F
lilytwig lilytwig skrev:
Prestanda är absolut inget som saknas. Elbilarna är oftast mer utrustade än de fossila syskonen. Och även de "enklare" elbilarna har en bit över 200 hk. Så vad är det du saknar?
Det finns annat än HK-kåthet.
T.ex. räckvidd och vettig tid för tankning (dvs laddning).
Och kom då inte bara det där ursäktande tjafset om "att man vill ändå ta paus och äta mm"..
 
Hemmakatten_1 skrev:
Fast återigen, det är ju det diskussionen handlar om
Det står dig fritt att tycka. Min kritik rörde just oförmågan att ens försöka förstå motståndarens argument, vilket ovanstående inlägg bekräftar att du inte gör.

Jag upprepar som synes inte ens argumenten, då jag tycker att de är skrivna nog många gånger och jag inte tror att en femtioelfte gör någon skillnad.

Som jag ser det står diskussionen mellan en sida som ägnar sig åt att skapa halmdockor och kritisera dessa samt en sida som beskriver sin vardag men är försiktiga med att hävda långtgående generella slutsatser av det.

Jag fattar inte vad man får ut av att vara på den förra mer än att jag tolkar det som att de ser de senare som en skenhelig, snyltande grupp. Ändå lägger jag tid på att argumentera emot – och det är just för att jag blir provocerad, bara inte av det du tror är provocerande.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
AXS
Skulle svaret bli samma om frågan var: "Gäster använder motorvärmare hos mig" ?

För det är väl vad de flesta elbilsägare vill, värma batteri och få några procent för att inte ligga på marginalen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men ladda på vägen i onödan (bara för att nån inte låter ladda när bilen ändå bara står parkerad) och för dyra pengar (då macken osv tar 6-9 ggr priset vad hushållsel kostar) är surt!
Så det handlar i slutändan om ren snålhet. Ett problem är att folk som tigger el när de är på besök lär ses som snåljåpar av bekantskapskretsen. Inget trevligt rykte att få.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
kisumisu
AXS AXS skrev:
Skulle svaret bli samma om frågan var: "Gäster använder motorvärmare hos mig" ?

För det är väl vad de flesta elbilsägare vill, värma batteri och få några procent för att inte ligga på marginalen.
Nej och motorvärmare tillåts överallt "annars går inte bilen igång" heter det.
 
kisumisu
L lbgu skrev:
Så det handlar i slutändan om ren snålhet. Ett problem är att folk som tigger el när de är på besök lär ses som snåljåpar av bekantskapskretsen. Inget trevligt rykte att få.
Av dem som är avundsjuka på billig drivmedel och vill att alla skall drabbas av höga bilkostnader. Bara för att dem själva inte har råd köpa en ny bil som går billigt.

Men det är bra betala era dyra kostnader så behöver inte skatteverket blanda i sig för mycket hur billigt man kör elbilen!
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Så det handlar i slutändan om ren snålhet. Ett problem är att folk som tigger el när de är på besök lär ses som snåljåpar av bekantskapskretsen. Inget trevligt rykte att få.
Det kan nog skilja mellan olika bekantskapskretsar.
De som kör elbil i min bekantskapskrets är synnerligen generösa personer som bjuder på det mesta och alltid ställer upp när man behöver hjälp. Skulle de fråga om det går bra att ladda lite när de är besök skulle jag inte ändra åsikt gör det sakens skull.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
T
Hänger på formuleringen.

Bekant - Du jag swishar dig 200 spänn om jag kan fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Absolut, det är lugnt du behöver inte swisha.

Bekant - Du var är eluttaget så jag kan koppla in bilen och fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Tyvärr vi har inte el längre, åsnan som drog hjulet till generatorn dog igår.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kommer ett socialt kutym också växa fram, antingen tycker de flesta att det där bara är ett helt OK ge och ta, eller så växer det fram att man brukar belönas med en blombukett eller en flaska vin.
Fast är det middag man möts för så blir det alltså plötsligt två blombuketter eller två flaskor vin, för det är väl redan kutym bland många att ta med blommor eller en flaska bara för middagsinbjudningen.
Framtidens elbilar kommer att vara försedda med en liten vintank med mätare. "Ja hejdå, det var trevligt att råkas. Vi har laddat för 87cl ser jag, ska det vara rött eller vitt?"
 
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Av dem som är avundsjuka på billig drivmedel och vill att alla skall drabbas av höga bilkostnader. Bara för att dem själva inte har råd köpa en ny bil som går billigt.

Men det är bra betala era dyra kostnader så behöver inte skatteverket blanda i sig för mycket hur billigt man kör elbilen!
Nej, och det är ju svårt att hitta något sätt som blir billigare än att man snyltar på andras eluttag i tid och otid. Med tanke på vad elbilar oftast kostar så känns det som att kategorin dumsnål passar för en del.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Jag skulle förvänta mig att gästerna begär att få betala men bestämt säga att de kan glömma det. Om man bjuder på middag lär det vara en bråkdel av kostnaden ändå. Om det bara är en fika lär de inte hinna ladda så mycket ändå. Laddning av elbil ingår i servicen...

Som elbilsägare vet man att man inte vill sitta på en laddstation om man inte behöver. Bilen står stilla hemma eller hos någon och kan då lika gärna laddas där oavsett om man betalar eller inte. I mitt fall betalar man inte...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
F
B Bigfoot skrev:
Framtidens elbilar kommer att vara försedda med en liten vintank med mätare. "Ja hejdå, det var trevligt att råkas. Vi har laddat för 87cl ser jag, ska det vara rött eller vitt?"
Och de som inte tycker om vin?
 
F frasen_36 skrev:
Och de som inte tycker om vin?
Jag tror att de övriga universalvalutor som forumet brukar förespråka är:
  • En flaska whisky
  • En back öl
  • En påse bullar
  • Smörgåstårta
Men det blir nog inte standardutrustning på nästa Tesla.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bigfoot skrev:
Jag tror att de övriga universalvalutor som forumet brukar förespråka är:
  • En flaska whisky
  • En back öl
  • En påse bullar
  • Smörgåstårta
Men det blir nog inte standardutrustning på nästa Tesla.
Det finns mycket.
En blombukett, ta med ett paket schysst kaffe, en honungsburk, chokladask, en liten leksak till familjens barn, ett tuggben till deras hund.
Ja det finns massor som man kan välja som inte är alkohol.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Det som kan uppfattas som provocerande är nog att en del elbilsägare verkar tycka att det är en självklarhet att de ska kunna tanka hemma hos folk de besöker.
Problemet känns konstruerat. Jag har aldrig råkat ut för att någon ens frågat om de kan få ladda, långt mindre att någon skulle tycka det var självklart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.