligt.
Jag ser mer att folk skriver att det är självklart att bekanta får ladda än att det är självklart att ladda hos sina vänner.

Jag tycker det är mer märkligt med alla jämförelser "varför får inte jag bensin/diesel då?" eller trams om att elbilar inte är riktiga bilar.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det stämmer inte. Bara för att jag har el hemma så är det inte bara att koppla in bilen och ladda. Jag har till exempel inget lämpligt uttag.

Jag ser mer att folk skriver att det är självklart att bekanta får ladda än att det är självklart att ladda hos sina vänner.

Jag tycker det är mer märkligt med alla jämförelser "varför får inte jag bensin/diesel då?" eller trams om att elbilar inte är riktiga bilar.
Har aldrig klankat ner eller ondgjort mig på elbilar eller sagt att det inte är riktiga bilar, skulle jag aldrig göra.

Förväntar mig inte ersättning för bensin, använde det mest som ett jämförande exempel på laddning till elbil (det är en fjantig liknelse men ändock en liknelse)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
frasen_36 kanske även tar betalt för skithuspappret av gästerna, för skita kan man ju faktiskt göra innan man kommer.
Kan konstatera att det inte finns några dieselbilsägare som förväntar sig att de ska kunna tanka gratis ifrån farmartanken när de besöker....
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
Hemmakatten_1 skrev:
Har aldrig klankat ner eller ondgjort mig på elbilar eller sagt att det inte är riktiga bilar, skulle jag aldrig göra.
Nej det var frasen som gjorde i inlägget du gillade.
Det betyder inte att du just gillade den delen av inlägget, det förstår jag också. Jag skrev bara att jag tycker den typen av kommentarer är mer märkliga än att man frågar en vän om det är ok att ladda eller frågar om de vill ladda.
Hemmakatten_1 skrev:
Förväntar mig inte ersättning för bensin, använde det mest som ett jämförande exempel på laddning till elbil (det är en fjantig liknelse men ändock en liknelse)
Den jämförelsen finns mängder av gånger i tråden, och jag tycker den är väldigt löjlig, därav min ironiska kommentar om att jag åkte och tankade andras bilar.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Jag orkar inte läsa hela tråden, så det är risk för upprepning. Den tråkiga delen är att grannen inte får ta betalt för elen. Inte ens om han bokför och skattar. Det får bara elbolagen göra. Men om man struntar i den delen så skulle jag tycka att typ dubbla elpriset kan vara ok. Jag har själv inga grannar som laddar, men jag har satt upp en gästladdare för mina vänner. Jag tar inget betalt utan laddar hos dem när jag är på besök. Win-win.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Fast så är det ju inte.

Det är väl här skon klämmer. Du tycker inte att det är en riktig bil ...
Nej helt riktigt, med de prestanda de har och de kraven på omgivningens generositet att hjälpa till att "tanka" tycker jag inte att den är en godtagbar eller mogen ersättare dvs inte en "riktig" bil.
Men med tiden, när den närmat sig samma prestanda och inte behöver omgivningens support kan det säkert bli annorlunda.
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Det är snarare "oerhört märkligt" att just laddning ska vara självklart för vissa gnetiga att andra bör kunna bjuda på eller möjlighet till.
Skaffa en riktig bil om det inte passar.
Du (och några andra) har fortfarande inte kommit med några vettiga argument för varför man inte ska kunna bjuda på lite el annat än ”det är väl ditt eget ansvar”, ”skaffa en riktig bil”, ”folk skriver ju att det är så smidigt med elbil” och liknande. Det verkar mest vara gnäll om elbilar i allmänhet.

Jag tycker argumenten för är väldigt enkelt, man kan göra det för att förenkla för sina gäster. Det är inte speciellt dyrt och kräver ingen ansträngning.

Ser det mer som en mycket enkel tjänst man kan göra för att underlätta för någon annan. Hade blivit oerhört förvånad om en vän vägrat hjälpa mig flytta en otymplig möbel med motiveringen ”välj en möbel som fungerar för det behov du har utan att andra ska behöva rycka in. Eller låt bli att använda möbler!”.

Det finns förstås undantag, tex om vettig elinstallation saknas eller om effektavgiften blir hundratals kronor dyrare.

Tror jag lämnar den här diskussionen nu, ni får väl säga nej till era vänner eller knyta näven i fickan och muttra på om vilken skit det är med elbilar.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nej helt riktigt, med de prestanda de har och de kraven på omgivningens generositet att hjälpa till att "tanka" tycker jag inte att den är en godtagbar eller mogen ersättare dvs inte en "riktig" bil.
Men med tiden, när den närmat sig samma prestanda och inte behöver omgivningens support kan det säkert bli annorlunda.
Prestanda är absolut inget som saknas. Elbilarna är oftast mer utrustade än de fossila syskonen. Och även de "enklare" elbilarna har en bit över 200 hk. Så vad är det du saknar?
 
  • Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eftersom jag inte har elbil själv vet jag inte om man i elbilen kan se hur många kwh den laddat.
Min synnerligen trevlige granne är fritidsboende och har installerat laddare på sitt attefallshus precis vid min carport. Jag får gärna använda urtaget för mina gäster. Ersättning har aldrig diskuterats.

Hur vet jag hur mycket jag ska kompensera grannen (han kommer aldrig kräva något av mig)?

Jag tänker mig förbrukningskostnaden samt lämpligt extra för denna fina förmån.
Ersätt grannen med vad det skull kostat att ladda på macken. Idag är priset ca 5,50kr/kwh. Att betala med en en flaska vin etc är bara trams.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
TRJBerg
Hemmakatten_1 skrev:
Det är nog så de flesta gör, minus att tanka bilen. Tankning får ske på eget bevåg anser jag (undantagsfall finns såklart men bensin/el/diesel motsvarande för bilen får gästen lösa själv).

Bara en fråga (aningen provocerande kanske), om personen kör bensin-/diesel- bil och vill ha pröjs för soppan, hur gör du då? Med tanke på att både bensin och diesel är dyrare på macken än el från en laddstolpe.
Menar du att en gäst vill ha pengar? Förstår inte alls logiken.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du att en gäst vill ha pengar? Förstår inte alls logiken.
Nä, jag menar att de flesta bjuder nog sina gäster på allt (mat, dryck, toalettpapper, vatten att tvätta sig med etc), förutom laddning till bil. Jag tror laddningen är en vattendelare (ser vi i tråden iallafall)
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.