136 526 läst ·
616 svar
137k läst
616 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Det finns annat än HK-kåthet.lilytwig skrev:
T.ex. räckvidd och vettig tid för tankning (dvs laddning).
Och kom då inte bara det där ursäktande tjafset om "att man vill ändå ta paus och äta mm"..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Det står dig fritt att tycka. Min kritik rörde just oförmågan att ens försöka förstå motståndarens argument, vilket ovanstående inlägg bekräftar att du inte gör.Hemmakatten_1 skrev:
Jag upprepar som synes inte ens argumenten, då jag tycker att de är skrivna nog många gånger och jag inte tror att en femtioelfte gör någon skillnad.
Som jag ser det står diskussionen mellan en sida som ägnar sig åt att skapa halmdockor och kritisera dessa samt en sida som beskriver sin vardag men är försiktiga med att hävda långtgående generella slutsatser av det.
Jag fattar inte vad man får ut av att vara på den förra mer än att jag tolkar det som att de ser de senare som en skenhelig, snyltande grupp. Ändå lägger jag tid på att argumentera emot – och det är just för att jag blir provocerad, bara inte av det du tror är provocerande.
Så det handlar i slutändan om ren snålhet. Ett problem är att folk som tigger el när de är på besök lär ses som snåljåpar av bekantskapskretsen. Inget trevligt rykte att få.kisumisu skrev:
Av dem som är avundsjuka på billig drivmedel och vill att alla skall drabbas av höga bilkostnader. Bara för att dem själva inte har råd köpa en ny bil som går billigt.L lbgu skrev:
Men det är bra betala era dyra kostnader så behöver inte skatteverket blanda i sig för mycket hur billigt man kör elbilen!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det kan nog skilja mellan olika bekantskapskretsar.L lbgu skrev:
De som kör elbil i min bekantskapskrets är synnerligen generösa personer som bjuder på det mesta och alltid ställer upp när man behöver hjälp. Skulle de fråga om det går bra att ladda lite när de är besök skulle jag inte ändra åsikt gör det sakens skull.
Hänger på formuleringen.
Bekant - Du jag swishar dig 200 spänn om jag kan fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Absolut, det är lugnt du behöver inte swisha.
Bekant - Du var är eluttaget så jag kan koppla in bilen och fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Tyvärr vi har inte el längre, åsnan som drog hjulet till generatorn dog igår.
Bekant - Du jag swishar dig 200 spänn om jag kan fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Absolut, det är lugnt du behöver inte swisha.
Bekant - Du var är eluttaget så jag kan koppla in bilen och fylla upp batteriet innan vi åker hem så jag slipper stanna på vägen.
Jag - Tyvärr vi har inte el längre, åsnan som drog hjulet till generatorn dog igår.
Framtidens elbilar kommer att vara försedda med en liten vintank med mätare. "Ja hejdå, det var trevligt att råkas. Vi har laddat för 87cl ser jag, ska det vara rött eller vitt?"Mikael_L skrev:
Sen kommer ett socialt kutym också växa fram, antingen tycker de flesta att det där bara är ett helt OK ge och ta, eller så växer det fram att man brukar belönas med en blombukett eller en flaska vin.
Fast är det middag man möts för så blir det alltså plötsligt två blombuketter eller två flaskor vin, för det är väl redan kutym bland många att ta med blommor eller en flaska bara för middagsinbjudningen.
Nej, och det är ju svårt att hitta något sätt som blir billigare än att man snyltar på andras eluttag i tid och otid. Med tanke på vad elbilar oftast kostar så känns det som att kategorin dumsnål passar för en del.kisumisu skrev:
Jag skulle förvänta mig att gästerna begär att få betala men bestämt säga att de kan glömma det. Om man bjuder på middag lär det vara en bråkdel av kostnaden ändå. Om det bara är en fika lär de inte hinna ladda så mycket ändå. Laddning av elbil ingår i servicen...B Boxhultaren skrev:Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?
Boxhultaren
Som elbilsägare vet man att man inte vill sitta på en laddstation om man inte behöver. Bilen står stilla hemma eller hos någon och kan då lika gärna laddas där oavsett om man betalar eller inte. I mitt fall betalar man inte...
Det finns mycket.B Bigfoot skrev:
En blombukett, ta med ett paket schysst kaffe, en honungsburk, chokladask, en liten leksak till familjens barn, ett tuggben till deras hund.
Ja det finns massor som man kan välja som inte är alkohol.
Problemet känns konstruerat. Jag har aldrig råkat ut för att någon ens frågat om de kan få ladda, långt mindre att någon skulle tycka det var självklart.L lbgu skrev: